• چشم‌انداز مه‌آلود مطبوعات

    گفت‌وگوی روزنامه دنیای اقتصاد با مدیرعامل مؤسسه همشهری

    چشم‌انداز مه‌آلود مطبوعات

    روزنامه‌نگاریدر ماه‌های گذشته فضای کسب‌وکار رسانه‌های ایران تحت‌تاثیر شیوع کرونا و شدت گرفتن بحران اقتصادی تغییر کرده؛ شاید بسیاری از شما اخبار مربوط به تعدیل نیرو در چند روزنامه را شنیده باشید؛ موضوعی که می‌تواند تصویری مبهم، از آنچه را که در زیر پوست اقتصاد مطبوعات ایران می‌گذرد، به نمایش بگذارد. آمارها نشان می‌دهد در ۳سال گذشته رقم واردات کاغذ، که شاخصی مهم در ارزیابی تیراژ روزنامه‌های کاغذی محسوب می‌شود، از ۸۰ هزار تن در سال ۹۶ به محدوده ۲۰ هزار تن در سال گذشته رسیده است. حالا تخمین‌ها و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد احتمالا تحت‌تاثیر تحریم‌ها و افزایش سریع نرخ ارز این رقم امسال به صفر خواهد رسید. این رویداد، درصورت تحقق، اغلب رسانه‌های مکتوب و سنتی را در جنگ گلادیاتوری شکل گرفته با رسانه‌های جدید عملا خلع‌سلاح خواهد کرد. دکتر سیدابوالحسن ریاضی که از ۱۸ ماه پیش بر کرسی مدیرعاملی موسسه همشهری نشسته، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با کنار هم گذاشتن این مولفه‌ها تصویری آخرالزمانی از آینده مطبوعات در ایران به نمایش می‌گذارد. به باور دکتر ریاضی اگر بحران اقتصادی فعلی و شیوع کرونا رخ نمی‌داد تا یک دهه دیگر به جز ۳ یا ۴ روزنامه، سایر رسانه‌های مکتوب چاره‌ای جز تعطیلی نداشتند اما او حالا برمبنای داده‌ها و رویدادهای ۴ ماه گذشته زمان تحقق این پیش‌بینی را بسیار نزدیک‌تر از قبل می‌داند. روزنامه دنیای اقتصاد با سیدابوالحسن ریاضی درباره چشم‌اندازهای اقتصاد رسانه در ایران و البته حوزه مدیریت خود او، یعنی موسسه همشهری و آینده آن، گفت‌وگو کرده است.

  • دستورالعمل‌هایی برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی NPR

    دستورالعمل‌هایی برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی NPR

    رسانه‌های اجتماعیبخشی از کتاب ۱۰ بخشی «راهنمای اخلاق» NPR (رادیوی ملی عمومی آمریکا) به استفاده صحیح از رسانه‌های اجتماعی اختصاص دارد. در مطلب حاضر توجه خبرنگاران NPR به مفاهیم و مواردی مانند تعالی، احترام، دقت و صداقت در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

  • مقررات کلی فعالیت خبرنگاران رویترز در رسانه‌های اجتماعی

    مقررات کلی فعالیت خبرنگاران رویترز در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیخبرگزاری رویترز در کنار آسوشیتد پرس تقریبا تمام جهان را پوشش خبری می‌دهد. این دو خبرگزاری مهم‌ترین خبرگزاری‌های دنیا به شمار می‌روند و هر یک مقرراتی را برای فعالیت خبرنگاران خود در رسانه‌های اجتماعی دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید مقرراتی است که وب‌سایت خبرگزاری رویترز در این باره منتشر کرده است:

  • نیویورک تایمز: دستورالعملی برای فعالیت اعضای تحریریه در رسانه‌های اجتماعی

    نیویورک تایمز: دستورالعملی برای فعالیت اعضای تحریریه در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیبسیاری از روزنامه‌های معتبر جهان برای فعالیت خبرنگاران و اعضای ارشد تحریریه خود در رسانه‌های اجتماعی دستورالعمل تهیه کرده‌اند و براساس آن تلاش می‌کنند کارکنان خود را به قواعدی در این زمینه مقید کنند. روزنامه نیویورک تایمز نیز قواعد خاص خود را در این حوزه دارد که در ادامه می‌خوانید.

  • دستورالعمل فعالیت خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در رسانه‌های اجتماعی

    دستورالعمل فعالیت خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیشبکه‌های رسانه اجتماعی منبع اصلی اطلاعات و بخش جدانشدنی از زندگی روزانه میلیاردها انسان در سراسر جهان شده است. بخش مدیریت خبرگزاری فرانسه (AFP) به‌جد خبرنگاران خود را تشوق می‌کند تا حساب‌های کاربری را در سایت‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی ایجادکنند. توییتر و فیس‌بوک مهم‌ترین این رسانه‌ها هستند. نفوذ دیگر رسانه‌ها، همچون گوگل پلاس، لینکداین و تامبلر نیز در حال افزایش است. مشارکت فعال در رسانه‌های اجتماعی ابزاری ضروری برای ایجاد ارتباط و یافتن منابع جدید در کنار نظارت و گزارش خبرها شده است.

  • ضوابط حضور خبرنگاران بی‌بی‌سی در رسانه‌های اجتماعی

    ضوابط حضور خبرنگاران بی‌بی‌سی در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیامروزه رسانه‌های اجتماعی در حیطه شغلی ما بسیار مهم هستند و به ما اجازه می‌دهند تا راحت‌تر با مردم ارتباط برقرار کنیم، اطلاعات مفید و مطالب ارزشمند را پیدا کنیم و خبرنگاری را به مخاطبان تازۀ خود بسپاریم.  اما رسانه‌های اجتماعی به‌راحتی مرز میان رفتار حرفه‌ای و شخصی را تیره و تار می‌کنند و کوچکترین گام اشتباه می‌تواند اعتبار شما، همکاران شما و به‌طور کلی رسانه بی‌بی‌سی را تضعیف کند.

  • راهنمای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کارکنان آسوشیتد پرس

    راهنمای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کارکنان آسوشیتد پرس

    رسانه‌های اجتماعیراهنمای رسانه‌های اجتماعی آسوشیتد پرس (AP) مبتنی بر دیدگاه آن درباره اصول و ارزش‌های خبری است. راهنمای مذکور این اصول را که برای مدتی طولانی امتحان پس داده است در مورد فضای رسانه‌های اجتماعی به کار می‌برد.

  • فضای مجازی روزنامه‌های دنیا را تعطیل نکرده است

    گفت‌وگو با علی‌اکبر قاضی‌زاده، پیشکسوت روزنامه‌نگاری

    فضای مجازی روزنامه‌های دنیا را تعطیل نکرده است

    روزنامه‌نگاریهر حرفه‌ای برای خودش نمادهایی دارد. «علی‌اکبر قاضی‌زاده» یکی از نمادهای روزنامه‌نگاری ایران است. او به اندازه‌ای در چند دهه گذشته برای استمرار فعالیت حرفه‌ای و توسعه دانش روزنامه‌نگاری این سرزمین خون دل خورده است که نمی‌توان نامش را نادیده گرفت. نسلی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای خودشان را مدیون شاگردی نزد کسانی چون قاضی‌زاده، زنده‌یاد قندی و امثال آنها می‌دانند. علاوه بر نقش تعلیمی، قاضی‌زاده در قامت روزنامه‌نگاری خوش قلم سال‌ها در تحریریه روزنامه‌ها و مجله‌های متعدد تنفس کرده است. در روزهایی که روزنامه‌ها با چالش‌های مختلفی مواجه شده‌اند، برخی ایده تعطیل‌کردن روزنامه‌ها و جایگزین‌کردن سایت‌های خبری و روزنامه‌نگاری آنلاین را به‌عنوان بدیلی بی‌بازگشت پیش کشیده‌اند. اما علی‌اکبر قاضی‌زاده توضیح می‌دهد که روزنامه‌نگاری کلاسیک همین حالا در جهان با قوت ادامه دارد و ایده تعطیلی نسخه کاغذی از نظر او باطل است.

  • روزنامه‌نگاری توسعه چیست؟

    روزنامه‌نگاری توسعه چیست؟

    روزنامه‌نگاریدهه‌هاست که همواره صحبت از روزنامه‌نگاری توسعه در کشورهای در حال توسعه به میان می‌آید اما همچنان بر سر اینکه روزنامه‌نگاری توسعه چطور می‌تواند به پیشرفت کشورها کمک کند بحث می‌شود. در خود ایران نیز دهه‌هاست که دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند با استفاده از انواع ابزارهای رسانه‌ای خود، به توسعه کشور کمک کنند.

  • سپهر رسانه‌ای اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین

    مصاحبه با محمدرضا نادری، روزنامه‌نگاری پیشکسوت ایرنا

    سپهر رسانه‌ای اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین

    هرم وارونهرسانه‌های اسپانیایی‌زبان سابقه دیرینه‌ای در روزنامه‌نگاری جهان داشته‌اند و توانسته‌اند سنت‌گذار باشند. محمدرضا نادری، روزنامه‌نگار پیشکسوت خبرگزاری جمهوری اسلامی، سال‌ها در دفتر ایرنا در مادرید فعالیت کرده‌ است. او در مصاحبه با برنامه «هرم وارونۀ» مدرسه خبر ایرنا از تجربیات خود گفته است.

  • فیچرنویسی برای روزنامه‌نگاران

    فیچرنویسی برای روزنامه‌نگاران

    معرفی کتابانتشارات ثانیه کتاب «فیچرنویسی برای روزنامه‌نگاران» به‌قلم شارون ویلر و ترجمه علی‌اکبر قاضی‌زاده را منتشر کرد.

  • محمدمهدی فرقانی از ضرورت تدوین شیوه‌نامه در سازمان‌های خبری می‌گوید

    محمدمهدی فرقانی از ضرورت تدوین شیوه‌نامه در سازمان‌های خبری می‌گوید

    هرم وارونهسازمان‌های خبری بزرگ دنیا شیوه‌نامه‌هایی برای خود تدوین می‌کنند تا براساس آن‌، وحدت رویه‌ای حاصل شود و کارکنان این رسانه‌ها بر مبنای واحدی به کار خبری خود بپردازند. محمد مهدی فرقانی، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در برنامه «هرم وارونه» مدرسه خبر ایرنا از ضرورت تدوین شیوه‌نامه فعالیت حرفه‌ای در سازمان‌های خبری می‌گوید.

  • روزنامه‌ای بین‌المللی از خاورمیانه

    تاریخچه روزنامه الأهرام مصر

    روزنامه‌ای بین‌المللی از خاورمیانه

    روزنامه‌نگاریانتشار اولین روزنامه‌ها در جهان به اوایل قرن هجدهم برمی‌گردد، آن‌هم طبق انتظار در خاک اروپا. اما یک قرن لازم بود تا تعداد خوانندگان حتی در اروپا نیز به‌ رقم قابل‌توجهی برسد. گفته می‌شود در اواخر قرن نوزدهم میلیون‌ها اروپایی روزنامه می‌خواندند. با این‌حال، منطقه خاورمیانه نیز در انتشار روزنامه چندان از اروپا و آمریکا عقب نماند.

  • سیدمحمدرضا مساوات؛ روزنامه‌نگاری پرشور و بی‌پروا

    سیدمحمدرضا مساوات؛ روزنامه‌نگاری پرشور و بی‌پروا

    روزنامه‌نگاریسید محمدرضا مساوات روزنامه‌نگاری بی‌پروا و دلیر و از مشروطه‌خواهان پرآوازه‌ای بود که آزادی قلم را در خدمت رشد و تعالی جامعه به کار گرفت و تا آخرین روزهای عمر با استبداد و اختناق حاکم مبارزه کرد.