۱۶ آذر ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83584550
۲ نفر

برچسب‌ها

اخبار خوب برای مردمان خوب

علی احمدی / روان‌شناس و پژوهشگر روان‌شناسی اجتماعی
اخبار خوب برای مردمان خوب

خبر خوب؛ شاید یک نیاز و ضرورت آنی برای مخاطب این روزهای دنیای رسانه است که از بمباران و انفجارات خبری زمین‌گیرشده است.

به هر دلیل و به هر ترتیب، متاسفانه عمده این اخبار، سخت و منفی و شوک‌آور از اقتصادی و سیاسی یا حوادث و بلایای طبیعی است که یا نشانی از واقعیات و حال و روز انسان معاصر استو تقصیری است که او با خود و طبیعت مرتکب شده، یا رد عناصر خبری بی‌احساس و اغراق تعدد و سرعت رسانه‌های امروز و یا حتی  خبرسازی بنگاه‌داری لیبرال رسانه‌ای است که کمابیش دو قرنی هست رسما دست از سر ملت‌ها برنمی‌دارد و عمده کارکردهای به‌ظاهر خوش آب و رنگش ذیل کارکرد سوداگری و کسب درآمد، یا خاک می‌خورد یا اجیر شده است.
البته الگو و تظاهر فریبنده مسولیت اجتماعی نیز، با همه انتقاداتی که بر آن وارد شده است، به‌فرض صحت، عملا نتوانسته به کمک، اصلاح و تعدیل غرایز افسارگسیخته لیبرالیسم رسانه‌ای در جامعه بیاید و یا حتی آن‌طور که باید، سرپوشی باشد بر دریدگی و سلطه‌گری این گربه‌سانان خبری.
شاید حال زار رسانه‌ها از یک طرف و حال و روز مخاطبان سرگشته از سوی دیگر که در این میان و اخبار جعلی رسانه‌های ریز و درشت اجتماعی که لای دست و پای رسانه‌های رسمی می‌لولند و موی دماغ‌شان شده و همزمان روی رشته‌های عصبی مخاطب رژه می‌روند؛ نتیجه و پایان کار یکه‌تازی و انحصارطلبی و قدرت‌پسندی این ژنرال‌های پیر باشد.
و شاید چوب حراجی که این روزها شیوخ منطقه خلیج فارس به نوامیس لیبرالیسم رسانه‌ای و میراث فرهنگی - رسانه‌ای غرب می‌زنند و یکی پس از دیگری چون کنیزی در بازار جاهلی با دلارهای نفتی معاوضه و دست‌به‌دست می‌شوند، نشانی دیگر بر ممات حیات این نوع رسانه‌داری باشد.
در این اوضاع، خبر خوب خواسته اولیه و نیاز ضروری حیات فکری انسانی است که  ده‌ها سال است، مخاطب را چشم و گوش بسته مدلی از رسانه‌داری جهانی کرده است که با شعار آزادی همراه است اما محصور منفعت‌طلبی و ثروت‌سازی تجاری و تبلیغاتی شده.
و البته سال‌هاست که اولویت مجموعه‌ای از اخبار تلخ و سخت و ایجاد هراس ناشی از آن در میان ملت‌ها، آبشخور منافع و تامین‌کننده بازار ثروت‌سازی صاحبان آن شده است و امر مهم مخاطب و سلیقه و نیاز و خواست او، اصلی است که در میان این آشفته‌بازار، قربانی این مسلک شده و صدایش در کنار شعارهای بلند و زیبای مسولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای و... این یقه‌سفیدان به گوش نمی‌رسد و به چشم نمی‌آید.
خواه و ناخواه، مخاطب امروز، راه گریزهایی پیدا کرده که از این دالان، مفری برای دریافت و حتی خلق یا دریافت تخیلات آزاد و اخبار نرم و نازکی از دنیای خود بیابد.
متاسفانه ما در طول سال‌های اخیر در معرض و مخاطب ناخواسته، عمدتا اخباری واقعی از سختی ها و ناگواری‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بوده‌ایم. از علل و سهم عوامل ایجاد این مسله و کوتاهی‌ها و قصورات صورت‌گرفته که بگذریم، امروز حق جامعه ماست که از اخبار خوب و خوشایندی که در اطراف و اکناف و از پیشرفت‌ها و خوبی‌هایی که خودشان در جای‌جای کشورشان و عمده، به‌وسیله جوانان‌شان، خلق و تولید می‌شود، بهره‌مند باشند و از خوانش آن لذت ببرند و به آینده امیدوارتر شوند.
فراموش نکنیم، کم و کیف مواد و محتوایی که رسانهها تولید یا مونتاژ و به مخاطب می‌رسانند، تشکیل‌دهنده عمده حالات فردی و اجتماعی و تعیین‌کننده وضعیت نهایی و سهم شادی و نشاط در میان افراد جامعه است و تاثیری قطعی در نوع نگاه ایشان به زندگی و ناملایمات و روش انتخابی و قدرت حل مسایل ایشان دارد.
این یک ضرورت اجتماعی و از آداب حکمرانی مدبرانه و خوب است که از پس این شرایط سخت، آگاهانه و به خیانت‌ورزی و یا غیرآگاهانه و به‌اشتباه، با همان سرمشق غلط و سبکی که شرح آن رفت، رسانه‌داری و مخاطب‌پروری نکنیم؛ که این شاید بخشی مهم از رمز و راز حیات و ماندگاری رسانه‌های رسمی کشور و حفظ و انتقال مرجعیت رسانه‌ای به داخل مرزها، در کنار سایر عوامل مهم آن باشد.
لازم است رسانه‌ها با توجه به نیاز و خواست مردم که نقل‌قول اخبار خوب و انتقال امید و شادی، همراه بیان آگاهی و اطلاعات است، با حفظ توازن و تعادل و حرفه‌ای‌گری به سبک و سیاق اسلامی و ایرانی و بومی خودمان که علاوه بر تجربیات بشری، حاصل تجارب و تدوین اندیشه‌های اساتید و بزرگان و صاحب‌نظران و فعالان حوزه ارتباطات و رسانه کشور عزیزمان است، بیش‌ازپیش و با اعتماد به نفس و ایمانی راسخ به آینده‌ای روشن برای سرزمین‌مان، در تحریریه‌ها و اتاق‌های تیتر، قلم بزنند برای این مردم خوب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =