تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰

گرافیک متحرک یا موشن‌گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری همچون وکتورها و تصاویری تشکیل‌شده است که عموماً با برنامه‌های گرافیکی همچون فتوشاپ ساخته می‌شوند. موشن‌گرافیک‌ها اصولاً به همراه صدا توسط برنامه‌هایی مالتی‌مدیا همچون ادوب‌افترافکت ساخته می‌شوند. جان وینی  اولین کسی بود که کلمه موشن‌گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی‌مدیا کرد.

موشن‌گرافیک را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: دانش ادغام تصاویر و حرکت آن‌ها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن‌های دوبعدی و برنامه‌های آموزشی کاربرد دارد و بی‌نیاز به دوربین، نور و فیلم‌برداری بازیگر است و با استفاده از رنگ‌های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت‌هایی با جذب مخاطب همگی دلایلی هستند که موشن‌گرافیک امروزه جزو پرطرفدارترین روش‌ها به‌ویژه برای تبلیغات مورداستفاده است.  به‌عبارت‌دیگر وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم‌افزارهای گرافیکی بر اساس سناریو خاص، متحرک‌سازی انجام می‌دهند و سپس صداگذاری توسط گوینده روی موشن‌گرافیک انجام می‌شود تا مفاهیم به‌صورت کامل منتقل شود.
کاربردهای موشن‌گرافیک
وقتی بخواهید کلیپی بسازید مطمئناً به دوربین، نورپردازی، صدابرداری و بازیگر سپس تدوین ویدئو نیاز دارید، ولی در موشن‎گرافیک تقریباً فقط تدوین و صداگذاری دارید و بقیه نقش‌ها را کامپیوتر ایفا می‌کند؛ بنابراین منطقی هست که هزینه موشن‎گرافیک پایین‌تر باشد. از طرفی موشن‎گرافیک بسیار جذاب‌تر است؛ از کاربردهای موشن‌گرافیک می‌توان ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن‌های دوبعدی، معرفی محصول یا خدمات، ایده‌های تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی را نام برد. 
موشن‌گرافیک‌ها معمولاً دو خصوصیت عده‌دارند:
۱.     از طریق عناصر بصری گرافیکی تأثیر فوری و جلب‌توجه‌کننده‌ای روی مخاطب می‌گذارند.
۲.    همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینی‌مال، سمبولیک و نشانه‌محور هستند.
این دو خصوصیت موجب می‌شود هم در فیلم‌هایی که با هدف برندینگ تولید می‌شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم‌هایی که به تشریح یک فرآیند می‌پردازند و مخصوصاً فیلم‌های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند. تأثیرگذاری رنگ، فرم، بافت و حرکت در کنار موسیقی و افکت صدا می‌تواند برند موردنظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ‌سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخودآگاه ذهن بینند ببرد. هویت‌سازی لوگو و برند در تقریباً تمامی شبکه‌های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم‌استیشن‌ها، وله‌ها، تیتراژ، اعلام برنامه‌ها و میان‌برنامه‌های موشن‌گرافیک انجام می‌شود. از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینی‌مالیستی موشن‌گرافیک و استفاده از نمادها کمک می‌کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت‌ها بسیار مفید باشد. به‌عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از سازوکار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است. از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن‌گرافیک نسبتاً کمرنگ‌تر از دیگر تکنیک‌های فیلم‌سازی است می‌توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک‌های دیگری چون انیمیشن‌های داستانی است. شاید بتوان گفت تأثیری سریع و قوی، اما با ماندگاری قدری محدودتر.

منبع:

https://rayamarketing.com/Motion-Graphic-Service