۱- زود برنامهریزی کنید. هدف از پوشش خبری و ارزشهای آن را مشخص کنید و بعد به این موضوع توجه کنید که چطور میتوانید این ارزشها را زنده کنید.
۲- اولویتهای خود را تعیین کنید. از «برنامههای» نامزدهای انتخاباتی، جایگاه خود بهعنوان شهروند- خبرنگار و بهترین ارزیابیهای خبرنگارانه برای تصمیمگیری درباره اینکه چه چیزی بیشترین اهمیت را در این انتخابات دارد، استفاده کنید. سپس بیوقفه این اولویتها را دنبال کنید.
۳- اجازه دهید جامعه شما از نزدیکشدن به زمان انتخابات آگاه شوند. مشاغل را توصیف کنید و به افراد بگویید که چطور میتوانند برای دستیابی به آن پست رقابت کنند. بعد از مهلت ثبتنام، خوانندگان خود را با نامزدها آشنا کنید و سوابق آنها را بررسی کنید.
۴- به مهمترین مسائل تبلیغاتی از جمله در زمینههای آموزش، سلامت عمومی، امنیت ملی، مسائل اجتماعی، مشاغل و مالیاتها و غیره توجه نشان دهید. مسائل را تعریف و توصیف کنید. انتخابها و تبعات آنها را مشخص کنید. با افرادی که تحت تاثیر چنین مسائلی قرار دارند، صحبت کنید و تاکید کنید که هریک از نامزدهای انتخاباتی بهطور مستقیم به این مسائل بپردازد؛ خواه این مسائل جزو راهبردهای آن نامزد باشد یا نباشد.
۵- تا جایی که منابع شما اجازه میدهد شرححالی از نامزدها را ارائه دهید. اجازه ندهید این شرححال بهعنوان پلتفرمی برای خودنمایی باشد؛ به مخاطب خود نشان دهید نامزد انتخاباتی که برای دستیابی به یک پست رقابت میکند از کجا آمده است، انگیزههای او چیست، باورهای او در چه چیزی ریشه دارد، با دیگران چه برخوردی دارد؟ و چرا در انتخابات شرکت میکند. نامزدهای احزاب کوچکتر را فراموش نکنید: اجازه بدهید خود رایدهندگان تصمیم بگیرند که چهکسی نامزد واقعی هست یا نیست.
اجازه ندهید افراد حرفهای سیاسی یا دیگر رسانهها شما را جهت پوششدادن مسائل بیش از حد مطلوب برای آنها، تحت فشار قرار دهند
۶- نظرات شهروندان را نیز پوشش بدهید. اظهارات در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و دیگر نظرات در اینترنت را رصد کنید تا به تعیین اولویتها و الگوهای شما کمک کند. درباره واکنش مردم به پیشنهادهای سیاسی، سخنرانیها و مباحث گزارش تهیه کنید.
۷- برخی رویدادهای ضروری برای کمپینهای انتخاباتی را که هیجان و انرژی آن را افزایش میدهد، پوشش دهید: از جمله نظرسنجیها، سخنرانیها، حملات و رسواییها. اما اجازه ندهید افراد حرفهای سیاسی یا دیگر رسانهها شما را جهت پوششدادن مسائل بیش از حد مطلوب برای آنها، تحت فشار قرار دهند. بهترین ملاک برای قضاوت درباره ارزش اطلاعات مربوط به کمپینها را فراموش نکنید: آیا کمکی به رایدهندگان میکند تا نامزد اصلح برای حل مشکلات جامعه را انتخاب کنند؟
۸- نامزدها را پاسخگو بدانید. درباره افشاگریهای مربوط به منابع مالی کمپینهای انتخاباتی مطالعه کنید و درباره خرید نفوذ سیاسی شفافسازی کنید. امکان دسترسی آنلاین به اطلاعات مربوطه را فراهم کنید و شهروندان را به کسب اطلاعاتی درباره یافتهها و الگوهای جالب دعوت کنید.
۹- با نزدیکشدن به روز انتخابات، با یادآوری این مساله که چه چیزی در خطر است، چه کسی در حال رقابت است و مواضع افراد رقابتکننده در انتخابات چیست، در شهروندان هیجان ایجاد کنید. به مردم بگویید کی، کجا و چگونه میتوانید رای بدهند و اگر مشکل داشتند به چه کسی مراجعه کنند.
۱۰- با جدیت برای شب انتخابات برنامهریزی کنید. به همه افراد از جمله خبرنگاران، عکاسان، تولیدکنندگان دیجیتال، ادیتورها و طراحان وظایف مشخصی محول و یک تاریخ قطعی برای پیگیری امور برای آنها تعیین کنید.
۱۱- به پوشش اخبار بعد از انتخابات معنا بدهید. مشکلات، اولویتها و وعدههای انتخاباتی را به خوانندگان خود یادآوری کنید. نشان دهید که شما افراد پیروز در انتخابات را بهدلیل وعدههای خود مسئول میدانید و به خوانندگان درباره فعالیت سیاسی آنها اطلاعرسانی میکنید.
منبع:
Perry Parks, Making Important News Interesting: Reporting Public Affairs in the 21st Centry, Marion Street Press, 2006