به گزارش ایران آنلاین تولیدکننده آیفون هم اکنون با مجموع سرمایه ۲.۵ تریلیون دلار در عرصه جهانی بیشترین سرمایه را در قالب یک شرکت از آن خود کرده است. سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار بود که اپل اعلام کرد بهعنوان نخستین شرکت در جهان مجموع سرمایههای خود را از یک تریلیون دلار بیشتر کرده است و سال ۲۰۲۰ یعنی با گذشت حدود دو سال در گزارشهای رسمی این رقم به دو تریلیون دلار افزایش یافت و هم اکنون گفته میشود سال آینده رقم مذکور از سه تریلیون دلار هم فراتر میرود.
البته بجز اپل دیگر شرکتهای بزرگ از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز ارزش مجموع سرمایههای خود را به بیش از یک تریلیون دلار ارتقا دادهاند ولی به نظر شما شرکتهای مذکور با این حجم از سرمایه چه میکنند؟ روزنامه گاردین در گزارش تازه خود به این سؤال پاسخ داده است.
اپل ۳ تریلیون دلاری
اگر اپل بهعنوان نخستین شرکت سه تریلیون دلاری جهان معرفی شود، آیفون نقش مهمی در رسیدن به این موفقیت ایفا خواهد کرد. این شرکت که به تازگی از گوشی هوشمند جدید خود موسوم به «آیفون ۱۳» رونمایی کرد، امیدوار است با این دستگاه الکترونیکی کوچک مجموع سرمایههای خود را در بازه زمانی کمتر از یک سال از ۲.۵ به سه تریلیون دلار افزایش دهد.
«دن ایوز» از مرکز تحقیقاتی ودبوش توضیح داد که با روی کار آمدن آیفون جدید، رسیدن به سرمایه سه تریلیون دلاری در اوایل سال ۲۰۲۲ امری حتمی است و پیشبینی میشود که اپل طی چهار ماه آینده این میزان سرمایه را از آن خود کند.
بر این اساس اگر اپل در فاصله زمانی چهار ماه حدود نیم تریلیون دلار سرمایه به دست آورد، ارزش سهام آن باید رشد ۲۲ درصدی را تجربه کند. شرکت اپل سال گذشته ۲۷۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که بیش از ۵۰ درصد از رقم مذکور بواسطه فروش آیفون به دست آمد و پس از آن اپاستور و اپل تیوی پردرآمدترین سرویسهای این شرکت بودند. باید توجه داشته باشید که هم اکنون بیش از یک میلیارد دستگاه آیفون فعال توسط کاربران جهانی استفاده میشود و تمام آنها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم برای اپل درآمدزایی میکنند.
میانگین قیمت محصولاتی که اپل تولید میکند معمولاً گرانتر از مدلهای مشابه است. بهعنوان مثال هر دستگاه گوشی هوشمند آیفون به طور میانگین هزار دلار قیمت دارد و اگر یک جعبه حاوی ۳۰۰ دستگاه گوشی هوشمند آیفون را در نظر بگیرید، ارزش آن با یک دستگاه آپارتمان لوکس در یک شهر پیشرفته برابری میکند.
همچنین اگر ۲۲۲۳ جعبه مشابه را در کنار یکدیگر بگذارید، طول آن حدود ۱۲ متر معادل یک کانتینر حمل وسایل محاسبه میشود که ارزش این کانتینر به ۶۶۷ میلیون دلار معادل تولید ناخالص یک کشور کوچک میرسد. بد نیست بدانید تولید ناخالص ملی کشورهای ساموا و دومینیکا در امریکای جنوبی طی سال گذشته به ترتیب ۶۳۶ و ۵۹۶ میلیون دلار بود. در این میان اگر ۱۵۰۰ دستگاه کانتینر با بار مشابه کنار هم قرار بگیرند، ارزش مجموع آنها یک تریلیون دلار خواهد بود که با آن میتوانید شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را خریداری کنید. همچنین سه هزار دستگاه کانتینر مشابه به ارزش دو تریلیون دلار ارزش بالاتر از تولید ناخالص ملی کشورهایی نظیر ایتالیا، برزیل، کانادا و... را بههمراه میآورد.
با این توضیحات اپل تمایل چندانی ندارد که با این حجم وسیع از سرمایه، شرکتهای کوچک و بزرگ را خریداری کند و طبق گزارش جدید روزنامه گاردین، بیش از ۶۰ درصد سرمایه مذکور در خارج از مرزهای امریکا به سر میبرد و این روزها یکی از بزرگترین دغدغههای اپل مدیریت حجم وسیع پولهایی است که لحظه به لحظه بر آن افزوده میشود.
مایکروسافت ۲ تریلیون دلاری
شرکت مایکروسافت که از آن بهعنوان غول نرم افزاری جهان یاد میشود آوریل امسال اعلام کرد، ارزش مجموع سرمایههای آن از ۲ تریلیون دلار فراتر رفته است و بواسطه تمرکز بر خدمات پردازش ابری و سیستم عامل جدید ویندوز ۱۱ همچنان بر کسب درآمد خود ادامه میدهد. این شرکت که سال ۲۰۱۴ در مجموع ۸۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود، پایان سال ۲۰۲۰ با مدیریت «ساتیا نادلا» توانست مجموع درآمدهای سالانه خود را به ۱۴۳ میلیارد دلار برساند و امسال هم پیشبینی شده است که رقم مذکور به بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار افزایش یابد.
مایکروسافت با فرایند کنونی کسب درآمد بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ مجموع سرمایههای خود را سالانه ۱۶.۴ درصد افزایش میدهد و بر این اساس احتمال میرود ارزش مجموع سرمایههای آن در آینده نزدیک به ۳ تریلیون دلار برسد.
البته مدیریت کردن این میزان سرمایه کار آسانی نیست. مایکروسافت در سال مالی ۲۰۲۱ که به تازگی تمام شده است ۲۰.۱۲ میلیارد دلار از درآمد خود را برای بخش فروش و بازاریابی هزینه کرد که این رقم بالاترین هزینه سالانه این شرکت تا به امروز است. در دهه گذشته مایکروسافت هزینه بخش فروش و بازاریابی را به آرامی افزایش میداد و طی یک دهه بودجه این واحد در مجموع ۶ میلیارد دلار بیشتر شده بود. در سال گذشته همچنین ۲۰.۷ میلیارد دلار از پولهای مایکروسافت در بخش تحقیق و توسعه هزینه شد و این کمپانی در بازه زمانی مذکور بیش از ۱۰ شرکت کوچک و بزرگ را خریداری کرد.
گوگل ۲ تریلیون دلاری
هولدینگ آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب میشود و سال ۲۰۱۸ ارزش سرمایههای خود در بازار جهانی را به یک تریلیون دلار رساند، بهزودی پس از مایکروسافت به سومین شرکت دو تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد. مجموع درآمدهای گوگل امسال ۶۰ درصد افزایش یافت و این کمپانی که به تازگی وارد عرصه خدمات پردازش ابری شده است، بهصورت ویژه بر این محصولات تأکید دارد تا بر درآمدهای خود بیفزاید. آلفابت سال گذشته در مجموع حدود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۹۲ درصد از این رقم را خدمات گوگل و ۸ درصد مابقی را دیگر محصولات تولید کردند. در سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۳۹ میلیارد نفر از جستوجوگر اینترنتی گوگل استفاده کردند. هم اکنون تعداد کاربران ماهانه یوتیوب ۱.۹ میلیارد نفر، جیمیل ۱.۵ میلیارد نفر، مرورگر کروم ۲.۵ میلیارد نفر و سیستم عامل اندروید ۲ میلیارد نفر محاسبه میشود.
البته گوگل هم برای این حجم از پول و سرمایه نقشههای فراوان کشیده است. غول اینترنتی جهان سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷.۵۷ میلیارد دلار بودجه را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص داد که این رقم در سال ۲۰۱۳ تنها ۷ میلیارد دلار بود. بخش دیگری که این روزها هزینه فراوان روی دست گوگل گذاشته، مرکز توسعه خدمات پردازش ابری این شرکت است که همچنان بیش از درآمد به دست آمده روی آن سرمایهگذاری میشود تا در آینده بتواند به یکی از پردرآمدترین بخشهای گوگل تبدیل شود.
بجز شرکتهای مذکور دیگر کمپانیهای چند تریلیون دلاری نیز در عرصه جهانی حضور دارند که از جمله آنها میتوان به آمازون، فیس بوک، تسلا و انویدیا اشاره کرد.
شرکت آمازون ژانویه ۲۰۲۰ ارزش سرمایههای خود را به یک تریلیون دلار رساند که این رقم هم اکنون حدود دو تریلیون دلار محاسبه میشود. فیسبوک نیز ارزش سرمایههای خود را از یک تریلیون دلار فراتر برده است و شرکت انویدیا که بهصورت ویژه در زمینه تراشههای گرافیکی فعالیت میکند ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد.
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
تهران-ایرنا-کار شناسان مرکز تحقیقاتی «ودبوش» این هفته پیشبینی کردند که اپل در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی کمتر از یک سال آینده میتواند ارزش مجموع سرمایههای خود را به سه تریلیون دلار برساند تا عنوان ثروتمندترین کمپانی جهان را همچنان حفظ کند.