-
شوالیه رباتیک ۶ | اهمیت روایت تصویری از هوش مصنوعی
هوش انتزاعی در قالب تصاویر
رسانههای اجتماعیزمانی که هوش مصنوعی در قالب تصاویر متجلی میشود، مخاطب را متوجه الگویی خاص میکند. الگویی یکنواخت که سعی دارد چهره و مغز انسان را با فضای دیجیتالی ترکیب کند. اگر چه در نگاه اول، تصاویر تکراری، انسانگونه و خنثی از هوش مصنوعی، بدیهی به نظر میرسد، اما این مسأله میتواند تصور ما از هوش مصنوعی را دچار انحراف سازد.
-
شوالیه رباتیک ۵ | عوامل موثر در روایت متنی هوش مصنوعی
هوش انتزاعی در قالب کلمات
رسانههای اجتماعیتهران- ایرنا مدرسه- روایت هوش مصنوعی در قالب کلمات، کار آسانی نیست. امروزه عوامل گوناگونی بر قلم روزنامهنگاران تأثیر میگذارند و آن را به جهت خاصی سوق میدهند. در اتاقهای خبر علاوه بر روزنامهنگاران، سرمایهداران و سیاسیون هم حضور دارند. در این میان روزنامهنگاران موظف هستند با توصیف عینی هوش مصنوعی از افکار عمومی محافظت کنند.
-
شوالیه رباتیک ۴ | خطرات احتمالی هوش مصنوعی
هوش جاسوسی
رسانههای اجتماعیهوش مصنوعی هرچقدر که توسعه مییابد، بیشتر و بیشتر رفتارهایی مشابه انسان از خود نشان میدهد؛ تا جایی که شاید نتوان تشخیص داد با انسان روبرو هستیم یا با هوش مصنوعی. این امر منجر شده تا متوجه برخی خطرات بالقوه هوش مصنوعی نشویم. این خطرات میتوانند فراهم نمودن بستر جاسوسی، یا جلوه دادن جنبش اجتماعی به مثابه انقلاب باشند.
-
شوالیه رباتیک ۳ | تاثیر فرهنگ الگوریتمی بر جامعه
فرهنگ الگوریتمی علیه فرهنگ انسانی
رسانههای اجتماعیالگوریتمها نقش بسزایی در جهتدهی به انسانها دارند. اما باید دانست که الگوریتم بازتاب سوگیری و تعصبات خود انسان است. الگوریتم به مثابه طبیعت و یا یک موجود خنثی نیست. طبیعتانگاری الگوریتم، فرهنگ الگوریتمی را به دنبال دارد. فرهنگی که میتواند جامعهشناسان و اصحاب رسانه را مغلوب خود سازد.
-
شوالیه رباتیک ۲ | چالشهای تدوین اخلاق هوش مصنوعی
هوش اخلاقی / تأثیر ارزشهای انسانی در تدوین اخلاق هوش مصنوعی
رسانههای اجتماعیهوش مصنوعی از آنجا که مستقل از اراده انسان عمل نمیکند، متاثر از ارزشهای انسانی نیز است. از همین جهت هوش مصنوعی نیازمند باید و نبایدهای اخلاقی است. کمیسیون اروپا و یونسکو از مراکزی هستند که در حوزه اخلاق هوش مصنوعی اقداماتی انجام دادهاند. اما مساله اصلی آنجاست که حتی در تدوین اخلاق هوش مصنوعی، رگههایی از سوگیری انسانی دیده میشود.
-
هوش مصنوعی محصول دست انسان
هوش واقعاً مصنوعی
رسانههای اجتماعیهوش مصنوعی یک پدیده طبیعی یا امر آسمانی نیست که آن را مستقل از اراده انسان تصور میکنیم. پیچیدگی و ظرافت هوش مصنوعی نباید ما را دچار ازخودبیگانگی کند. هوش مصنوعی محصول تاریخی است که انسان آن را رقم زده. تاریخی که شوالیه رباتیک داوینچی و دستگاه آلن تورینگ را به چشم خود دیده است.
-
جامعهشناسی در خدمت بازاریابی
همبر شیطانی از گاو مقدس
رسانههای اجتماعیمخاطب هدف شرکتهای تجاری، انسانها هستند. آنها برای جذب بیشتر مشتری، نیاز به شناخت سلایق و روحیات مردم جامعه دارند؛ و زمانی که بحث از شناخت انسان و جامعه به میان میآید، علوم اجتماعی و روانشناسی اهمیت پیدا میکنند. علومی که میتوانند به خدمت شرکتهای تجاری درآیند.
-
تکنیکهای پروپاگاندای اسرائیلی
اسرائیل، متخصص فریب افکار عمومی
رسانههای اجتماعیچرا در شبکههای اجتماعی، همهی کاربران به جنایتهای اسرائیل علیه مردم غزه اعتراض نمیکنند؟ اسرائیل، چگونه توانسته، افکار عمومی را اقناع کند؟
-
تئوری دومینو ۹ | نقش رسانه در ارزشزدایی از اشیاء و برساخت نشانهها
مصرف خوشبختی
رسانههای اجتماعیاز منظر بودریار، میان ما و واقعیت، فاصلهای طولانی وجود دارد. فاصلهای که از نشانهها پرشده است؛ و نشانههایی که خود برساخت رسانهها هستند. تبلیغات، کالا را با نشانه «خوشبختی» پیوند میزند. هرچند تبلیغات نهتنها اشیاء را تقدیس نمیکند، بلکه از آنها ارزشزدایی میکند؛ چراکه باید با خیال راحتتری دور ریخته شوند.
-
روش استفاده از شبکههای اجتماعی برای پیشرفت خبرنگاری
شبکههای اجتماعی متنمحور؛ در خدمت خبرنگار
رسانههای اجتماعیبا پیشرفت فناوری و تغییرات در روند اطلاعرسانی، حضور خبرنگاران در شبکههای اجتماعی متنمحور مانند ایکس (توئیتر اسبق) و ویراستی، به یک عامل مؤثر در فرآیند انتشار اخبار تبدیل شده است. اما سؤال اینجا است، آیا واقعا خبرنگار باید در شبکههای اجتماعی متنمحور حضور داشته باشد؟
-
آیندهی فعالیت خبری در رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی؛ تهدیدی برای روزنامهنگاری
رسانههای اجتماعیبسیاری از افراد، شبکههای اجتماعی را ابزاری در دست رسانههای خبری میپندارند؛ تصوری که برخی از سردبیران اخبار با آن موافق نیستند؛ آنها گوگل و متا را تهدیدی برای روزنامهنگاری میدانند.
-
تئوری دومینو ۸ | نقش اینترنت در شکلگیری جنبشهای اجتماعی
ما همه خالد هستیم
رسانههای اجتماعیحکومت حسنی مبارک قبل از آنکه در کف میدان سقوط کند، در صفحات فیسبوک به زیر کشیده شد. مردم در شبکههای اجتماعی، صفآرایی میکردند و آماده حضور در خیابانها میشدند. مبارک که به نقش اینترنت در شکلگیری اعتراضات پی برده بود، دستور انسداد آن را صادر کرد اما دیگر دیر شده بود؛ مردم یکدیگر را در خیابان پیدا کرده بودند.
-
تئوری دومینو ۷ | وجوه مشترک جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت
تهران، خیابان وال استریت
رسانههای اجتماعیجنبش وال استریت، در اینترنت متولد شد و به خیابان راه پیدا کرد. جنبشی که مؤسس نداشت و رهبر آن همه و هیچکس بود. شیوه نوینی از «ما بودن» که همزمان مطالبه همهچیز و هیچچیز داشت. موجی که با شور و هیجان آغاز شد، اما با قدرت ادامه پیدا نکرد. این توصیفها، تنها مختص جنبش ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ آمریکا نیست، بلکه میتواند تداعیکننده اتفاقات ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در ایران هم باشد.
-
گزارش Poynter از اخبار دروغ و اشتباه پیرامون جنگ غزه و رژیم صهیونیستی
شستشوی جنایت صهیونیستها با دروغ / دروغهای پخش شده در جنگ غزه
آنلایندنیای شبکههای اجتماعی دنیایی است که هر خبری به راحتی در دستان میلیونها نفر قرار میگیرد؛ اخباری که بسیاری از آنها یا واقعیت ندارند یا تنها جنبهای از واقعیت را بیان میکنند. جنایات اخیر رژیم صهیونیستی هم با همین ابزار میتواند از ذهنها پاک شود و اخباری دروغ جایگزینشان شود.
-
تئوری دومینو ۶ | خلق معنا و مقصود با جنگهای نمایشی و پستمدرن
خلق معنا با خلق دشمن
رسانههای اجتماعیشوروی فروپاشید و غرب تنها شد. تا زمانی که کمونیسم وجود داشت، غرب معنا و هدف داشت. دنیای بدون دشمن برای آمریکا ملالتآور بود. بعد از شوروی، آمریکا به دنبال دشمن جدیدی میگشت تا همه را در برابر او متحد کند. دشمنی جعلی که در واقعیت مصداق نداشت، اما به کمک رسانهها میتوانست باورپذیر باشد.
-
تئوری دومینو ۵ | سانسورِ ناشی از جبر بازار در فضای ژورنالیستی
سانسور خاموش
رسانههای اجتماعیسانسور، همیشه آشکارا و از طریق دولت و قانون صورت نمیگیرد. سانسور میتواند اتمسفر حاکم بر فضای ژورنالیستی باشد. سانسوری خاموش که نهتنها قربانیان خود را بیدار نمیکند، بلکه فرد سانسورچی هم متوجه اعمال سانسور نمیشود.
-
تئوری دومینو ۴ | رسانه بستری برای اندیشههای حاضری
تلویزیون با طعم مکدونالد
رسانههای اجتماعیجامعهی مکدونالدیزه شده، جامعهای شتابزده است که در آن نه تنها غذای جسم شکل فستفودی به خود میگیرد، بلکه غذای فکر هم به صورت حاضری عرضه میشود. غذایی که در تلویزیون، توسط «متفکران فوری» پخت میشود.
-
تماشاچی | سلسله مقالات سواد رسانهای و اطلاعاتی از منظر یونسکو (۳)
هوش مصنوعی در خدمت سواد رسانهای و اطلاعاتی
رسانههای اجتماعیسواد رسانهای و اطلاعاتی نیاز واجب جهان امروز و هوش مصنوعی تازه نفسترین بازیگر این جهان است. سؤال این جاست که این بازیگر جدید چه نقشی در رفع این نیاز ضروری میتواند داشته باشد.
-
تماشاچی | سلسله مقالات سواد رسانهای و اطلاعاتی از منظر یونسکو (۲)
رسانهها؛ توسعه دهندگان سواد رسانهای و اطلاعاتی
رسانههای اجتماعینگاه ابتدایی به سواد رسانهای سدی دفاعی در برابر رسانهها بود؛ اما مفهوم سواد رسانهای و اطلاعاتی نه تنها بدنبال ایجاد سدی در میان مخاطب و رسانه نیست بلکه رسانهها را به عنوان شریکی جدی برای توسعهی خود تعریف میکند.
-
تماشاچی | مقدمهای بر مفهوم MIL از منظر یونسکو
پنج قانون سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو
رسانههای اجتماعیدر دنیای مملو از اطلاعات غلط و گمراهکنندهی امروز مهارت استفاده و بهرهگیری درست از جهان رسانهای، به اندازهی از مهارت خوردن و آشامیدن مهم بنظر میرسد. پنج قانون سواد رسانه و اطلاعاتی یونسکو قصد دارد تصویری شفاف از اصول مورد نیاز این جهان ارائه دهد.
-
خلاصه اجرایی انستیتو رویترز از گزارش خبری ۲۰۲۳ این مرکز
سال پیشرو از نگاه رهبران رسانهای جهان
رسانههای اجتماعینگاه رهبران رسانهای به آیندهی این صنعت نه تنها موضوعی قابل بررسی بلکه فراتر از آن، شکل دهنده به دنیای رسانهای ما است. این افراد کسانی هستند که با سیاستگذاری خود فضای رسانهای را ترسیم میکنند. نیک نیومن در گزارش خود به بررسی یافتههایش از نظرسنجی اخیر انستیتو رویترز پرداخته است.
-
تئوری دومینو ۳ | رسانه به مثابهی قویترین سلاح جهان
عکس رنگی از جنگ سیاه
رسانههای اجتماعی«هنوز هم عکاسی قویترین سلاح جهان است». این جمله از ادی آدامز زمانی مطرح شد که توانست به مؤثرترین فرد در شکلگیری اعتراضات علیه جنگ ویتنام تبدیل شود؛ همان جنگی که رسانه شروع آن را رقم زد. حال چنین سلاحی در دستان سرمایهداری و پیشبرد اهداف آن قرار دارد. سلاحی در خدمت جنگ!
-
تئوری دومینو ۲ | بازنمایی و تولید واقعیت در دنیای رسانهها
کارگردانی حقیقت
رسانههای اجتماعیدر دنیای امروز، واقعیت تنها توسط اتفاق پیرامون تولید نمیشود؛ بخش عمدهای از واقعیت امروز تولید شده توسط ابزارهای رسانهای است. ابزارهایی که روز به روز پیشرفتهتر میشوند و مالکان آنها تبدیل به تولیدکنندگان واقعیت.
-
شرحی بر نظریه اشاعه فناوری راجرز
چگونه اکثریت جامعه را با خود همراه کنیم؟
رسانههای اجتماعیبه تلفن همراهی که در دست خود دارید نگاه کنید. آیا این تکنولوژی را شما اختراع کردهاید؟ کسی که میشناسید چطور؟ آیا کسی که برای اولین بار این تلفن را اختراع کردهاست در کشور شما زندگی میکند؟ اگر پاسخ شما به سوالات قبل« خیر» است، پس چگونه این تکنتولوژی به دست شما رسیده است؟
-
تئوری دومینو ۱ | ماهیت رسانه از منظر متفکران انتقادی
رسانه بازیِ سرمایهدارها / نگاه انتقادی به کارکرد رسانه در ساختار سرمایهداری
رسانههای اجتماعیخنثی پنداری رسانه چیزی جز خیالی سادهانگارانه نیست. این ابزار در هر تفکری که قرار گیرد نقش خود را به خوبی بازی میکند اما سرمایهداری، بیش از هر مکتب و تفکری، از این ابزار بهره برده است.
-
برررسی نتایج گزارش خبری آماری دیجیتال رویترز در سال 2023
جایگزینی وب سایتهای خبری با شبکههای اجتماعی
رسانههای اجتماعیگزارش جدید رویترز نشان میدهد که مخاطبان نسل جدید در حال ترک وب سایتهای خبری و جایگزینی آنها با شبکههای اجتماعی فیلم محور برای دریافت اخبار و اطلاعات هستند. زنگ خطری که نیاز به تغییر رویکردهای رسانهای را بیش از پیش نشان میدهد.
-
پرچم های سرخ / نشانههایی برای تشخیص اخبار جعلی
رسانههای اجتماعیروزانه میلیونها خبر و محتوای رسانهای مخابره میشود و بسیاری از این موارد هم اخبار جعلی و نادرست هستند. با این حال شما نمیتوانید تک تک آنها را بررسی کنید لذا به نشانههایی نیاز دارید که به شما در شناسایی اخباری که احتمال جعلی بودنشان بیشتر است، کمک کند.
-
مقابله با اطلاعات نادرست در فضای خبری امروز
۵ راه انتشار اخبار نادرست که باید بشناسید
رسانههای اجتماعیهرچه راههای انتشار اخبار نادرست بیشتر میشود و گسترش مییابد، دانش صحت سنجی اخبار و روشهای آن نیز پیشرفتهتر و مؤثرتر میشود. شناسایی الگوهای انتشار این اخبار یکی از گامهای صحت سنجی مؤثر است.
-
مروجین اخبار نادرست چه کسانی هستند
رسانههای اجتماعیاخبار نادرست همه جا هستند و افراد مختلفی به ترویج آن کمک میکنند؛ اما بسیاری از این افراد واقعا قصدی برای آن ندارند. شناخت دلایل افراد برای انتشار یک خبر غلط میتواند به ارائه راهکار مناسب برای مقابله با آن کمک کند.
-
پیوند روایت و علوم اجتماعی / روایت در علوم سیاسی و اجتماعی چه جایگاهی دارد؟
رسانههای اجتماعیروایت یک قصه است و ما هرگز از قصه گفتن برای خودمان دست نمیکشیم، زیرا این قصه است که سبب میشود جایگاه خود را در جهان درک کنیم، بدانیم قبلا چه بوده است، اکنون کجا هستیم و به کجا میرویم. حتی در بزرگسالی، ما به تصور آینده، خانواده، مشاغل، بازنشستگی، و گذارهای اصلی خود ادامه می دهیم.