ایرنا مدرسه
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
  • ‌
  • خانه
  • ‌دوره‌های آموزشی
  • روزنامه‌نگاری
  • آنلاین
  • ژورنالیسم تصویری
  • رسانه‌های اجتماعی
  • تاریخ شفاهی
  • هرم وارونه
  • جریان
×
filterاخبار امروز
  • فهرست را در روایت به خدمت بگیرید

    راهنمای فهرست‌نویسی در روایت

    فهرست را در روایت به خدمت بگیرید

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- شاید دور از ذهن باشد که فهرست‌ها، قدرتی در بیان چیزهایی دارند که زبان ما در توصیف آن‌ها قاصر است یا برایمان بسیار سخت و ثقیل است، اما این، حقیقتی است که از چشم بسیاری از نویسندگان پنهان مانده است.

    ۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۳:۴۸
  • مکان؛ موجودی زنده در روایت

    راهنمای توصیف مکان‌ها در روایت

    مکان؛ موجودی زنده در روایت

    هرم وارونهمخاطب تا زمانی‌که نداند داستان در چگونه محیطی اتفاق می‌افتد، نمی‌تواند روایت شما را به خوبی درک کند. مکان‌ها، سال‌های سال مورد غفلت نویسندگان بودند، اما چارلز دیکنز مسیری تازه ایجاد کرد تا نویسندگان روایت‌هایی، ملموس‌تر و جذاب‌تر خلق کنند. او مکان‌ها را در روایت خود توصیف می‌کرد اما پیروانش به همین مقدار بسنده نکردند.

    ۱۴۰۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۳۷
  • دخل و تصرف راوی در روایت

    دخل و تصرف راوی در روایت

    هرم وارونهدر روایت می‌توان شخصیت‌های داستانی را در حال توصیف وقایع یا اشیا به نمایش گذاشت. این کار به خودی خود محتوای روایی ندارد زیرا داستان، متوقف می‌ماند تا توصیف بیان شود اما برای معرفی شخصیت، کارکرد روایی اثرگذاری دارد و به شما امکان می‌دهد تا بیش‌تر در داستان دخل و تصرف کنید.

    ۱۴۰۳-۰۱-۱۸ ۱۳:۳۵
  • راوی، حقیقت افراد را برملا می‌کند

    راوی، حقیقت افراد را برملا می‌کند

    هرم وارونهتهران – ایرنا مدرسه- یک گوشی پزشکی را روی گوش‌های مخاطب قرار دهید و سر آن را روی مغز شخصیت‌های داستان بگذارید. اجازه دهید مخاطب، صدای ذهن آن‌ها را بشنود و افکار و احساسات‌شان را متوجه شود.

    ۱۴۰۳-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۲
  • سیل فکر و احساس در روایت

    سیل فکر و احساس در روایت

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- روایتی موفق عمل خواهد کرد که بتواند فکر و احساس مخاطب را لحظه به لحظه درگیر نگه دارد. عبور دادن روایت از اعماق ذهن شخصیت‌های داستان، یک جریان مستمر مانند سیل می‌سازد تا افکار و احساسات مخاطب، راهی جز اثرپذیری از روایت نداشته باشند.

    ۱۴۰۳-۰۱-۱۴ ۱۲:۵۷
  • اسم‌ها اتفاقی نیستند!

    راهنمای نام‌گذاری شخصیت‌ها در روایت

    اسم‌ها اتفاقی نیستند!

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- در دنیای واقعی، اسم‌ها اتفاقی انتخاب شده‌اند. کسی که نامش صادق است، لزوماً آدم راستگویی نیست. اما در روایتگری هیچ اسمی بدون علت انتخاب نمی‌شود. نام‌ها مقدمه‌ای موثر خواهند بود برای معرفی شخصیت‌ها.

    ۱۴۰۳-۰۱-۱۱ ۱۲:۵۸
  • رمز و رازهای روایت

    چگونه ذهن مخاطب را درگیر کنیم

    رمز و رازهای روایت

    هرم وارونهمخاطب در حین خواندن روایت، باید برایش سوال ایجاد شود که ادامه‌ی داستان چه خواهد شد اما گاهی اتفاقات آینده‌ی داستان ناگریز قابل پیش‌بینی هستند و ما باید مخاطب را درگیر این کنیم که چگونه آن اتفاق می‌افتد. ظهور یکی از دو این پرسش در هر روایتی لازم است تا مخاطب برای خواندن داستان ترغیب شود.

    ۱۴۰۳-۰۱-۰۷ ۱۴:۱۴
  • با عینک‌های مختلف به داستان نگاه کنید

    زاویه دید در روایت

    با عینک‌های مختلف به داستان نگاه کنید

    هرم وارونهوقتی یک داستان را روایت می‌کنیم، مهم است که از نگاه کدام شخصیت به اتفاقات می‌نگریم، چراکه مخاطب به قضاوت او نزدیک‌تر خواهد شد. گاهی لازم است عینک شخصیت‌های مختلف را روی چشم بگذاریم و از دریچه‌ی ذهن آن‌ها به دنیای داستان نگاه کنیم تا قضاوت را برای مخاطب راحت‌تر کنیم.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۷ ۱۴:۰۵
  • تکرار، همیشه هم بد نیست! / اصول به‌کارگیری نقل قول در گزارش

    تکرار، همیشه هم بد نیست! / اصول به‌کارگیری نقل قول در گزارش

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- وجه تمایز اصلی گزارش با یادداشت، نقل قول است. در واقع بدون نقل قول، اصلاً گزارشی پدید نمی‌آید. استفاده از نقل قول در متن، مستلزم رعایت اصول و قواعد مشخصی است تا گزارش، حرفه‌ای و اخلاقی باشد.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۴ ۱۵:۵۳
  • روایت آمریکایی به سبک روسی

    آشنایی با روش روایتگری اسکاز

    روایت آمریکایی به سبک روسی

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- مخاطب، روایت را از زبان محاوره‌ای یک راوی عامیانه می‌شنود بدون آن که بفهمد پشت این روایت، یک نویسنده نشسته است. این نویسنده‌ی نامرئی، هر حرفی را که بخواهد، از قول راوی بیان می‌کند؛ راوی که مخاطب با او احساس صمیمت می‌کند.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۱۵:۱۱
  • مخاطب، کدام روایت را تا پایان می‌خواند؟ / ۴ روش برای ایجاد تعلیق در روایت

    مخاطب، کدام روایت را تا پایان می‌خواند؟ / ۴ روش برای ایجاد تعلیق در روایت

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- نویسنده در طول روایت باید دائما برای مخاطب، دلایلی ایجاد کند تا او به خواندن داستان ادامه دهد. شروع جذاب و جذب مخاطب، قدم مهمی است اما حفظ خواننده تا پایان داستان است که موجب اثرگذاری محتوای شما خواهد شد.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۴:۵۹
  • تا رسیدن به یک ایده‌ی خلاقانه، تنها ۶ قدم لازم دارید!

    روش شش کلاه برای ایده‌یابی خلاقانه

    تا رسیدن به یک ایده‌ی خلاقانه، تنها ۶ قدم لازم دارید!

    هرم وارونهما در عصر فراوانی محتوا زندگی می‌کنیم. شما تنها در صورتی دیده می‌شوید که متفاوت عمل کنید و یک محتوای نو و خلاقانه تولید کنید. پرهیز از ایده‌های تکراری و کلیشه‌ای اگر در گذشته مفید بود، امروزه به یک کار لازم و ضروری در دنیای رسانه تبدیل شده است.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۱ ۱۲:۵۸
  • شما صدای راوی را نمی‌شنوید!

    بررسی انواع روایت بر اساس حضور راوی

    شما صدای راوی را نمی‌شنوید!

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- ساده‌ترین راه برای روایت‌گری، اختیار کردن یک صدای داستان‌گو است اما امروزه این سبک بین نویسندگان، طرفدار زیادی ندارد. روش‌های جدیدی جایگزین این سبک شده‌اند تا تخیل و احساسات متن آسیب کم‌تری ببینند.

    ۱۴۰۲-۱۲-۲۰ ۱۳:۵۴
  • شروع جذاب، چوب جادوی راوی

    راهنمای نگارش یک شروع جذاب برای روایت

    شروع جذاب، چوب جادوی راوی

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- شروع روایت، مانند یک در است که مخاطب را از جهانی که در آن زندگی می‌کند به دنیایی که شما خلق کرده‌اید، وارد می‌کند. خواننده‌ی متن، جلوی این در می‌ایستد و برای ورود به داستان دو دل است. گاهی لازم است یقه‌ی مخاطب را بگیرید و او را به داخل روایت هُل دهید!

    ۱۴۰۲-۱۲-۱۹ ۱۲:۴۳
  • سرمقاله، یادداشت حیثیتی رسانه

    راهنمای نگارش سرمقاله

    سرمقاله، یادداشت حیثیتی رسانه

    هرم وارونهتهران- ایرنا مدرسه- مخاطبان با خواندن سرمقاله یا حتی دیدن تیتر آن، جهت‌گیری اصلی یک رسانه را متوجه می‌شوند. این یادداشت که در اصلی‌ترین قسمت روزنامه، چاپ می‌شود، به نوعی پیشانی رسانه است و کم و کیف آن تا حد زیادی با آبروی روزنامه گره خورده است.

    ۱۴۰۲-۱۲-۱۷ ۱۴:۳۰
  • شروع داستان، مرز حیات و ممات روایت

    راهنمای نگارش یک شروع جذاب برای روایت

    شروع داستان، مرز حیات و ممات روایت

    هرم وارونهروایت، چه زمانی شروع می‌شود؟ خیلی کم پیش می‌آید که خلق روایت با نوشتن یا تایپ کردن کلمه‌های اولیه‌ی داستان آغاز شود. بیشتر نویسنده‌ها ابتدا در ذهن‌شان مقدماتی را برای روایت فراهم می‌کنند. گاهی هفته‌ها یا ماه‌ها زمینه‌چینی می‌کنند تا برای نوشتن روایت آماده شوند.

    ۱۴۰۲-۱۲-۱۶ ۱۳:۳۸
  • سوژه‌یابی، به سبک روزنامه‌نگاران تحقیقی (۲)

    سوژه‌یابی، به سبک روزنامه‌نگاران تحقیقی (۲)

    هرم وارونههمه‌ی مراحل مختلف تهیه‌ی گزارش تحقیقی، اهمیت دارند اما سوژه‌یابی، مهم‌ترین آن‌ها است، چراکه بدون یک سوژه‌ی مناسب اصلاً گزارشی شکل نمی‌گیرد. شما باید این قدم اول را محکم بردارید تا در ادامه‌ی مسیر به مشکل برنخوردید.

    ۱۴۰۲-۱۲-۰۷ ۱۳:۱۱
  • روزنامه‌نگار تحقیقی، راوی جنایات جنگی (۲)

    روزنامه‌نگار تحقیقی، راوی جنایات جنگی (۲)

    هرم وارونهجنایات جنگی، وجه تاریک دنیای ما هستند؛ خشونت و پنهان‌کاری در این نوع جنایات بسیار زیاد است. با چراغ قوه‌ی خود وارد این دنیای تاریک شوید و حقایق را برای مردم روشن کنید؛ اما قبل از آن باید کوله‌ی خود را از اطلاعات و مهارت‌ها پر کنید.

    ۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۱۴:۴۲
  • گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۲) / ساختاری جدید برای روایت معکوس

    آشنایی با ساختارهای روایی

    گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۲) / ساختاری جدید برای روایت معکوس

    هرم وارونهحرکت از آخر به اول، یک ایده‌ی نو و جذاب برای روایت داستان است اما به سادگی امکان‌پذیر نیست. ساختارهای روایی متفاوتی برای خلق این نوع از روایت وجود دارند که شناخت و به کارگیری آن‌ها، روایتگری را برای شما، ساده‌تر خواهد کرد.

    ۱۴۰۲-۱۱-۲۴ ۱۲:۵۶
  • گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۱) / ساختاری منحنی برای روایت

    آشنایی با ساختارهای روایی

    گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۱) / ساختاری منحنی برای روایت

    هرم وارونهروایتی که در آن، چالش‌های زیادی، پشت سرهم ایجاد و حل می‌شوند، باعث می‌شود مخاطب تا پایان داستان، شما را همراهی کند. یکی از ساختارهایی به شما برای خلق این نوع از روایت کمک می‌کند، ساختار منحنی است.

    ۱۴۰۲-۱۱-۲۳ ۱۲:۳۶
  • گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۰) / روایت به سبک دن هارمون

    آشنایی با ساختارهای روایی

    گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۱۰) / روایت به سبک دن هارمون

    هرم وارونهگاهی تمرکز و زمان کافی برای خلق یک روایت را نداریم. آشنایی با ساختارهای روایی و به کارگیری درست آن‌ها به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر، راحت‌تر و جذاب‌تر، داستان سوژه‌ی خود را روایت کنیم.

    ۱۴۰۲-۱۱-۲۱ ۱۳:۱۰
  • گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۹) / روایت با ساختار سه‌نطقه‌ای

    آشنایی با ساختارهای روایی

    گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۹) / روایت با ساختار سه‌نطقه‌ای

    هرم وارونهتکرار، مهم‌ترین عامل از دست دادن مخاطب است. آشنایی با انواع ساختارهای روایی و به کارگیری آن‌ها باعث می‌شود شما در هر گزارش خود، یک روایت متفاوت خلق کنید و برای مخاطب، جذاب‌تر باشید.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۸ ۱۳:۵۳
  • گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۸)

    گزارش تحقیقی؛ روایت یک داستان واقعی (۸)

    هرم وارونهیکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک گزارش تحقیقی، روایت داستان سوژه است، لذا هر روزنامه‌نگار تحقیقی باید در هنر روایتگری، متبحر باشد تا بتواند گزارشی خواندنی و اثرگذار تهیه و منتشر کند. اولین قدم برای تقویت این مهارت، آشنایی با انواع ساختارهای روایی است.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۷ ۱۳:۴۹
  • روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۵)

    روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۵)

    هرم وارونهدیجیتالی شدن رسانه‌ها، تعداد مخاطبان را افزایش داده است اما رقابت برای جذب و حفظ مخاطب را نیز شدیدتر کرده است. اگر مخاطب زیادی می‌خواهید، باید سختی این رقابت را به جان بخرید و راهکارهایی را برای مقابله با چالش‌های آن اتخاذ کنید.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۶ ۱۴:۴۲
  • روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۴)

    روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۴)

    هرم وارونهفعالیت در دنیای دیجیتال، امروزه برای روزنامه‌نگاران تنها یک امر سودمند نیست بلکه لازم و ضروری است؛ چراکه اغلب مخاطبان فقط در آن‌جا حضور دارند. فعالیت موفق در این دنیای جدید، نیاز به راهکارهایی تازه و متفاوت با روزنامه‌نگاری سنتی دارد.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۵ ۱۴:۱۱
  • روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۳)

    روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۳)

    هرم وارونهروزنامه‌نگاری، انواع مختلفی دارد. این انواع مختلف با این‌که ماهیت یکسانی دارند و از اصول ثابتی پیروی می‌کنند، اما هرکدام الزامات خاص خود را دارند. روزنامه‌نگاری دیجیتال به عنوان یک سبک جدید، از این قاعده مستثنا نیست و شما باید برای موفقیت در آن، علاوه بر اصول اساسی روزنامه‌نگاری، قواعد خاص دیگری را نیز رعایت کنید.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۴ ۱۴:۵۸
  • روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۲)

    روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۲)

    هرم وارونهدنیای دیجیتال، یک زمین بازی جدید برای روزنامه‌نگاران است که قواعد خاص خود را دارد. آشنایی با این قواعد و رعایت آن‌ها، تنها راه برای موفقیت شما است. اگر در این عرصه، فقط به اصول پیشرفت در روزنامه‌نگاری سنتی توجه کنید، شکست خواهید خورد.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۱ ۱۴:۲۸
  • روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۱)

    روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها (۱)

    هرم وارونهنوشتن برای وب، مانند نوشتن برای روزنامه یا رادیو و تلویزیون نیست. این یک رسانه‌ی متفاوت است که برای موفقیت در آن باید متفاوت عمل کنید. شما در این دنیای جدید با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در روزنامه‌نگاری سنتی وجود ندارند، بنابراین باید خود را آماده کنید.

    ۱۴۰۲-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۸
  • مصرف‌کنندگان؛ سردبیران جدید اخبار / اهمیت انتشار اخبار در پلتفرم‌های مختلف

    مصرف‌کنندگان؛ سردبیران جدید اخبار / اهمیت انتشار اخبار در پلتفرم‌های مختلف

    هرم وارونهگذار از روزنامه‌نگاری سنتی به رسانه‌ی دیجیتالی، باعث شده سردبیران خبری برای جذب مخاطب، گزارش‌های عمیق و جدی خود را رها کنند و به سراغ مطالب زرد بروند، در صورتی‌که می‌توان با تغییر در نوع نوشتن و روایت‌گری، هم مسئله‌محور بود و هم مخاطب‌پسند.

    ۱۴۰۲-۱۱-۰۹ ۱۳:۵۶
  • شبکه‌های اجتماعی؛ هم ابزار کار و هم تهدیدی برای خبرنگاران / ۱۰ کلید روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای مؤثر (۴)

    شبکه‌های اجتماعی؛ هم ابزار کار و هم تهدیدی برای خبرنگاران / ۱۰ کلید روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای مؤثر (۴)

    هرم وارونهدر دنیای امروزی که به سرعت در حال تغییر است، روزنامه‌نگاری با کیفیت، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. شما باید روزنامه‌نگاری را در سطح جهانی ارائه دهید؛ اما سریع‌تر و در پلتفرم‌های متنوع. روزنامه‌نگاری امروز باید واقعی باشد و در عین حال سرگرم‌کننده. ما باید از داده‌های بیشتری استفاده و مدام خود را بروز کنیم و بهتر بنویسیم.

    ۱۴۰۲-۱۱-۰۸ ۱۴:۲۸
  • قبلی
  • ۱
  • ۲
  • ۳
  • ۴
  • بعدی
نسخه دسکتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

آی‌پی شما:

مرورگر شما:

آخرین بروزرسانی:

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه