۶ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83415081
۰ نفر
خبرها را از چه منبعی به دست آوریم

در عصری به سر می‌بریم که قدرت کشورها، نه با توان و تعداد ادوات نیروی نظامی قوی، بلکه به میزان بهره‌گیری‌شان از شیوه‌های جدید خبررسانی و خبرگیری، استفاده از فنّاوری‌های جدید ارتباطی نظیر ماهواره‌ها، خبرگزاری‌های بزرگ، مطبوعات پرتیراژ و ایستگاه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی سنجیده می‌شود.

عصر امروز عصری است که در آن هریک از وسایل ارتباط‌جمعی برای جلب مشتری بیشتر سعی می‌کنند مخاطبان خود را هرچه بیشتر اقناع سازند. در عین حال، مخاطبان هم در بین وسایل ارتباط‌جمعی متنوع، وسیله‌ای را انتخاب می‌کنند که برای تأمین نیازهای خبری‌شان منبعی معتبری شمرده شود.ذکر منبع پیام در اخبار و گزارش‌های خبری، علاوه بر اینکه باعث اطمینان خاطر مخاطبان می‌شود، به پیام و وسیله ارتباطی اعتبار بیشتری می‌بخشد. اهمیت ذکر منبع خبر تا آنجاست که در برخی از کشورهای متعهد به مقررات عهدنامه بین‌المللی حفظ حقوق مؤلف، چنانچه روزنامه‌ها یا هریک از وسایل ارتباط‌جمعی، مأخذ و منبع کسب خبر را تصریح نکنند، تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند. با این حال نمی‌توان گفت در تمامی اخبار و گزارش‌های خبری منبع خبر معرفی شده است. 
منابع اطلاعاتی را گاهی بسته‌های اطلاعاتی نیز می‌گویند و به شکل‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شود. منابع اطلاعاتی از یک منظر به دو دسته منابع چاپی مانند کتاب، نشریه و جزوه و منابع غیرچاپی، مانند فیلم و لوح فشرده تقسیم می‌شوند. در تقسیم‌بندی دیگری، منابع اطلاعاتی به دو گروه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم می‌شوند. منابع اطلاعاتی درون‌سازمانی به اسناد و بسته‌های اطلاعاتی گفته می‌شود که اطلاعات مربوط به مخاطبان درون‌سازمانی در آن‌ها جا گرفته است. منابع اطلاعاتی برون‌سازمانی به اسناد و بسته‌های اطلاعاتی گفته می‌شود که اطلاعات مربوط به مخاطبان برون‌سازمانی در آن‌ها جای گرفته است ؛ البته تعریف‌ها و طبقه‌بندی‌ها در حدی نیست که بتوان آن‌ها را مطلق فرض کرد و همچنان ممکن است در تشخیص و تعیین مصداق‌ها، اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد. با این حال، اگر این دسته‌بندی‌ها را بشناسید، می‌توانید اطلاعات را بهتر ارزیابی کنید و جست‌وجوهای اثربخش‌تری نیز داشته باشید. رایج‌ترین دسته‌بندی، تقسیم منابع اطلاعاتی به منابع اطلاعاتی دست‌اول  و منابع اطلاعاتی دست‌دوم  است. بعضی از دسته‌بندی‌ها ترجیح می‌دهند گروه سومی را هم به‌عنوان منابع ترکیبی  یا (منابع سطح سوم) تعریف کنند. با این حال، منابع دست‌اول اصیل‌ترین منابع در دسترس هستند.
هر خبر منبع و سرآغازی دارد که به شیوه‌های مختلف به خبرنگار منتقل می‌شود. مبادی ورودی خبر و انتقال آن به خبرنگار را منبع خبر گویند.

منابع خبری رسانه‌ها متعدد و به این شرح هستند:
۱. خبرنگاران؛ خبرنگاران بر اساس درک، شناخت و مطالعاتی که از محیط اطراف خود دارند برحسب نیاز، پیشنهاد تهیه خبر در موضوع‌های مختلف را می‌دهند.
۲. سردبیران؛ سردبیران بر اساس شناخت و مطالعاتی که از جامعه دارند خود منشأ تهیه خبر می‌شوند.
۳. مدیران خبر؛ مدیران واحدهای خبر نیز بر اساس نیازهای جامعه و رسانه و شناخت از وضعیت ملی و فراملی دستور تهیه خبر را می‌دهند.
۴. رسانه‌ها؛ رسانه‌ها نیز به‌عنوان منبع خبر برای خبرنگاران تلقی می‌شوند و معمولاً جراید، مطبوعات و رادیو و تلویزیون به اخبار یکدیگر استناد می‌کنند.
۵. سازمان‌ها، ادارات و نهادها؛ نامه‌ها، بخش‌نامه‌ها و اطلاعاتی که سازمان‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و نهادها منتشر می‌کنند نیز ازجمله منابع خبری به‌شمار می‌روند.
۶. بانک اطلاعات؛ یک منبع مطمئن و سریع برای تهیه اطلاعات است. در بانک اطلاعات، مجموعه‌ای از اطلاعات و اخبار سازمان‌ها و دیگر بخش‌های جامعه در ابعاد ملی و فراملی دسته‌بندی شده‌اند و در کمترین فرصت ممکن می‌توان به آن‌ها دست یافت. بانک اطلاعات در صورت طراحی مناسب می‌تواند در اسرع وقت سوابق قبلی یک موضوع خبری را در اختیار قرار دهد.
۷. روابط عمومی؛ روابط عمومی سازمان‌ها نیز ازجمله منابع خبری به‌شمار می‌روند و هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده ارتباط بین خبرنگار و منبع خبر هستند. نقش روابط عمومی در بیان تحول‌های دستگاه‌های اجرائی بسیار گسترده است.
۸. مردم؛ مردم نیز با اطلاع‌رسانی وقایع رویدادها و انتقال آن‌ها به رسانه‌ها، نقش مهمی در منابع خبری دارند.


منابع:

۱- فصلنامه رسانه پاییز ۱۳۷۴ شماره ۲۳ ص ۵۲

۲- سهیلا ذکایی، دکترای مدیریت رسانه، http://zoka.blogfa.com/post/۱۶۴

۳- مجله ویستا https://vista.ir/content/۷۳۴۹۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =