۷ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83415930
۰ نفر
پادکست چیست

پادکست که از هم‌آمیزی واژه‌های «آی‌پاد» و «برودکستینگ» پدید آمده، سامانه جدید ارتباطی و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به‌وسیله صدا است که کاربر از طریق آن برنامه ضبط شده به‌صورت دیجیتالی را در اینترنت قرار می‌دهد.

پادکست تقلیدی از رادیو است که در اینترنت به کار برده می‌شود. پادکست درواقع فایل ام‎پی‎تری است که می‌توان آن را دانلود کرد و گوش داد.
 

انواع پادکست
پادکست‌ها ابتدا با مصارف سرگرمی و تفریح پا به عرصه هستی گذاشتند و بیشتر حاصل کنجکاوی انسان عصر پسامدرنیته بودند، ضمن آنکه اشتیاق برای داشتن رادیویی شخصی و اختصاصی علاوه بر آنکه عامل ایجاد چنین رادیوهایی بود، پدیدآورندگان این فنّاوری را نیز ترغیب کرد برای استفاده هرچه بهتر مخاطبان این‌گونه رادیوها، بر تکمیل آن همت گمارند.
پادکست‌ها کم‌کم از استفاده صرفاً تفرج‌آمیز فاصله گرفتند و مصارف و کاربردهای دیگری هم پیدا کردند و این‌گونه بود که با گذشت زمان مخاطبان خاص خود را یافتند.
در حال حاضر انواع گوناگونی از برنامه‌های پادکست وجود دارد که هرکس می‌تواند با توجه به علاقه و سلیقه خود به آن‌ها گوش دهد و روزبه‌روز هم به این مصارف افزوده می‌شود. هم‌اکنون از پادکست‌ها استفاده‌های آموزشی وسیعی در دانشگاه‌ها و مدارس می‌شود. در بعد تفریح و سرگرمی و به‌ویژه پخش موسیقی، همین بس که گفته می‌شود یکی از تقاضاهای عمده مخاطبان از این رسانه صدامحور، پخش موسیقی و به‌ویژه موسیقی زیرزمینی است.
برای پادکست‌ها می‌توان دو گونه تقسیم‌بندی قائل شد: ۱. بر اساس سازنده؛ و ۲. بر اساس محتوا
بر اساس سازنده می‌توان پادکست‌ها را در سه دسته شخصی، رسانه‌ای و سازمانی تقسیم‌بندی کرد، اما تقسیم‌بندی بر اساس محتوا از تنوع بیشتری برخوردار است.
پادکست‌ها را با توجه به محتوا به پادکست‌های سیاسی، تبلیغاتی، مذهبی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی، فرهنگی، ادبی، هنری و علمی تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.
۱. پادکست‌های سیاسی
پادکست‌های سیاسی امروزه ازجمله پادکست‌های جدی فضای مجازی هستند که گاه منبع اخبار بسیاری نیز می‌شوند. به‌عنوان مثال در کشورهای پیشرفته، این رسانه جدید توانسته باعث دسترسی آسان‌تر به مقامات حکومتی، نامزدها، کاندیدها و احزاب سیاسی شوند. از سوی دیگر سیاستمداران این کشورها تصور می‌کنند این فنّاوری می‌تواند وسیله‌ای برای ترویج و اشاعه اطلاعات شامل تبلیغات سیاسی پروپاگاندا باشد.
۲. پادکست‌های تبلیغاتی یا نانوکستینگ:
به پادکست‌هایی که با انگیزه‌های اقتصادی تولید می‌شوند «نانوکست» می‌گوییم. هدف از ساخت این نوع پادکست‌ها، کسب درآمد است که این امر از طریق ارائه پادکست‌های تبلیغاتی برای گروه‌های کوچک و علاقه‌مند شنوندگان صورت می‌گیرد. در حال حاضر پادکست‌های بسیاری توسط شرکت‌های بزرگ ساخته می‌شوند و آن‌ها این فنّاوری را نوعی ابزار تبلیغاتی می‌دانند که می‌توانند عمل خوبی برای تبلیغات ملی و فرامرزی آن‌ها باشد. این شرکت‌ها فایل‌های صوتی را در قالب پادکست برای استفاده مشتریان خود و دیگر کاربران وب تولید می‌کنند تا از این طریق به جلب و جذب مشتریان بیشتر اقدام کنند.
۳. پادکست‌های آموزشی
در میان گرایش‌های مختلف به فنّاوری اطلاعات، پادکستینگ به‌عنوان فنّاوری‌ای که دانشگاهیان و سایر تکنولوژیست‌ها نسبت به آن تمایل زیادی دارند معرفی شده است. در این رابطه می‌توان به دانشگاه‌های زیادی اشاره کرد که در جریان انقلاب پادکستینگ قرار گرفتند و برخی از این طریق تعداد متنوعی برنامه به بازار عرضه کرده‌اند. عمومی‌ترین کاربرد و مصرف پادکست‌های دانشگاهی در کشورهایی که از این فنّاوری استفاده می‌کنند، ارائه اخبار دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها به کارمندان و دانشجویان است.
۴. پادکست‌های مذهبی
پادکست‌ها امروزه در راستای خدمت به مذهب هم به کار می‌روند. از پادکست‌های فارسی‌زبان در حوزه مسائل دینی و معنوی می‌توان به پادکست شفا اشاره کرد که در کنار پرداختن به موضوعات دینی مانند سخنرانی دکتر الهی‌ قمشه‌ای به ارائه نمایشنامه‌های رادیویی و پخش موسیقی سنتی و پاپ هم مبادرت می‌کند. اعیاد و عزاداری‌های مذهبی هم دستمایه‌ای برای برنامه‌های این پادکست‌هاست.
۵. پادکست‌های تفریحی و سرگرم‌کننده
پادکست‌ها همیشه لحن جدی ندارند، بلکه بسیاری اوقات آن‌ها را با مضامین سرگرم‌کننده هم در فضای مجازی می‌بینیم.
۶. پادکست‌های فرهنگی و ادبی
این پادکست‌ها که با پادکست‌های تفریحی و سرگرم‌کننده تا حدی هم‌پوشانی دارند، مورد استقبال افراد زیادی هستند و شاید بتوان گفت تعداد آن‌ها دست‌کم در ایران، بیشتر از سایر موضوعات است.
حال که با چیستی پادکست و انواع آن آشنا شدیم، بهتر است به تفاوت آن با رادیو نیز بپردازیم چراکه از نظر خیلی از کارشناسان، پادکست یک رادیوی اینترنتی است.


منبع:

پادکست و روابط عمومی الکترونیک، فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، سال ششم، شماره ۱۳پادکست و روابط عمومی الکترونیک، فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، سال ششم، شماره ۱۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =