۷ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83416076
۰ نفر
پادکست و تبلیغات

تبلیغات جادوی قرن بیستم است. در این قرن، بدون تبلیغات، بازاریابی نامفهوم بود. از آن زمان که در اواخر قرن هجدهم انقلاب صنعتی رخ داد و صنعت یک‌باره دچار دگرگونی شد و تولید به مفهوم امروزی شکل گرفت، فروشندگان برای فروش کالای خود نیاز به شیوه‌های نوین بازاریابی پیدا کردند.

با آغاز قرن نوزدهم و رشد شتابان صنعت و تغییرات شگرف در ساختار ماشین‌آلات صنعتی صنعتگران توانستند محصولاتی با تولید انبوه وارد بازار کنند. این تولیدات زمانی توانستند سودآور شوند که مصرف‌کنندگانی در فراسوی بازارهای محلی پیدا کنند و این به مفهوم حرکت موج بزرگ بازاریابان برای شناسایی و ایجاد بازارهای جدید و پیدا شدن اولین نسل تبلیغاتچی‌ها با تعاریف امروزی بود. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم حرفه تبلیغات توسعه پیدا کرد و مؤسسات تبلیغاتی نقش خود را با جدیت برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان بر عهده گرفته بودند.
با شروع قرن بیستم، تبلیغات به صنعتی جدی، پویا و سازنده تبدیل شده بود و مطبوعات به‌عنوان رسانه‌ای شاخص در عرصه تبلیغات کارکرد خود را پیدا کردند و نویسندگان بزرگی در این عرصه وارد شدند. با اختراع رادیو، تلفیق صدا و موسیقی برای ایجاد تأثیرات روانی و بالا بردن میزان اثرگذاری پیام‌ها بر روی مصرف‌کنندگان، شناخته شد و نسل جدید شرکت‌های تبلیغاتی با مدیرانی که اعتقاد به تبلیغات علمی داشتند پدید آمد (اگیلوی، 1380: 2).
رادیو و تلویزیون به‌عنوان ابزارهای ارتباطی-الکترونیکی، در مقایسه با چاپ رسانه‌هایی مدرن برای تبلیغات محسوب می‌شدند، اما امروزه این رسانه‌ها با ورود اینترنت و رسانه‌های نوین و تحولات دیجیتالی و الکترونیکی که در این عرصه صورت گرفته است، در زمره رسانه‌های سنتی جای می‌گیرند.
فضای مجازی، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های متعدد و قابلیت‌های متنوعش، محملی برای استفاده از رسانه‌های تازه‌واردی ) همچون پادکست و وودکستینگ) ایجاد کرده که بیشتر از رسانه‌های دیروز، به نیاز مخاطبان و شرایط زندگی در دنیای پست‌مدرن امروز واقف‌اند. پادکست از پیشرفته‌ترین و جدیدترین سامانه‌های ارتباطی و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به‌وسیله صداست که کاربران از طریق آن می‌توانند ساخته‌های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان ارائه دهند.
موج پادکست به‌عنوان یک رسانه از حدود سال 2004 میلادی مطرح شد و به دلیل استقبال گسترده مخاطبان از این فنّاوری ارتباطی، لغت‌نامه آکسفورد آن را واژه منتخب سال 2005 نامید. نگاهی به پادکست‌ها و وودکستینگ‌های موجود در اینترنت ما را به کاربردی بودن و استفاده‌های متنوع از آن‌ها واقف می‌سازد. همان علتی که در کنار آسانی استفاده موجب محبوبیت این رسانه‌ها در امریکا و اروپا شد. امروزه در غرب و حتی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه، اقشار مختلف مردم ازجمله سیاستمداران و دولتمردان، مذهبیون، هنرمندان و ستارگان ورزشی، ایستگاه‌های رادیویی‎ تلویزیونی، مطبوعات و افراد عادی، شرکت‌های بزرگی همچون جنرال‌موتورز، پپسی‌کولا، شرکت خودروسازی بی‌ ام؛ و از پادکست و وودکستینگ استفاده می‌کنند؛ البته برخی نیز استقبال از این فنّاوری ‌های جدید را ناشی از لذت بردن افراد از داشتن یک رادیوی شخصی می‌دانند و ظهور تلقی می‌کنند. عصری که در آن با «عصر رسانه‌های کوچک» و در ادامه «رادیوهای شخصی»، پادکست را نویدگر ظهور عصر دموکراتیزه‌ شدن مفهوم پخش، قدرت رسانه‌ای توزیع‌شده و هر کس و هر گروهی می‌تواند صدای خود را به گوش دیگران برساند (اکبر آزاد و دیگران، 1388: 99).

تبلیغات نوین
امروزه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در فنّاوری ‌های ارتباطی و فراگیرشدن آن‌ها در بین مردم اشکال جدیدی از تبلیغات به وجود آمده است. پیچیدگی تبلیغ و تبلیغات در جهان حاضر از ابعاد مختلف قابل بررسی است. یکی از اصلی‌ترین محورهای این پیچیدگی، تحول شگرف وسایل ارتباطی قرن بیست‌ویکم است. به سبب اتکای کامل تبلیغ بر ابزارهای نوین، ه چه این ابزارها تکامل بیشتری یافته باشند، تبلیغ و فنون آن نیز از امکانات و افق‌های جدیدتری برخوردار می‌شوند.
«برنیز» از اندیشمندان اجتماعی می‌گوید: «تبلیغات به‌ویژه تبلیغات نوین، تلاشی است پیگیر برای ایجاد شکل دادن رخدادها به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن روابط عامه مردم با کاری فکری یا گروهی» (اسدی، 1371: 192).
مهم‌ترین دستاورد ابزارهای نوین ارتباطی برای تبلیغ، سرعت و مداومت انتشار پیام تبلیغی، فراگیر ساختن آن برای مخاطبان، فراهم کردن اشکال قالب‌های متنوع برای بیان و القای یک مطلب واحد و درنهایت اطلاع‌رسانی است. ازجمله نکات مهم در تبلیغات امروزی به‌ویژه در جوامع غربی حفظ حریم خصوصی افراد است. در جوامع فردگرای غربی حریم خصوصی افراد از جایگاه مهمی در مناسبات اجتماعی برخوردار بوده و به‌عنوان یک اصل مهم در تمامی شئون زندگی رعایت می‌شود. بر همین اساس تبلیغات‌کنندگان نیز در استراتژی‌ها و شیوه‌های تبلیغات خود به حفظ حریم خصوصی افراد تأکید ویژه‌ای دارند.
شخصی شدن از دیگر ویژگی‌های تبلیغات نوین محسوب می‌شود. بر این اساس تبلیغات‌کنندگان برای فرد فرد مخاطبان برنامه تبلیغاتی مخصوص به وی را تهیه و تدارک می‌بینند. فنّاوری ‌های جدید ارتباطی این امکان را فراهم می‌کند؛ تا بر اساس علایق و سلایق افراد گوناگون برنامه‌های تبلیغاتی جداگانه‌ای ارائه شود. کارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می‌کنند تا در کنار استفاده از نمادها، ترکیب رنگ‌ها و با تأکید بر اصول و شیوه‌های تبلیغاتی از آخرین فنّاوری ‌های ارتباطی و رسانه‌ای برای معرفی کالا بهره گیرند تا تمایل مخاطب را نسبت به یک محصول یا خدمت جلب کنند. آن‌ها می‌کوشند با مخاطبان وسیع‌تری ارتباط برقرار کنند، که از راه‌های مختلف، به‌خصوص شبکه، با علاقه‌هایشان آشنا شوند و با همین امکان درصدد تبلیغ محصولات و خدمات خود باشند.
امروزه حجم گسترده‌ای از تبلیغات به‌وسیله فنّاوری ‌های نوین ارتباطی و به‌ویژه اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سودآوری بسیار این فعالیت اقتصادی، تمایل و گرایش رسانه‌ها را به‌سوی آن افزایش داده است و به‌کارگیری این فنّاوری ‌ها در تبلیغات چه از لحاظ نوع ارائه خدمات، یعنی پوشش جغرافیایی و یا حوزه دریافت مخاطب از بعد زمانی و همچنین تعداد کانال‌های دسترسی، یک فنّاوری جهانی، فراگیر، شبانه‌روزی و چندکاناله و همچنین از منظر خصوصیات رسانه‌ای به‌لحاظ کیفیت صدا، تصویر، متن، استفاده از قابلیت‌های ترکیب صوت، تصویر، حرکت در قالب فیلم و انیمیشن بسیار برجسته است.
ویژگی تعاملی بودن وجه امتیاز این فنّاوری‌هاست. همین ویژگی، عامل جذب مخاطب و گرایش او به‌سوی تبلیغات می‌شود. جاذبه‌های تبلیغات شبکه‌ای و به‌خصوص ویژگی تعاملی، این نوع از ارتباط ) مصرف‌کننده- پیام‌گیر) را در جایگاهی قرار می‌دهد که خواسته‌های خویش را برآورده و پیام را بیشتر منطبق با انتظارات و خواسته‌های خود می‌یابد. دلیل این امر ویژگی‌های تازه این امکانات است. تبلیغات امروزه در غالب شبکه با تنوع و گستردگی زیادی روبه‌رو است که سهم هزینه کرد و بازگشت سرمایه و سود را به‌شدت افزایش داده است. هزینه‌های تولید آگهی به روش‌های مختلف از بزرگ‌ترین ارقام تجارت جهانی است. در حال حاضر، تبلیغات تجاری و بازرگانی جدید، نه‌تنها کالاهای جدید را به مشتریان معرفی می‌کند، بلکه روش و الگوی مخصوص این‌گونه تبلیغات خود انگیزه مهمی برای ایجاد بازارهای جدید شده است.
درنهایت اینکه مجموعه عوامل متعددی، تبلیغات بازرگانی در عصر اطلاعات را به سلاح جدید در تجارت بین‌المللی و دادوستد کالاها تبدیل کرده است؛ عواملی چون رقابت برای تسخیر بازارهای جهانی و تسلط بر آن‌ها، افزایش تولید همراه با خلق کالاهای جدید، انگیزه مصرف‌گرایی، رقابت‌های اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ چندملیتی، محدودیت مشتریان و بازارهای مشخص جهانی.


منبع:

بررسی میزان استفاده از پادکست و وودکستینگ در تبلیغات اینترنتی ) تجاری بازرگانی) از دیدگاه مدیران شرکت‌های تبلیغاتی شهر تهران، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، پاییز ۱۳۹۱، شماره ۷

نویسندگان: نسیم مجیدی قهرودی، فاطمه نوری نسب عسگرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =