تلفن هوشمند جلوتر از تلویزیون

تحولات صنعت خبر به‌گونه‌ای است که حالا دیگر حتی از موتورهای جست‌وجو به‌عنوان معتبرترین منبع خبر یاد می‌شود. بر اساس شاخص‌های اعتبار ادلمن  در سال ۲۰۱۵، موتورهای جست‌وجو از جهت کسب اطلاعات عمومی کسب‌وکار، گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد اخبار فوری و چک کردن اخبار متنوع شنیده‌شده معتبرترین هستند و بیشترین کاربرد را دارند.

محتوای تصویری که حالا به‌واسطه رسانه‌های اجتماعی مثل یوتیوب به‌طور گسترده‌ای در دسترس است به عمومی‌ترین شکل محتوای آنلاین تبدیل شده است. مطالعات نشان داده‌اند که عکس و ویدئو توجه بیشتری را جذب می‌کند و کاربران را برای مدت بیشتری درگیر می‌کنند. رشد انفجاری محتوای تصویری در تامبلر، اینستاگرام، پینترست و اسنپ‌چت و استفاده از تصویر و ویدئو در دیگر سایت‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر نشان می‌دهند که عموم مردم با چه رشد شتابانی از محتوای تصویری استقبال می‌کنند. این روند تأثیر عمیقی بر کسب‌وکار سازمان‌های رسانه‌ای می‌گذارد.
این موضوع نشان می‌دهد به‌خاطر تغییر فضا و ذائقه مخاطبی که حالا دیگر مخاطب به معنای گذشته هم نیست، سازمان‌های رسانه‌ای تا چه حد زیر فشار سرعت تهیه محتوای متنوع و به‌خصوص غنی‌کردن دارایی‌های تصویری خود هستند. از این‌رو، سازمان‌های رسانه‌ای ناگزیر از تدوین استراتژی‌های تازه برای پاسخ به این تحولات هستند. به‌عبارت دیگر، هرچه سازمان‌های خبری حضورشان در اینترنت را گسترده‌تر می‌کنند، هم بازارها و فرصت‌های تازه‌ای برای کار گشوده می‌شود و هم فضاهای رقابتی پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌شوند. این تحولات باعث شده است همگرایی به یک استراتژی مشترک برای سازمان‌های رسانه‌ای تبدیل شود. به همین علت مشارکت بین رسانه‌ای زیاد شده است. برای مثال فیس‌بوک و سی‌ان‌ان برای پخش زنده اخبار کوتاه  مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری باراک اوباما مشارکت کردند یا بی‌بی‌سی با شرکت ادوب برای به جریان انداختن قابلیت‌های ویدئویی مشارکت کرد (Allard, ۲۰۱۴). درواقع در عین حال که شکل تازه‌ای از روزنامه‌نگاری ایجاد می‌شود، استراتژی‌های نوظهوری برای ایجاد دست برتر در رقابت در صنعت خبر تدوین می‌شود. ازجمله می‌توان به استخدام سردبیر رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۹ از سوی برخی سازمان‌های رسانه‌ای پیشگام نام برد که بر اتاق‌های خبر تأثیر گذاشته است و در راستای تبدیل «مرکز محتوای دیجیتال»  قابل ارزیابی است. در اوایل سال ۲۰۰۹ اسکای‌نیوز خبرنگار توئیتر استخدام کرد که وظیفه اصلی‌اش پوشش دادن اخبار فوری بود. در ماه مه نیویورک‌تایمز اولین سردبیر اجتماعی را برای گسترش رسانه اجتماعی و انتشار پلتفورم‌هایی برای بهبود روزنامه‌نگاری استخدام کرد و بی‌بی‌سی هم اولین سردبیر اجتماعی خود را در اواخر همان سال به خدمت گرفت که وظیفه او درگیر کردن بیشتر تیم گزارشگران و تولیدکنندگان بی‌بی‌سی با شبکه‌های اجتماعی بود.
استراتژی‌های نوظهور سازمان‌های خبری
بی‌بی‌سی یکی از سازمان‌های خبری پیشتاز در زمینه بهره‌مندی از رسانه‌های اجتماعی بوده است. بی‌بی‌سی از سال ۱۹۹۹ تاکنون روی اینترنت تلفن همراه حضور داشته است و در سال ۲۰۰۳ تصویر را به محتوای موبایل خود افزوده است. همراه با ظهور فنّاوری‌های جدید و ارتقای امکانات در دسترس مخاطب، بی‌بی‌سی نیز خود را متحول و به‌روز کرد.
در سال ۲۰۰۶ با بهره‌گیری از یوتیوب، بی‌بی‌سی ۳۰۰ هزار ساعت از آرشیوش یا درواقع همان ۲۵ درصد از اموالش را آنلاین کرد و بعد از اینکه برنامه‌اش روی آنتن رفت آن را به‌صورت آنلاین قابل دسترس کرد. برای این امر، بی‌بی‌سی به بازدیدکنندگان آی‌پلیر را پیشنهاد داد که به آن‌ها این امکان را می‌داد که به مشاهده برنامه‌های تلویزیونی و گوش دادن به برنامه‌های رادیویی از هفت روز گذشته بپردازند و با یوتیوب در توزیع محتوای ویدئویی مشارکت داشته باشند.
بر این اساس، تیم اخبار اجتماعی به‌سرعت در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و محتوا را در قالب‌های مناسب در توئیتر بازنشر می‌دهد. این فعالیتی ۲۴ ساعته است. اخبار باید تأیید شوند، توئیت‌ها و پست‌ها باید دو بار چک شوند و تولید محتوا باید از آیین‌نامه سبک‌کار حرفه‌ای در بی‌بی‌سی تبعیت کند. در عین حال به خبرنگاران گفته ‌شده است که قبل از اینکه اخبار تازه را به اتاق خبر نیاورده‌اند، در توئیتر منتشر نکنند. همچنین از توئیتر کاربرانی که در این شبکه شاغل نیستند هیچ اطلاعاتی را بازنشر نکنند. این دستورالعمل به‌منظور اطمینان از این است که ماشین جمع‌آوری خبر بی‌بی‌سی با بیشترین سرعت ممکن تغذیه شود. البته دستورالعمل برای استفاده خبرنگاران از رسانه‌های اجتماعی به‌طور دائم بازبینی می‌شود.
بی‌بی‌سی اعلام کرده است، رسانه‌های اجتماعی سه نقش خبرنگاری که بسیار ارزشمند برای این سازمان دارند:
•    پلتفرمی برای محتوا: این راهی برای خبرنگاری در فرمی کوتاه است یا به‌عنوان ابزاری است برای اینکه مردم به وب‌گاه بی‌بی‌سی تمایل پیدا کنند.
•    گردآوری خبر: به خبرنگاران کمک می‌کند که اطلاعات بیشتر و گاهی بهتری را گردآوری کنند و ایده‌ها و صداهای متنوع و متفاوت و شاهدان عینی را به‌سرعت پیدا کنند.
•    درگیر کردن مخاطب: رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند که بهتر به مخاطب گوش کنیم و با آن‌ها ارتباط بگیریم. 
در ان‌بی‌سی، اکانت‌های اجتماعی بهترین‌ها را درزمینه اخبار فوری، به‌روزرسانی لحظه‌ای، عکس‌های جذاب و دیدگاه‌ها، منتشر می‌کنند. این سازمان در سال ۲۰۱۳، از رسانه‌های اجتماعی به‌منظور ارائه خبرها با هدایت گفت‌وگوها و برجسته‌کردن صدای مخاطبان استفاده کرد. برای مثال وقتی‌که کنگره آمریکا در ماه اکتبر تعطیل شد، ان‌بی‌سی، هشتگ dearcongress را ایجاد کرد تا به همه اجازه دهد واکنش‌ها و پیام‌هایشان را با رهبران کنگره به اشتراک بگذارند. این هشتک سرخوردگی ملی را به کنگره به دلیل شکست در رسیدن به یک توافق کلی با کاخ سفید به نمایش گذاشت.
وال‌استریت ژورنال سردبیران رسانه‌های اجتماعی را در دفاتر شهرهای نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ استخدام کرده تا محتوای ژورنال را در کانال‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. چنین همکاری‌هایی به‌شدت رو به گسترش هستند، چراکه مصرف رسانه‌ای چند صفحه‌نمایشی  رو به گسترش است. طبق تحقیق شرکت نیلسون «۸۴ درصد افراد بزرگسال امریکایی که تلفن هوشمند و قبلت دارند گفته‌اند وقتی تلویزیون می‌بینند در عین حال از این ابزارهای همراهشان هم استفاده می‌کنند.» یعنی درصد قابل‌توجهی از مخاطب در عین حال که تلویزیون می‌بینند با یکی از رسانه‌های اجتماعی نیز در حال ارتباط‌اند یا درباره محتوای برنامه یا خبر تلویزیونی کامنت می‌گذارند. از این‌رو، شبکه‌های تلویزیونی استفاده از رسانه‌های اجتماعی را در پنج شیوه دسته‌بندی کرده‌اند: ارائه خبر در فیس‌بوک؛ ارائه اخبار کوتاه جمع‌آوری‌شده؛ به دست آوردن مخاطبان جدید در اسنپ‌چت؛ استفاده از اکانت ارائه‌دهندگان و خبرنگاران برای انتشار و به‌روزرسانی اخبار؛ و درنهایت پوشش زنده رویدادها  روی تلفن همراه.
نتیجه‌گیری
گرچه تلویزیون هنوز یک صفحه‌نمایش مسلط در جهان به‌شمار می‌رود اما روند پیش‌رو حکایت از آن دارد که در آینده تلفن‌های هوشمند این جایگاه مسلط را به چالش خواهند کشید. به‌جرئت می‌توان گفت رسانه‌های جریان اصلی که از رسانه‌های اجتماعی غفلت کنند درواقع از بخشی از بازار رسانه غفلت می‌کنند و نیز از فرصت‌های بازاریابی، فرصت‌های برندسازی، شیوه‌های خلاقانه تولید غفلت می‌کنند و بالأخره چشم از بخش قابل‌توجهی از مخاطب می‌بندند.


منبع:

رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های نوظهور رسانه‌های جریان اصلی (با تأکید بر تلویزیون)، فصلنامه رسانه، سال بیست‌وششم، شماره ۴، نویسنده: امید جهانشاهی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =