۱۳ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83424847
۰ نفر
مصاحبه‌شونده ناراضی

گاهی مصاحبه‌های تلویزیونی یا ویدیویی طوری انجام می‌شوند که اصلا امکان اینکه طرفین مصاحبه راضی از مصاحبه بیرون بیایند وجود ندارد.

اینکه بگوییم مصاحبه‌های تلویزیونی طوری ترتیب داده می‌شوند که بتوانند در پایان نظر هر دو طرف را تأمین کنند و در عین حال به نفع تماشاگر هم تمام شود، سخن بی‌ربطی است. متأسفانه گاهی اوقات قضیه به این شکل نیست زیرا جروبحث‌های طولانی حتی درباره مسائل پیش‌پاافتاده قبل از رسیدن شرکت‌کننده به استودیو و در پشت‌صحنه در جریان است. گرچه باید تأکید شود که در این مطلب منظور ما مصاحبه‌های وابسته به اخبار یا سایر موضوعاتِ بالقوه مناقشه‌آمیز است و به گپ دوستانه یا سایر اشکال مصاحبه که در تلویزیون جنبه سرگرمی دارند مربوط نمی‌شود. 
 
نرم‌کردنِ مصاحبه‎‌کننده
گاهی شاید حضور مؤفق در تلویزیون برای سیاستمداری که در حال ازدست‌دادن محبوبیت خود میان همتایان و رأی‌دهندگانِ خود است، معجزه‌آفرین باشد، بنابراین قابل درک است که آنها به چه دلیلی تلاش می‌کنند تا هیچ فرصت روانشناختیِ پیش‌آمده را از دست ‌ندهند. اجازه‌ ندهید قبل از مصاحبه با به‌کاربردن ترفندهایی شما را خلع سلاح کند. نمونه این ترفندها، تذکر خطاهای گذشته شما به صورت نیمه‌شوخی و یا نیمه‌جدی و یا شکایت از خطاهای واقعی و یا خیالی همکاران‌تان و یا سازمان خبری شماست.

بی‌توجهی به سؤال
 گاهی اوقات در حین یک مصاحبه مهم، مصاحبه‌شونده از یک ترفند پرطرفدار و مؤثر استفاده می‌کند؛  او  به سؤال شما اعتنا نمی‌کند و از جواب‌‎دادن طفره می‌رود و حرف خودش را می‌زند. اکثر آنها پیش از آنچه قرار است پیش آید، می‌گویند: «به‌نظر من شما واقعاً دارید اصل قضیه را گم می‌کنیم آنچه بسیار مهم‌تر است». دیگر مصاحبه‌شوندگان حتی این زحمت را هم به خود نمی‌دهند و حتی عمداً به حاشیه می‌روند  و چنان معجونی از کلمات می‌سازند که نمی‌توان متوجه شد سرانجام به سؤال پاسخ داده شد یا نه و چنانچه حواس‌تان نباشد در اندک مدتی مصاحبه از کنترل شما خارج خواهد شد؛ درنتیجه سماجت کنید، سؤال را تکرار کنید و در صورت لزوم دلیل آن را توضیح دهید. تا هر زمان که ادبِ گفت‌وگو را رعایت کنید و کنترل خود را از دست ندهید، مخاطبان، جانبِ شما را خواهند گرفت.

 ترفند دیگر 
ترفندِ پرطرفدارِ دیگر خطاب‌کردنِ‌ مصاحبه‌شونده با نام کوچک و جلب حمایت وی است. خیلی سخت است که از فردی که از در دوستی و همکاری وارد شده است سوالات بسیار حساس و بودار بپرسید. شما باید با استفاده از القاب احترام آمیز مصاحبه‌شونده با این گرایش مقابله کنید. 

مشکلاتِ پس از مصاحبه 
اگر مصاحبه به خوبی هم تمام شود، تضمینی وجود ندارد که شکایتی از سوی مصاحبه‌شونده که نظرش درخصوص گفته‌ها و ناگفته‌های خود عوض شده است، به دست‌تان نرسد. این اعتراض که دستکاری‌های حین تدوین مصاحبه ضبط شده باعث تغییر و تحریف در آن شده است را جدی گرفت.


منبع:

مبانی گزارشگری تلویزیونی، ایور یورک، ترجمه اداره‌کل پژوهش معاونت سیاسی سازمان صداوسیما، انتشارات مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صداوسیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =