در این مطلب به ده اصل اساسی در طراحی گرافیکی اشاره میکنیم که بهکارگیری آنها هنگام طراحی، ضروری و لازم است:
نقطه، خط و شکل
پایههای اصلی هر طرح بدون در نظر گرفتن ماهیت طراحی، نقطه، خط و شکل هستند. هر چیزی که خلق میکنید، از آیکونهای ساده گرفته تا طرحهای پیچیده، همه از ترکیب این سه اِلمان ساده بهوجود میآیند.
رنگ
چشم انسان میتواند بیش از ۱۰ میلیون رنگ مختلف از قرمز گرفته تا بنفش را تشخیص دهد و از همان سنین جوانی همه ما میتوانیم انواع رنگها را با معانی و شدت رنگیشان تشخیص دهیم. با انتخاب رنگ درست میتوان مفهوم خود را به بیننده منتقل کرد و تنها باید بهخوبی درک کنیم طرح را برای چه کسی طراحی میکنیم.
تایپوگرافی
این بخش اهمیت زیادی دارد، چراکه اجرای آن حتی برای طراحان دشوار است. این بخش نهتنها درباره نوع نوشتن متنها، بلکه درباره نوع ارائه آنهاست؛ تایپوگرافی یعنی نوع نمایش کلمات.
بیشتر طراحیهایی که در این بخش انجام میشود هدف خاصی را دنبال میکند. برخی از طرحهای حروف برای متون طولانی مناسباند و برخی ممکن است برای عناوین و تیترها استفاده شوند. برخی از سبک طراحی حروف اصولاً واضحاند و برخی دیگر ممکن است جالب و غیررسمی باشند.
فضا
باید ببینید میزان ارتباط المانها و حروف با یکدیگر تا چه اندازه است و با ایجاد فضای کافی برای نفس کشیدن، از ایجاد خفگی در طرح جلوگیری کنید. تلاش کنید طوری مدیریت داشته باشید که میان فضای مثبت و منفی تناسب رعایت شود.
تعادل، ریتم و کنتراست
تعادل، هماهنگی و تضاد زمانی به کار شما میآیند که بخواهید چند المان ساده را به طرحی جذاب و جالب تبدیل کنید. تعادل زمانی بهوجود میآید که بتوانید از وزن دیداری تمام المانهای طرح بهدرستی استفاده کنید. یک مربع سیاهرنگ بزرگ در گوشه پایین صفحه باعث میشود تمام نگاهها به آن سمت برود، یا وزن دیداری آن را به نحوی کمتر کنید یا موقعیت این شکل را تغییر دهید. روشی که برای چیدمان المانها در صفحه استفاده میکنید مهم است و سنگینترکردن برخی المانها به شما کمک میکنند کنتراست و ریتم خوبی در طرح ایجاد کنید و درنهایت بیننده با کمترین زحمت و به زیبایی بتواند طرح شما را ببیند.
مقیاس
مقیاس نهتنها به شما کمک میکند تضاد و تعادل موزونی ایجاد کنید، بلکه میتوانید سلسلهمراتب را در طرح خود پیاده کنید. اصولاً تمام المانهای طرح شما از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند و یکی از بهترین روشها برای بیان این موضوع، استفاده از اندازه است. بهعنوان مثال میتوانید یک صفحه روزنامه را بردارید و ببینید بزرگترین گزینه در صفحه چیست. شاید بزرگترین مورد در یک صفحه عنوان یک تیتر باشد که معمولاً کوتاه است. تیتر باید در همان نگاه اول، شما را جذب کند تا با نگاهی ساده به صفحه متوجه آن شویدکه آیا برای مطالعه محتوای جذابی دارد یا نه. بعد از آن میانتیترها را داریم که اندزه آنها کوچکتر هستند و اطلاعات مختصری درباره مقاله ارائه میکنند. درنهایت به متن مقاله میرسیم که با کوچکترین فونت نوشته میشوند، اما بری مطالعه یک متن طولانی مناسب است.
چیدمان و شبکهبندی
شاید این دو گزینه در نگاه اول قابلرؤیت نباشند، اما وقتی با دقت به یک کتاب یا روزنامه نگاه کنید، میتوانید آنها را ببینید. طرح شما باید از یک طرح شبکهبندیشده پیروی کند که درنهایت به یک طرح دلخواه و مطلوب تبدیل شود.
چیدمان، زمانی اهمیت پیدا میکند که با متون سر و کار دارید و روشهای مختلفی برای این منظور وجود دارد. برخی برای خودشان سبک ویژهای دارند. بهعنوان مثال متون را در سمت چپ قرار میدهند؛ البته باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که با چه هدفی و برای چه کسی طراحی میکنید، اما در کل باید حواستان باشد که متنها از راست به چپ و از بالا به پایین خوانده میشوند؛ بنابراین اگر متون در مرکز یا سمت چپ قرار بگیرند، خواندن آنها سختتر میشود.
قاببندی
این مفهوم یکی از بخشهای مهم در عکاسی است، اما در طراحی گرافیکی باید به آن نیز توجه ویژهای شود. فرقی نمیکند از یک عکس، طرح یا هر چیز دیگری استفاده میکنید؛ مهم این است که قاببندی درست، هر چیزی را متفاوت جلوه میدهد. سعی کنید مستقیماً نگاه مخاطب به جایی برود که میخواهید. تصاویر را با برش و قاببندی درست بهعنوان سوژه برجسته نشان دهید، یا پیام خود را به این واسطه اصلاح کنید. مهمترین نکته در این بخش، بیان صحیح ماجرا به شکل درست است.
بافتها و الگوها
بافتها و الگوها مانند لوازم جانبی هستند که استفاده از آنها ضروری است و نمیتوان بدون آنها زندگی کرد. سعی کنید بهخوبی آنها را به طرح خود اضافه کنید تا طراحی نهایی جذابتر شود. استفاده از بافتها بهاندازه گذشته دیگر مرسوم نیست، اما به کمک آنها میتوانید ابعاد تازهای به طرح خود اضافه کنید و طرح را به شکلی نمایش دهید که سهبعدی و ملموس دیده شود.
الگوها کاملاً به موضوع تکرار میپردازند و در بیشتر مواقع با توجه به نحوه استفاده از آنها میتوان الگوها را بهعنوان بافت در نظر گرفت. از الگوها بیشتر بهعنوان روشی برای تزریق هماهنگی و پویایی به یک طرح تخت استفاده میشود و تلاش میکند وسعت فضای منفی کمتر شود.
مفهوم دیداری
این مفهوم ایدهای است که در پس طرح شما وجود دارد. درواقع میتوان گفت منظور شما از طرح و مفهوم عمیقتری که در پشت تصویر ظاهری وجود دارد، همان مفهوم بصری است. این همان نقطه عطفی است که یک طرح خوب را از چیزی که از یک سایت دانلود میکنید جدا خواهد کرد. فونتها را با دقت و هدفمند انتخاب کنید، درباره بخشهای کوچک خود که قرار است به دنبال مفاهیم اساسی بیایند فکر کنید. پیوستگی مهمترین چیز است، همچنین تفکر درستی که از یک طرح خارج میشود، سالهای سال باقی میماند. خیلی چیزها شاید جذاب و زیبا باشند، ولی تاریخ انقضا دارند.
بسیاری معتقدند نمیتوان از روی جلد یک کتاب درباره آن قضاوت کرد، ولی خیلیها این کار را انجام میدهند. پوشش و ظاهر هر چیزی میتواند روی تصورات مخاطب از درون آن تأثیر مستقیم داشته باشد.

طراحی تصویری یا طراحی گرافیکی، هنری است که بیشتر افراد بهصورت خودآموز یا با حضور در دورههای مختلف آن را یاد میگیرند، اما هر کاری اصولی دارد که بیشک با رعایت آنها نهتنها سرعت پیشرفت شما بیشتر میشود، بلکه خروجی کارهایتان نیز بهتر خواهد شد.
نظر شما