گرافیک اطلاعرسان به دو نوع «فوری» و «غیرفوری» دستهبندی میشوند که نوع «فوری» آن همان «گرافیک خبری» است که با پایبندی به اصول روزنامهنگاری و با تأکید بر عناصر و ارزشهای خبری اعم از فراوانی، دربرگیری، مجاورت، تازگی، شهرت، برخورد و درگیری و استثنا و شگفتی خلق میشود.
در تعریفی دیگر، گرافیک خبری چنین تعریف شده است: تصویری از خبر است که قسمتی از رویداد یا تمام آن را نشان میدهد. گرافیک خبری ضمن توان عینیتبخشی به اخبار توسط رسانهها، میتواند خلأهای پوشش تصویری آنها را نیز جبران کند.
گرافیک خبری کاربردهای بسیاری دارد که ازجمله آنها، ارائه حجم زیادی از اطلاعات و اخبار به شکلی ساده و غیرپیچیده در حداقل فضا و مکان، عینی و باورپذیرکردن اطلاعات، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع اطلاعات، برجستهسازی اطلاعات و ترغیب مخاطبان به مطالعه، محدودیت میزان دروازهبانی خبر بهخصوص در ارتباط با اخبار ارسالی روابط عمومیها به رسانهها، افزایش امکان به اشتراکگذاری این گرافیکها و از همه مهمتر کپسولی از اطلاعات بودن این نوع گرافیک است که در هر زمان در خصوص موضوعات مختلف قابل رجوع است.
فرآیند انتقال دادههای دیداری در مغز بهطور تقریبی ۶۰ هزار برابر سریعتر از دادههای متنی است. سرعت انتقال و ذخیره اطلاعات از طریق تصویر بهتر از نوشتار است و همچنین شیوه متقاعد کردن مخاطب از طریق دیداری ۴۳ درصد مؤثرتر از نوشتار است.
برای ایجاد تصویر متناسب با متن، موضوع نشانهشناسی مطرح میشود. با شناخت نشانهها و نکات کلیدی متن، ما میتوانیم به یک ایده و تفکر برای خلق یک تصویر بصری از محتوای نوشتاری برسیم. تصویری که بهعنوان گرافیک خبری ارائه داده میشود، باید در یک نگاه بتواند پیام اصلی متن را انتقال بدهد و درواقع آن تصویر خلاصهای از تمام متن نوشتاری ما در یک نگاه است.
اولین قدم در خلق یک گرافیک خبری درک کلی از متن، بیرون کشیدن نکات کلیدی و نشانههاست. در زمینه طراحی باید در نظر بگیریم که تصویر باید در عین گویا و متناسب بودن با متن خبر بسیار گیرا و جذبکننده باشد تا مخاطب را ترغیب به خواندن متن کند. باید با توجه به موضوع خبر و متن نوشتار، هدف از ارائه خبر، پیامی که میخواهیم برسانیم، مخاطبان ما چه کسانی هستند، چه قشری با چه سطح فکری و چه گروه سنی مخاطبان ما هستند به طراحی بپردازیم.
انسانها هماکنون با دو مشکل اصلی کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات مواجه هستند. هر پنج سال یک بار اطلاعات نیازمند بهروز شدن هستند. از سوی دیگر به یادآوری و به یادسپاری اطلاعات هرروز سختتر میشود. همچنین مفاهیم بهخوبی منتقل نمیشود و افراد در فهم موضوعات دچار مشکل میشوند. خواندن و مقایسه اطلاعات دشوار است.
مخاطبان صفحات وب، تنها ۲۰ درصد از یک صفحه وب را میخوانند و بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه پس از مراجعه به یک صفحه درحالیکه مطلبی آنها را جذب نکند آن صفحه را ترک میکنند و این مسائل همگی ناشی از کمبود زمان مخاطبان است. ۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل میشود بصری هستند. تصاویر همزمان در مغز انسان پردازش میشوند و این پردازش در ارتباط با تصاویر ۶۰ هزار بار سریعتر از کلمات است. از سویی ۶۰ درصد مردم گیرندگان بصری، ۳۰ درصد گیرندگان شنیداری و ۱۰ درصد گیرندگان لمسی هستند. در شرایطی که ما انسانهای بصری هستیم و درحالیکه جهان آینده، جهان بصری است و از سویی با مشکل کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات روبرو هستیم، راهحل برای ما انسانها چیست؟
لذا روشهای متداول بصری سازی محتوا شامل ویدئو، عکس و گرافیک خبری است. این روشها، کمک مؤثری به انسان در بصری سازی محتوا و کمک برای صرفهجویی در زمان انسان هستند.
هنر گرافیک به لحاظ ایجاز و گزیدهگویی، تنوع رنگ و ایجاد نمودارها متناسب با سلایق و علایق مخاطبان، نقش مؤثری در جذاب کردن اخبار دارد. همچنین گرافیک نقش خارقالعادهای در انتقال مفاهیم و اطلاعات دارد و ازاینرو بهخوبی در ذهن مخاطب نقش میبندد و علاوه بر آن مخاطبان را در انتقال مفاهیم خبر برای دیگران در ارتباط میان فردی یاری میدهد.
منابع:
۱- http://www.newsgraphics.ir/news/۸۳۰۰
۲- خبرنامه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شماره ۱۲، سال ۱۳۷۹.
۳- http://www.newsgraphics.ir/news/۸۳۰۰
۴- فصلنامه رادیو و تلویزیون، سال نهم، شماره ۲۱، زمستان ۱۳۹۲
نظر شما