۱۴ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۰:۴۰
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83425206
۰ نفر
گرافیک اطلاع‌رسان به چه کار می‌آید

قابلیت‌های موجود در گرافیک خبری و اطلاع‌رسان سبب شده تا از این نوع گرافیک در رسانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات مختلف بهره گرفته شود. توان باورپذیری و عینیت‌بخشی به اخبار و اطلاعات، صرفه‌جویی در فضای رسانه و سایت‌های سازمانی و نیز زمان مخاطب، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع بصری اخبار و اطلاعات توسط مخاطب و پوشش خلأ تصویری دوربین‌ها ازجمله دلایل کاربرد گرافیک خبری و اطلاع‌رسان است.

در خصوص کاربرد گرافیک اطلاع‌رسان می‌توان گفت، گرافیک اطلاع‌رسان روابط پیچیده و حقایق را منتقل می‌کند. تصاویر و اعداد را به‌طور واضح نشان می‌دهد، به‌طوری‌که مطالب در یک نگاه درک می‌شوند. گرافیک‌های اطلاع‌رسان شرایط انگیزش مخاطب را فراهم کرده و وی را مشتاق مطالعه می‌کند. یک گرافیک اطلاع‌رسان مهیج، می‌تواند حس کنجکاوی خواننده را برانگیزد. در گرافیک‌های اطلاع‌رسان از نشانه‌ها استفاده می‌شود، مثل صحبت کردن یک تصویر هزاران لغت را نقاشی می‌کند. علاوه بر آن، تصاویر گرافیک‌های اطلاع‌رسان این قابلیت را دارند که در مورد موضوع موردنظر، نشانه‌های زیادی ارائه کنند که به‌طور ناخودآگاه توسط خواننده درک می‌شود. گرافیک‌های اطلاع‌رسان، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند. این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند، مثل نقشه‌ها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی و روزنامه‌ها. همچنین ریاضی‌دانان و متخصصان آمار و رایانه نیز از این ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده بهره می‌برند. استفاده از گرافیک‌های اطلاع‌رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه، حجم قابل‌توجهی از اطلاعات که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد به‌سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. امروزه گرافیک اطلاع‌رسان همه‌جا مشاهده می‌شود، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی. معمولاً اطلاعاتی را که به تحریر آوردنشان سخت یا نامفهوم است، می‌توان در یک طرح گرافیکی اطلاع‌رسان مختصر به تصویر کشید. در روزنامه‌ها از این نوع گرافیک می‌توان برای نشان دادن آب‌ و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه و چارت استفاده کرد. کتاب‌های کودکان هم معمولاً مملو از گرافیک اطلاع‌رسان است. نمونه‌های زیادی هم در کتاب‌های علمی مشاهده می‌شود، مثل سیستم‌های فیزیکی، نمودارها و تصاویر میکروسکوپی. نقشه‌های مدرن به‌ویژه نقشه راه‌ها برای مسیرهای ترانزیت و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی اتکای زیادی بر گرافیک اطلاع‌رسان دارند. همچنین در بیشتر صفحات دفترچه‌های راهنمای استفاده بسیاری از ابزار و لوازم فنی، نمودارها و تصاویر استاندارد هشدار، خطر یا دیگر علائم به چشم می‌خورد. اینکه چرا از گرافیک اطلاع‌رسان استفاده می‌شود، باید گفت مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به‌صورت بصری دارد، حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی. برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید. چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل‌دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به‌مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌هاست. به همین دلیل، گرافیک اطلاع‌رسان یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مطالب نو یا پیچیده به‌شمار می‌آید.
با قابلیت‌های که گرافیک اطلاع‌رسان دارد: رسانه‌ها، روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات به‌راحتی می‌توانند حجم بسیاری از اطلاعات را با اتکا به متن و عناصر گرافیکی و بصری به‌خصوص در فضای وب ارائه کنند. انواع برهم‌کنشی و چندرسانه‌ای این نوع گرافیک، قدرت انتخاب بیشتری به مخاطبان در دستیابی به جزییات و اطلاعات بیشتر می‌دهد.
درباره کاربرد گرافیک خبری نیز باید گفت، «گرافیک خبری به رویدادها عینیت می‌بخشد، به‌خصوص رویدادهایی که عکاس و فیلم‌بردار به آن‌ها نمی‌رسد.» از این نوع گرافیک در خبرهایی استفاده می‌شود که چند ویژگی داشته باشند: الف) قابلیت مصور شدن؛ ب) فوریت خبر؛ ج) خبری که مخاطبان عام دارند.
نمونه ذهن آشنای نوع متحرک گرافیک اطلاع‌رسان را می‌توان تیزرهای تلویزیونی دانست که توسط آن‌ها به انواع دستگاه‌ها، قرص‌های لاغری و چاقی تبلیغ می‌شود. در این نوع تیزرها با یک گرافیک اطلاع‌رسان تلویزیونی، نحوه کارایی این دستگاه‌ها و قدرت لاغری یا چاق‌کنندگی آن‌ها تشریح می‌شود.


منبع:

مریم سلیمی - بهروز مظلومی‌فر http://www.shara.ir/view/2863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =