۱۴ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۰:۴۷
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83425210
۰ نفر
اصول چیدمان رنگ‌ها

به قول مک ‌لوهان، رسانه همان پیام است. همان‌طور که در مدیریت نوین، متدی به‌عنوان بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد، ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ‌بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. 

برخی معتقدند که مغز انسان پیچیده‌ترین کامپیوتر دنیاست؛ بنابراین شاید بتوان گفت با آموختن شیوه صحیح ترکیب رنگ، مغز انسان بهترین ابزار انتخاب ترکیب رنگ وب‌سایت است.
قبل از ترکیب رنگ باید رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی و رنگ‌های ثانویه را شناخت و سپس به نحوه ایجاد ترکیب رنگ‌های زیبا از این رنگ‌ها پرداخت.
رنگ‌های اصلی
سه رنگ قرمز، آبی و زرد را به‌عنوان رنگ اصلی می‌شناسیم. برای معرفی رنگ‌های اصلی از دایره‌ای رنگی استفاده می‌شود که این سه رنگ را در قسمت‌های مساوی نشان دهد.
رنگ‌های ثانویه
برای ایجاد رنگ‌های بیشتر این سه رنگ را با هم ترکیب می‌کنیم. نتیجه‌ای که به دست می‌آید سه رنگ بنفش، سبز و نارنجی است که به رنگ‌های ثانویه معرف هستند.
رنگ‌های ترکیبی
برای ساخت سایر رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی و یا رنگ‌های فرعی با یکدیگر استفاده می‌شود. رنگ‌های حاصل از این ترکیب را رنگ‌های ترکیبی می‌خوانیم.
رنگ‌های مکمل: رنگ‌های مکمل به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در دایره رنگ‌ها روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال می‌توان موارد زیر را نام برد: مکمل قرمز: سبز؛ مکمل آبی: نارنجی؛ و مکمل زرد: بنفش.
در نرم‌افزار فتوشاپ ما از دایره رنگ HSL استفاده می‌کنیم که تن رنگ، شدت رنگ و نوررنگ را نیز بررسی می‌کند.
چگونه یک ترکیب رنگ مناسب پیدا کنیم
برای یافتن ترکیب رنگ مناسب مبحثی به نام هارمونی رنگ‌ها را مطرح می‌کنیم. در هارمونی رنگ‌ها بیان می‌شود که یکی از عوامل هارمونی رنگ‌ها ترکیب آن‌هاست؛ یعنی اگر دورنگ وجود داشته باشند که در ساختار خود از یکرنگ مشترک استفاده کرده باشند هارمونی دارند. ازجمله ترکیب رنگ‌های دارای رنگ مشترک می‌توان به ترکیب رنگ‌های: سبز و زرد – بنفش و قرمز-آبی و دودی اشاره کرد. 
روان‌شناسی رنگ‌ها
توجه به کارکرد رنگ‌ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است، در ادامه نوع تأثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از دید روان‌شناسان می‌پردازیم:
سفید: نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است. سفید بهترین رنگ برای بک‌گراندهای وب است. در تجارت سفیدرنگ خستگی‌گیر و انرژی‌بخش است. 
سیاه: به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت اشاره دارد. مشکی برای رنگ متن روی یک پس‌زمینه روشن ایده‌آل است. این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به‌عنوان رنگ پس‌زمینه چشم را خسته می‌کند.
قرمز: نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب می‌کند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می‌کند.
آبی: القاکننده امنیت، اعتماد، مسئولیت‌پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوام‌پسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. 

سبز: نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها دیده می‌شود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.

قهوه‌ای: دارای خاصیت تأثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاری‌کنندگی است. قهوه‌ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
خاکستری: نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنت‌گرایی است. صورتی: نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، و پرورش کودک است.

بنفش: نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. بنفش طرفداری از سبک‌های هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.

نارنجی: نمایانگر سرزندگی و شوخ‌طبعی، لذت و خوش‌گذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.

زرد: القاکننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت‌وساز را زیاد می‌کند و سخت‌ترین رنگ برای چشم‌هاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تأکید نیز خوب است.
طلایی: نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

نقره‌ای: نشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است. با این توصیفات، هنگامی‌که می‌خواهید نوع رنگ‌بندی صفحات مختلف وب‌سایتتان را مشخص کنید، ابتدا به فضایی که می‌خواهید در وب‌سایت خود ایجاد کنید و نوع مخاطبانی که قرار است از وب‌سایت شما بازدید کنند، فکر کنید و با در نظر گرفتن تأثیر روانی هر رنگ و احساسی که در ضمیر ناخودآگاه بیننده ایجاد می‌کند، خط‌مشی طراح را برای ایجاد فضای موردنظر، توأم با آرامش و اطمینان بازدیدکننده وب‌سایت، مشخص کنید.


منبع:

http://ravanpezshk.akaup.com/khanevadeh/ravanshenasi-rangha/30178.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =