۲۵ آذر ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۳۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83590486
۱ نفر

برچسب‌ها

آیا بی‌بی‌سی شیوه درآمدزدایی خود را تغییر می‌دهد؟

با وجود اینکه براساس مهلت منشور سلطنتی بریتانیا، کارمزد پروانه بی‌بی‌سی فعلا با تهدید جدی‌ای مواجه نیست ظهور شرکت‌های نوآور در زمینه فناوری رسانه‌ای، آینده نحوه تامین مالی این رسانه انگلیسی و مخاطبانش را به خطر انداخته است.

کارمزد پروانه بی‌بی‌سی پولی است که شهروندان و ساکنان بریتانیا بابت تماشای برنامه‌های این  رسانه پرداخت می‌کنند و این مبلغ مخارج بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی را تامین می‌کند.

به گزارش گاردین، از آنجایی که توافق منشور سلطنتی بی‌بی‌سی هنوز هشت سال دیگر اعتبار دارد، اظهارات چند وقت پیش، نیک مورگان، وزیر فرهنگ انگلیس، درباره آینده کارمزد پروانه بی‌بی‌سی را نباید چندان جدی گرفت، به‌ویژه اینکه چنین اظهاراتی پس از آن مطرح شد که وزرای این کشور ظاهرا تمایل دارند توجه افکار عمومی را از تصمیم لغو سیستم راستی‌آزمایی سنی برای برنامه‌های آنلاین غیراخلاقی منحرف کنند.

مورگان در پاسخ به سوال یک نماینده محافظه‌کار بریتانیا گفت: درباره موضوع چگونگی تامین مالی بی‌بی‌سی در آینده تعصبی ندارد و استدلال‌های طرف‌های موافق و مخالف را خواهد شنید.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد که تغییر سیاست کنونی امتیاز پروانه بی‌بی‌سی به یک خدمات اشتراکی داوطلبانه به سبک و سیاق سیستم شرکت جهانی «نت‌فلیکس»، به بخشی از مانیفست انتخاباتی محافظه‌کاران تبدیل شود زیرا منشور سلطنتی بی‌بی‌سی کارمزد پروانه بی‌بی‌سی را تا سال ۲۰۲۷ تضمین کرده است. نت‌فلیکس یک شرکت جهانی ارائه‌دهنده خدمات رسانه‌ای مستقر در آمریکا و نامی آشنا برای علاقه‌مندان به تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین است.

اما آینده بی‌بی‌سی در یک بازه زمانی طولانی‌تر نیاز به توجه دارد. تغییر در چشم‌انداز آینده این رسانه جهانی به‌واسطه حضور «رسانه‌های جاری» همچون نت‌فلیکس و اسپاتیفای که امکان دسترسی نامحدود به فیلم و موسیقی را فراهم می‌کنند توجیه پرداخت هزینه اجباری ۱۵۴.۵۰ پوندی دسترسی به برنامه‌های بی‌بی‌سی را نسبت به گذشته که این رسانه بر چشم‌انداز رسانه‌های تصویری انگلیس سلطه داشت، دشوارتر کرده است. ۲۰ سال پیش، کانال یک و دو بی‌بی‌سی تقریبا ۴۰ درصد از سهم مخاطبان تلویزیونی را به خود اختصاص داده بود که این رقم سال گذشته به فقط ۲۷ درصد رسید.

رسانه به‌اصطلاح استریم به آن دسته از محتوای چندرسانه‌ای گفته می‌شود که محتوا همزمان با ارسال از طرف فرستنده، توسط گیرنده محتوا قابل نمایش است. به بیان دیگر، گیرنده محتوا نیاز ندارد که ابتدا تمام محتوا را دانلود کند تا بتواند آن را نمایش بدهد، بلکه فرستنده می‌تواند محتوا را به‌صورت جاری یا به‌اصطلاح «استریم» (stream) دریافت کند. برخی انواع محتوا (نظیر کتاب یا سی‌دی) اصولا نمی‌توانند اینچنین استریم باشند (باید تمام محتوا موجود باشد تا بتوان آن را نمایش داد) و در مقابل برخی محتواها (نظیر برنامه‌های تلویزیونی) اصولا همیشه استریم هستند. با این حال، اصطلاح رسانه استریم تنها از دهه ۱۹۹۰ میلادی رایج شد، چراکه در شبکه‌های اینترنتی، هر دو محتوای استریم و غیر استریم وجود داشت و اصطلاحی برای تمایز این دو لازم بود.

بنابراین سوال این است که آیا بی‌بی‌سی در کنار دیگر شرکت‌های پخش و استریم بین‌المللی تلاش می‌کند که جوانان و مخاطبان متنوع‌تر بیشتری را جلب کند یا نه. سیاستمداران، سازمان‌های علاقه‌مند به فرهنگ و رسانه‌های انگلیس و از همه مهم‌تر خود بی‌بی‌سی  باید از فرصت کنونی برای بررسی و جستجو برای یافتن گزینه‌ها و امکانات جدید استفاده کنند.

پیش از این، مارک تامپسون، مدیرکل سابق بی‌بی‌سی در سخنانی چنین استدلال کرد که مجموعه‌ای از عوامل از جمله سیاستمداران مخالف، رقبای جناح راست و یک چارچوب مقرراتی قدیمی،  نوآوری در بخش فناوری و بازرگانی در بی‌بی‌سی را با موانعی مواجه کرده است. او به‌عنوان مثال به تصمیم سال ۲۰۰۹ در زمینه جلوگیری از طرح‌هایی برای خدمات مشترک استریم از سوی شرکت‌های پخش جهانی انگلیس اشاره کرد. (بریت باکس به‌عنوان یک سرویس اشتراک ویدیویی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ در کانادا و آمریکا راه‌اندازی شد و قرار است تا پایان سال در بریتانیا راه‌اندازی شود.) او چنین استدلال کرد که تا وقتی بی‌بی‌سی از چنین موانعی خلاص نشود همچنان با تهدید نابودی از سوی شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون نت‌فلیکس و آمازون مواجه خواهد بود. فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در داخل و استفاده از استعدادها می‌تواند به‌زودی تبدیل به فرار مغزها شود.

آیا رسانه‌های جاری بزرگ آمریکایی نه‌تنها شرکت‌های رسانه‌ای و فعالیت‌های تجاری بریتانیا بلکه میراث و سبک مجزای تلویزیونی این کشور را تهدید می‌کند؟ از آنجایی که بریتانیا و آمریکا دارای زبان مشترکی هستند، بریتانیا در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر در معرص خطر نوآوری دیجیتالی آمریکا قرار دارد. اغلب گفته می‌شود بی‌بی‌سی در کنار سیستم درمانی انگلستان موسوم به ان‌اچ‌اس و سلطنت یکی از ترکیبات اصلی چسبی است که چهار کشور بریتانیا را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. اما با وجود ایفای چنین نقشی در گذشته، آیا این بدان معناست که این شرکت رسانه‌ای باید با نگاهی بر تقویت نقش خود در حیات داخلی و گسترش نفوذ خود به خارج به دنبال راهی برای تغییر باشد.

صرف‌نظر از هر بحثی درباره بی‌بی‌سی، این موضوع را نباید به‌صورت پدیده‌ای مستقل بررسی کرد. بی‌بی‌سی بخشی از چشم‌اندازه رسانه‌ای گسترده‌تر است و درآمد ۳.۷ میلیارد پوندی ناشی از کارمزد پروانه آن تعهداتی را نه‌تنها بین افکار عمومی بلکه دیگر سازمان‌های خبری و رسانه‌ای ازجمله سازمان‌های منطقه‌ای و محلی ایجاد می‌کند که خود آن‌ها نیز با تاثیرات اختلالات ناشی از رسانه‌های دیجیتالی مواجه هستند. این رسانه ملی در قرن بیست‌ویکم باید نقش جدید و متفاوتی نسبت به وظایف و نقش آن در گذشته ایفا کند.

کارمزد پروانه تلویزیون، منبع اصلی تامین مالی بی‌بی‌سی

بر اساس توضیح وب‌سایت بی‌بی‌سی،  بودجه این رسانه در وهله اول با کارمزد پروانه بی‌بی‌سی تامین می شود و با درآمد ناشی شرکت‌های تابعه تجاری تکمیل می‌شود.

کارمزد معمول پروانه تلویزیون در بی‌بی‌سی اکنون ۱۵۴.۵۰ پوند در سال است و تماشا یا ضبط برنامه‌های تلویزیونی درهر کانال، دانلود یا تماشای هر برنامه بی‌بی‌سی بر روی iplayer به‌صورت زنده یا درخواستی هم نیاز به دریافت پروانه دارد.

این موضوع در خصوص هر وسیله‌ای که مخاطب استفاده می‌کند از جمله تلویزیون، رایانه، لپ‌تاپ، تبلت، کنسول بازی رایانه‌ای، دیجیتال باکس یا دستگاه ضبط دی‌وی‌دی یا نوار وی‌اچ‌اس صدق می‌کند.

گرفتن کارمزد پروانه از شهروندان بریتانیا این امکان را به بی‌بی‌سی می‌دهد تا مجموعه گسترده‌ای از محتواها را به‌صورت تلویزیونی، رادیویی یا آنلاین ارائه دهد و شیوه‌های جدیدی را برای ارائه برنامه‌هایش به مخاطبان توسعه دهد.

پروانه بی‌بی‌سی به سرویس‌های بی‌بی‌سی در انگلستان اجازه می‌دهد مستقل از سهامداران یا منافع سیاسی عمل کند و از تبلیغات فارغ باشند.

درآمد بازرگانی مکمل درآمد حاصل از کارمزد پروانه است که از طریق سه شرکت فرعی شامل شبکه جهانی بی‌بی‌سی، استودیوهای بی‌بی‌سی و اخبار آنلاین بی‌بی‌سی تامین می‌شود.

بی‌بی‌سی در توضیح درآمد ناشی از فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش عنوان کرده که این درآمد صرف سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و تهیه محتواهای جدید می‌شود.

منابع:

گاردین و بی‌بی‌سی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =