دولت منتخب به سمت حذف کامل یارانه از رسانه ها برود

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم، نهادها، فعالان سیاسی و بخش های مختلف حاکمیتی مطالبات زیادی از رئیس جمهور منتخب و دولت او دارند. در این میان، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می توانند بازوی توانمند و تاثیر گذاری برای دولت هم باشند.

به گزارش شفقنا رسانه به همین خاطر توجه دولت به خواسته ها و مطالبات آنان، قطعا در پیشبرد اهداف سیاستمداران تاثیر گذار است. اما این روزها مهم ترین خواسته اهالی رسانه از دولت سیزدهم چیست؟ جعفر محمدی صاحب امتیاز «عصر ایران» محمدی معتقد است دولت جدید باید به سمت حذف کامل یارانه از رسانه ها برود. او در این باره توضیح می دهد:  دولت نباید عهده دار دادن یارانه به رسانه ها باشد. مگر بنگاه های دیگر وقتی با ورشکستی یا کمبود مالی روبرو می شود، دولت به آنها یارانه می دهد؟ اگر من رسانه ای مطلبی را تهیه کردم و مردم از آن استقبال نکردند، چرا باید دولت به عنوان نماینده همان مردم به من رسانه ای یارانه بدهد.

محمدی درباره مطالبات اهالی رسانه از دولت منتخب می گوید: اولین مسأله ای که رسانه ها از دولت منتخب می خواهند این است که رسانه ها را به حال خود رها کنند و کاری به آنها نداشته باشند. به اصطلاح دولت ها پای ما را نگیرند، گرفتن دست ما پیشکش. چرا که هر گونه مداخله دولت در امور غیر حاکمیتی اصلی، به ضرر دولت و آن بخشی می باشد که رد پای دولت در آن است.

او با انتقاد از مداخله دولت در رسانه ها و تبعات آن بیان می کند: دولت از تصدی گری در امور رسانه به شدت خودداری کند. به این معنا که تمام رسانه هایی که به نحوی دولتی یا نهادی هستند و از بودجه عمومی ارتزاق می کنند را، تعطیل کند. قاعدتاً دولت می تواند تنها یک خبرگزاری رسمی داشته باشد که سخنگوی آن دولت باشد. کارهایی که دولت در حوزه رسانه انجام می دهد، رقابت دولت با بخش خصوصی است.

او می گوید: به طور مثال اگر دولت در تولید میز و صندلی و…. با بخش خصوصی رقابت کند با توجه به اینکه دولت امکانات بیشتری برای تولید فراوان دارد، قطعا شکست بخش خصوصی قابل پیش بینی است همین معنا و مثل هم در باب رسانه معنا و عملیاتی است.

محمدی با اشاره به نقد پذیر بودن دولت منتخب در برابر انتقادهای رسانه ای بیان می کند: دولتمردان ما باید بدانند وقتی عهده دار مسئولیتی می شوند، خواه یا ناخواه در معرض نقد و انتقاد قرار می گیرند و چه بسا بخشی از این نقدها وارد هم نباشد. اینکه مسئولی مورد نقد قرار بگیرد اعم از وارد یا ناوارد بودن نقد، بخشی از هزینه های یک مسئولیت است. به همین خاطر به نظرم اگر کسی جنبه نقدی حتی ناوارد را ندارد، نباید عهده دار مسئولیتی شود. پس دولتمردان در قبال رسانه ها، باید سعه صدر بیشتری داشته باشند.

صاحب امتیاز «عصر ایران» به مطالبه دیگری اشاره می کند و می گوید: پیشنهاد دیگرم تشکیل مرکز حل اختلاف رسانه ها و نهادهای دولتی در دولت سیزدهم است. به این معنا که دولت جدید مرکزی را با حضور بخشی از فعالان رسانه ای و پیشکسوتان مطبوعاتی تشکیل دهد. در واقع این مرکز محلی برای ارایه شکایت نهادهای دولتی ها از رسانه ها باشد که اهالی رسانه مجبور نشوند به خاطر یک جوابیه یا مسأله ساده به دادگاه بروند. بلکه در آن محل با ریش سفیدی حل شود. به نظرم با این روش، مشکلات رسانه ها  بسیار مسالمت آمیز و آبرومندانه تر، حل می شود.

محمدی معتقد است دولت جدید باید به سمت حذف کامل یارانه از رسانه ها برود. او در این باره توضیح می دهد:  دولت نباید عهده دار دادن یارانه به رسانه ها باشد. مگر بنگاه های دیگر وقتی با ورشکستی یا کمبود مالی روبرو می شود، دولت به آنها یارانه می دهد؟ اگر من رسانه ای مطلبی را تهیه کردم و مردم از آن استقبال نکردند، چرا باید دولت به عنوان نماینده همان مردم به من رسانه ای یارانه بدهد.

او با اشاره به تبعات دادن یارانه به رسانه ها بیان می کند:متاسفانه یارانه ها باعث فساد زیادی شده است.  به این معنا که عده ای از افراد که اصلا رسانه ای نیستند با راه اندازی روزنامه و هفته نامه و سایت و…یارانه های کلان دریافت می کنند و در خارج از بخش رسانه ای هزینه می کنند. به نظرم حتی اگر دولت بخواهد یارانه ای بپردازد، باید  به رسانه های محدودی که کارهای ماندگار و تخصصی انجام می دهند، بدهد در این صورت شاید دارای توجیه باشد.

این فعال رسانه ای در ادامه به ویژگی افرادی که قرار است در دولت جدید در فضای رسانه ای گمارده شوند، اشاره می کند و می گوید: اول اینکه این افراد با رسانه آشنایی داشته باشند، ترجیحا دارای سابقه کار رسانه ای باشند و از همه مهم تر سابقه کار رسانه ای در رسانه غیر دولتی داشته باشند. در واقع با مشکلات و دردهای یک رسانه مستقل آشنا باشد. داشتن سعه صدر هم از ویژگی های مهم برای افراد فعال در این حوزه است. در دولت آتی به رغم اختلافات دیدگاهی، می توانیم شاهد حسن تعامل بین همه رسانه ها و دولت باشیم. در غیر این صورت ما دچار یک چالش و اصطکاک چهار ساله خواهیم بود که نهایتا این دود به چشم مردم خواهد رفت.

محمدی در پایان به تغییرات تیم های رسانه ای در دولت جدید اشاره می کند و با بیان امیدوارانه ای توضیح می دهد: در کشور ما این مسأله طبیعی است که هر کسی در راس قدرت قرار می گیرد، نیروهای خود را وارد فضای رسانه ای می کند.به نظرم اگر تیمی که در دو سال گذشته در کارهای رسانه ای قوه قضائیه فعالیت داشتند، به رسانه های دولتی وارد شوند، نگرانی چندانی ندارم. هر چند اعضای این تیم همه آن ویژگی ها لازم را ندارند اما ما از این تیم تعامل با رسانه ها را دیدیم. امیدوارم این حسن تعامل با دولت جدید در رسانه ها ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha