۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۱
کد خبر: 84449226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در کنار انعکاس اخبار یاس آلود، به دنبال برجسته سازی راه حل ها هم باشیم

تهران-ایرنا_ این روزها اخبار جاری جهان بر نگرانی‌های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه کرده است. مهم ترین این اخبار شیوع مجدد کرونا، اشغال افغانستان توسط طالبان، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی؛ بحران‌های جهانی که کنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می‌توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار کنند.

در این موقعیت آیا رسانه ها می توانند در حین اینکه به کار اطلاع رسانی بپردازند اما به ایجاد آرامش هم در جامعه کمک کنند؟ بیژن نفیسی مدرس و پیشکسوت مطبوعاتی در این باره به رسانه ها پیشنهاد می دهد: دست اندکاران خبری باید بدانند که مشکل بدون راه حل در دنیا وجود ندارد. مهم این است که دائماً این نکته را یادآوری و در کنار اخبار یاس آلود، راه حل ها را برجسته کنیم تا بتوان آرامش جامعه را حفظ کرد.

نفیسی با اشاره به فراگیری اخبار بد در رسانه ها به شفقنا رسانه می گوید: دست اندرکاران رسانه، اخبار را بر اساس ارزش های آن گزینش می کنند، متاسفانه در این میان اخبار بدی که دارای ارزش تضاد، برخورد و یا دربرگیری هستند، گیرنده های قوی تری پیدا می کنند و در رسانه بازتاب زیادی خواهند داشت.

او ادامه می دهد: خبرنگاران ما باید توانایی های ارتباطی شان را بالا تر ببرند و تلاش کنند تا در کنار بازتاب اخبار و رویدادهای ناراحت کننده، با متخصصان حوزه های مختلف صحبت کنند و از آن ها کمک بگیرند و در کنار طرح مسائل، به جنبه های رابطه علت و معلولی قضایا هم نگاه کنند. یعنی در کنار خبر افزایش مبتلاها در سویه های جدید کرونا، کارشناسان خبره بگویند چگونه می شود این را کاهش داد و مهار کرد. با این کار خود به خود آرامش ذهنی بیشتری به ما داده می شود.

نفیسی با تاکید بر اینکه دست اندکاران خبری باید بدانند، مشکل بدون راه حل در دنیا وجود ندارد، می گوید: مهم این است که دائماً این نکته را یادآوری و در کنار اخبار یاس آلود، راه حل ها را برجسته کنیم تا بتوان آرامش جامعه را حفظ کرد.

این مدرس روزنامه نگاری توضیح می دهد: هرچقدر نگاه رسانه به مسئله تخصصی تر شود و به سراغ کارشناسان خبره تر برود، راه حل ها پررنگ می شود. به عبارتی رسانه در کنار هر نقد یا مشکلی باید راه حل کارشناسانه ارائه دهد، چون ارامش جامعه مسئله مهمی است که به رسانه کمک می کند تا بر مشکلات جامعه حائل بیاید.

نفیسی با اشاره به پررنگ شدن شایعات در عدم بازتاب اخبار منفی می گوید: بعضی ها فکر می کنند که عدم بازتاب اخبار بد می تواند کمک کننده باشد، ولی اینگونه نیست. اگر جلوی آن گرفته شود، وارد بازار شایعه می شود و خبری به مراتب بدتر انتشار پیدا می کند. بنابراین باید یک نوع شفاف سازی در کار خبر داشته باشیم و در عین حال راه حل ها را فراموش نکنیم.

او تاکید می کند: رسانه باید سعی کند در طرح مسائل در کنار مردم قرار بگیرد نه رو به روی آن ها. چون اگر روبه روی مردم قرار بگیرد، بازتاب کارش منفی می شود. اگر بگویید کارخانه ای تا فلان تاریخ بسته می شود، اثر منفی بر مخاطب دارد ولی همین خبر را می توان به صورت مثبت بیان کرد و گفت فلان کارخانه تا فلان تاریخ به فعالیت خود ادامه می دهد. اگرچه مفهوم یکی است ولی از طریق بازی کردن با کلمات و واژه ها می توان بار مثبت خبر را سنگین تر و نویدبخش تر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.