رسانه ها در شرایط تنش زا به حفظ توازن اخبار و واقع نمایی رویدادها توجه کنند

تهران-ایرنا- این روزها اخبار جاری جهان بر نگرانی‌های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه کرده است. مهم ترین این اخبار شیوع مجدد کرونا،بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی؛ بحران‌های جهانی که کنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می‌توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار کنند.در این موقعیت آیا رسانه ها می توانند در حین اینکه به کار اطلاع رسانی بپردازند اما به ایجاد آرامش هم در جامعه کمک کنند؟پ

به گزارش شفقنا پروانه پیشنمازی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات با اشاره به مسئولیت اجتماعی رسانه ها معتقد است؛ رسانه ها ضمن انعکاس نواقص و مشکلات در جامعه به جنبه های مثبت هم توجه کنند چرا که در غیر اینصورت امنیت روانی مخاطب به خطر می افتد. او پیشنهاد می دهد: همچنین بهترین رویکرد رسانه ها در پوشش اخبار ، واقع نمایی است. متأسفانه تعدادی از خبرنگاران و رسانه ها بنا به دلایل و اغراضی که دارند، از نواقص موجود در جامعه، به نوعی بهره برداری سیاسی می کنند و همین امر سبب می‌شود از واقع نمایی دور شوند.

پیشنمازی با اشاره به رسالت رسانه ها در شرایط بحرانی و تنش زا به شفقنا رسانه می گوید: رسانه یک مسئولیت اجتماعی برعهده دارد، این مسئولیت اجتماعی صرفا بابت اطلاع رسانی نیست، بلکه یکی از مسئولیت های اجتماعی که برای رسانه ها متصور هستیم این هست که بتواند مصونیت روانی را برای مخاطبان خود حفظ کند. بنابراین لازم است طبق اصل مسئولیت اجتماعی، توازن بین اخبار منفی و اخبار مثبت و امید زا رعایت شود.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه رسانه ها شاهد جنبه های مختلف هر پدیده ای هستند، طبیعی است که بسیاری از کاستی ها و تهدید ها را انعکاس دهند و وظیفه آنها این است که در رابطه با مسائل و مشکلات در جامعه از قبیل مشکلات زیست محیطی، مسائل اقتصادی، سیاسی و ‌… صحبت کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تبعات تمرکز رسانه بر اخبار منفی بیان می کند:در حالت کلی ذات رسانه ایجاب می کند که در رابطه با نواقص به صورت عمیق، واکنش نشان دهد و ضمن انعکاس آنها به تحلیل و تفسیر بپردازد. اما اگر رسانه تنها بر اخبار منفی تمرکز داشته باشد و از توجه به جنبه های مثبت جامعه غافل باشد، باعث به خطر افتادن امنیت روانی مخاطب می شود.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات توضیح می دهد: همانطور که مسئولیت رسانه ایجاب می کند که نواقص را اطلاع رسانی کند از طرفی لازم است که حتما در خصوص اخبار امید زا و مثبت به شکل کافی اطلاع رسانی داشته باشد.

پیشنمازی درباره عملکرد رسانه در شرایط تنش زا پیشنهاد می دهد:بهترین رویکرد رسانه ها در پوشش اخبار ، واقع نمایی است. متأسفانه تعدادی از خبرنگاران و رسانه ها بنا به دلایل و اغراضی که دارند، از نواقص موجود در جامعه، به نوعی بهره برداری سیاسی می کنند و همین امر سبب می‌شود از واقع نمایی دور شوند.

این دکتری ارتباطات با اشاره به اثرات رویکرد واقع نمایی در رسانه ها می گوید: به نظرم طبق مسئولیت اجتماعی که برعهده رسانه ها است، اتخاذ رویکرد واقع نمایی و برقراری توازن بین اخبار مثبت و منفی به منظور حفظ امنیت روانی مخاطبان بسیار کمک کننده است. بنابراین، توجه به این اصل برای رسانه ها ضرورت دارد.

او ادامه می دهد: به جز حفظ توازن بین اخبار مثبت و منفی، نکته ی دیگر واقع نمایی است . به این معنا که واقعیت ها را همانطور که هست نمایان کنند و لزومی ندارد که رسانه بخواهد بر اساس اغراض خود، آن واقعیت را کوچک نمایی یا بزرگنمایی کند.

پیشنمازی مثال می زند:به عنوان مثال، رسانه ملی بارها دچار این خطا شده که از اخبار مثبت به صورت سطحی گذر می کند و یا آن را نادیده می گیرد. ولی بر اخبار حاوی ارزش درگیری بیشتر مانور می دهد و فرقی هم نمی کند که این اخبار حاوی درگیری و تضاد متعلق به کشور خودمان و یا متعلق به دیگر کشور ها باشد، به هر جهت بار خبری، بار منفی است.در نتیجه رسانه عمومی می تواند در دراز مدت بر روح و روان مردم تاثیر منفی بگذارد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha