سریال‌های تلویزیونی، پشتوانه‌های فرهنگی کشور را نادیده گرفته‌اند

تهران-ایرنا- فخرالدین صدیق‌شریف با تاکید بر اینکه «ما افسانه‌هایی داریم که ستون فقرات یک فرهنگ است» می‌گوید: حلقه مفقوده فیلم و سریال‌های تلویزیونی ما فراموشی ریشه‌های‌مان است. ما کشور افسانه‌ها هستیم. سرزمین آرش و سیاوش و رستم هستیم، به پشتوانه عظیمی از حکمت و فرهنگ. نباید این‌ها را ندیده بگیریم. ندیده گرفتن این پشتوانه، کار درستی نیست.

به گزارش ایلنا، «فخرالدین صدیق شریف»، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۵۰ با تئاتر آغاز کرد و از سال ۱۳۵۹ با تله‌تئاتر «افسانه ماشالله‌خان» به کارگردانی پرویز بشردوست وارد بازی‌ در آثار تلویزیونی شد. او در سال ۱۳۶۷ هم با فیلم «گراند سینما» به کارگردانی حسن هدایت، نخستین تجربه سینمایی خود را پشت سرگذاشت. صدیق شریف در طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ظاهر نشد و آخرین سریالی که او در آن بازی داشت، «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی در سال ۱۳۹۸ بود که از آنتن شبکه یک سیما پخش شد. او هم اکنون در حال بازی در سریال «قصه هزار افسون» به تهیه‌کنندگی مهدی مولوی و کارگردانی سعید عباسی است که برای پخش از شبکه خانگی آماده می‌شود.

با تمام وجودم سعی می‌کنم شخصیت را بفهمم

صدیق‌شریف درباره نقشی که در سریال «قصه هزار افسون» ایفا می‌کند، به ایلنا گفت: من در این سریال نقش استاد پروا را بازی می‌کنم؛ کسی که عمر خود را صرف فرهنگ کرده است. او تمام عمر در تلاش است که افسانه‌های قدیمی، روایت‌های کهن و سنت‌های دیرین سرزمین ایران را زنده نگه دارد. اما عده‌ای می‌خواهند این داشته را از چنگ او بیرون بیاورند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره پرداخت شخصیت در متد اکتینگ، توضیح داد: لی استراسبرگ، بنیان‌گذار متد اکتینگ جمله‌ای دارد که می‌گوید بازیگر روح خود را در کالبد نقش می‌دمد. استانیسلاوسکی هم اعتقاد دارد بازیگر هیچ‌وقت نباید با چهره، خود را بیرون بریزد، بلکه باید مسئله و موقعیت را درونی کند تا در وجود او تجلی یابد. این جوششی از درون است و وقتی که از درون بیرون می‌آید، ناخودآگاه روی وجوه ظاهری او هم تاثیرگذار است. من همیشه از این طریق به نقش می‌رسم. یعنی با تمام وجودم سعی می‌کنم شخصیت را بفهمم.

هنر نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مخاطب راه خودش را برود

او با تاکید بر اینکه «بازیگر هر چه بیش‌تر درک کند که شخصیت در چه موقعیتی بوده و چه حس و حالی را از سر گذرانده است، چهره‌ی او هم متناسب با نقش، میمیک مناسبی پیدا می‌کند. و این نکته، بازی او را باورپذیر می‌کند.» گفت: من همیشه به این نکته توجه کرده‌ام و به خودم حق نداده‌ام به مخاطبم آدرس غلط بدهم یا دروغ بگویم.

بازیگر سریال «قصه هزار افسون» درباره ملاک‌هایی که برای پذیرش پروژه‌های پیش‌نهادی دارد، توضیح داد: کار ما یک طرفه نیست؛ وقتی کاری را می‌پذیرید، حتماً قبلش به مخاطب و جامعه و سلایق ایشان فکر می‌کنید. اساسا عرصه هنر نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مخاطب راه خودش را برود. علاوه بر این، هنر می‌بایست سلایق اقشار مختلف را ببیند و پاسخ دهد. در واقع ما بایستی انواع کار را برای سلایق مختلف بسازیم، سلیقه‌ها را پوشش دهیم و راضی نگهداریم. نه این‌که سلایق خودمان را به جامعه تحمیل کنیم.

سریال‌های تلویزیونی، پشتوانه‌های فرهنگی کشور را نادیده گرفته‌اند

او با تاکید بر اینکه «مفاخر ملی ما تا دنیا دنیاست، وجود دارند.» گفت: قصه هزار افسون با تمثیل و فانتزی، مخاطب را با افسانه‌های بومی و کهن ایران‌زمین مواجه می‌کند و گوش‌زد می‌‎کند که این منابع غنی فرهنگی، چندان آسان به دست نیامده است، بلکه عمر زیادی برای گردآوری این مجموعه‌های مکتوب از مفاخر هنری صرف شده است. بنابراین قصه هزار افسون، تلنگری به کسانی است که می‌خواهند دست‌درازی کنند و این افسانه‌ها را به دست فراموشی بسپرند تا این اتفاق نیفتد و می‌گوید ما افسانه‌هایی داریم که ستون فقرات یک فرهنگ است. از این‌رو، فکر می‌کنم این سریال با نگاهی که دارد و ماجراهایی که دنبال می‌کند، بتواند نسل جوان را جذب کند و مخاطب زیادی داشته باشد.

ریشه‌های سنتی و مذهبی ایرانیان، در تقابل باهم نیستند

وی در پاسخ به این سوال که «علت تنزل صنعت سریال‌سازی ایران را در چهار، پنج دهه اخیر چه می‌داند و چرا دیگر شاهد سریال‌های ماندگاری هم‌چون سربه‌داران، هزاردستان، سلطان و شبان و... نیستیم؟» توضیح داد: مشکلی که داریم این است که آدم دل‌سوز برای ریشه‌های سنتی‌مان نداریم. به عنوان مثال در سریال «در چشم باد» به کارگردانی آقای مسعود جعفری جوزانی، نگاهی از زوایای مختلف به مسائل تاریخ معاصر ایران می‌شود. اما عده‌ای خیال می‌کنند اگر ریشه‌های سنتی خود را حفظ کنیم، به ریشه‌های مذهبی لطمه می‌خورد. در صورتی که این نگاه اشتباه است.

صدیق‌شریف با تاکید بر اینکه «ایرانی، همیشه ایرانی است؛ چه در جنگ با عراق چه در جنگ با روس یا عثمانی یا انگلیس.» ادامه داد: این موضوع در سریال در چشم باد کالبدشکافی می‌شود و می‌بینیم که به سنت‌ها و اعتقادات مذهبی هم در کنار ویژگی‌های ملی و اخلاقی ایرانی اشاره می‌شود و صفات ایرانیان از جمله میهن‌پرستی، مهمان‌نوازی، ایمان و شجاعت را نشان می‌دهد. ما وظیفه داریم همه بخش‌های فرهنگ گذشته را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. بنابراین معتقدم در کنار خصوصیت‌های ایرانی، می‌توان مسائل سنتی و مسائل مذهبی را کنار هم داشت و این‌ها به هیچ وجه در تقابل با یک‌دیگر نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha