به گزارش شفقنا رسانه دکتر اکبر نصرالهی در مجموعه «نشستهای دوشنبه های سوهانک» با موضوع «وارونگی افکار عمومی» که با حضور دکتر سپهر خلجی و سید نظام موسوی سخنگوی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت : آرایش رسانه ای ، بازیگران، نوع و قواعد بازی تغییر کرده و تاکتیک های رسانه ها و نوع مدیریت افکار عمومی هم بسیار پیچیده و متکثر شده است و با پدیده های چندلایه، مستمر و متکثر سروکار داریم، هرکس در این عرصه بتواند افکار عمومی را زودتر و بهتر مدیریت و هدایت کند، پیروز است.
وی با طرح این سوال که وارونگی افکار عمومی خوب است یا بد، افزود: خوب و بد بودن وارونگی افکار عمومی به موضع و نسبت مخاطبان و کاربران با فرستندگان پیام وابسته است ؛ بنابراین وارونگی افکار عمومی ایرانیان هدف منتقدان و کنشگران رسانه ای و سیاسی معارض، منتقد و مخالف و در دستور کار آن ها است اما برای رسانه های حاکم و همسو بسیار مضر و مخرب است و میتواند جلوی اجرای برنامه های کشور را بگیرد یا آن را با تاخیر مواجه کند.
مهمترین علت وارونگی افکار عمومی؛ تغییر در آرایش رسانه ای ،پدیده ارتباط جمعی شخصی
رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان با تشریح علل وارونگی افکار عمومی خاطرنشان کرد: مهمترین علت وارونگی افکار عمومی ، تغییر در آرایش رسانه ای ،پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار کنشگران رسمی و حاکمیتی است.
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحرا ن در رسانه های حرفه ای» همچنین سواد رسانه ای ناکافی مسوولان ، رسانه ها و روابط عمومی ها ، تاخیر در اقدام و تعجیل در استارت ، نداشتن پیوست رسانه ای و روایت اول ، شکاف در دروازه بانی، تعارض در گفتار و کردار و بی اعتمادی را از دیگر عوامل مهم در وارونگی افکار عمومی دانست.
رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه با اشاره به موضوعات و بحرانهای چند سال اخیر و تلاش رسانه های غربی برای ازبین بردن اعتماد مردم گفت : کشور در بسیاری از مخاطرات و موضوعات راهبردی و مهم ملی از جمله بازار ارز ، بورس ، سند جامع همکاری های ایران و چین ، ترور شهید فخری زاده ، طرح صیانت ، تنش های آبی با پدیده وارونگی افکار عمومی مواجه شده است.
نبود روایت اول و مانع شدن مسئولان از عوامل اصلی وارونگی افکار عمومی
نصراللهی گفت: سند همکاری های جامع ایران و چین که از ۵ سال قبل مطرح بود، در هفت فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شده اما باوجود ۵ سال فرصت به علت نداشتن پیوست رسانه ای و تاخیر در اطلاع رسانی افکار عمومی با سونامی هشتک های مثل فروش کیش ممنوع و ترکمنچای چینی روبرو شده است و هنوز هم این ابهامات رفع نشده است .همچنین در موضوع ترور شهید فخری زاده که روز گذشته سالگرد این شهید عزیز بود، حادثه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اتفاق افتاد اما اولین فیلم ها در ساعت ۲۲ و خبر با حدود ۲ ساعت تاخیر از صداو سیما و خبرگزاری ایرنا منتشر شده است .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در موضوع قتل رومینا نیز ، رسانه های رسمی با ۴ روز تاخیر و طرح ابهامات مختلف در این موضوع عاطفی، خبر را در پنج خرداد ماه منتشر کرده اند ؛ بنابراین زمانی که مسئولان مانع اطلاع رسانی می شوند و رسانه های رسمی روایت اول ندارند، بروز پدیده وارونگی افکار عمومی امری بدیهی و گریز ناپذیر است.
نصرالهی بیان کرد: مسوولان به ویژه مسوولان رسانه ای و فرهنگی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی هستند زیرا به دلیل باور نداشتن به نقش رسانه ها و فقدان یا سواد رسانه ای ناکافی در تمام موضوعات راهبردی و بحران ها کشور را با این معضل مواجه کرده اند .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی، فرصت سازی برای رسانه های رقیب و دشمن، شکست طرح های کلان و تغییر در اجرای آنان، از دست دادن مرجعیت رسانه ای، تنگ تر شدن محاصره تبلیغاتی، تسلط جریان تحریف و مخاطب گریزی از پیامدهای وارونگی افکار عمومی است .
از مهمترین راهبردهای مقابله با پدیده وارونگی افکار عمومی، بازسازی در ساختار قوانین است
وی با طرح این سوال که چه باید کرد،افزود: یکی از مهمترین راهبرد های مقابله با پدیده وارونگی افکار عمومی، بازسازی در ساختار قوانین، نیروی انسانی ، محتوا و رویکردها است ؛ راهبرد بازسازی بر خلاف اظهارات برخی از رسانه ها ، فردی نیست بلکه باید در تعامل با دستگاه ها و بخش های دیگر انجام شود .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: روایت اول و پیش دستی، واقع نمایی و بازدارندگی از دیگر راهبرهای مهم مقابله با پدیده وارونگی اطلاعات است ؛ اگر اخبار مورد نیاز مردم به موقع و درست و صادقانه اطلاع رسانی شود مخاطبان در قبال پیام دریافتی واکنش منفی و معکوس نخواهند داشت و جلوی تعرض رسانه های غیرمسئول و غربی به افکار گرفته می شود .
نصراللهی استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت همه رسانهها بویژه شبکه های اجتماعی را با توجه به سهم و وزن شان در سبد مصرف رسانه ای مردم را از دیگر راهکارهای مقابله با وارونگی افکار عمومی اعلام کرد و گفت : تعلل و تردید در اینکه شبکه های اجتماعی را بپذیریم یا نپذیریم، عامل بسیار مهمی در وارونگی افکار عمومی بوده است .
آگاه شدن و آگاه کردن برای مدیریت درست افکار عمومی ضروری است
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد محاصره تبلیغاتی ، جریان تحریف ، افزایش تحرکات تبلیغاتی دشمن و ضرورت جهاد تبیین گفت : تحرکات تبلیغاتی دشمن و تلاش آن ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی غیر طبیعی نیست؛ آنچه غیرطبیعی است، ندانستن و اقدام جدی نکردن برای خروج از محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازدارندگی است. بنابراین آگاه شدن و آگاه کردن برای مدیریت درست افکار عمومی ضروری است.
در نشست های تخصصی «دوشنبه های سوهانک» که به همت دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با حضور دانشجویان، استادان و محققان برگزار می شود ،هر هفته یک موضوع مهم روز بررسی، نقد و راهکار ارائه میشود.
نظر شما