۲۲ آذر ۱۴۰۰،‏ ۹:۵۲
کد خبر: 84575111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 پلتفرم‌ها؛ بازیگران عصر جدید رسانه

تهران-ایرنا- از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و آمازون گرفته تا دیجی‌کالا و آپارات تعامل دوسویه‌ای میان تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شده است. اما پرسش اینجاست که هدف پلتفرم‌ها چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارند؟

به گزارش فارس؛ در تعریف کلی پلتفرم یا سکو می‌توان گفت هر بستری که بتواند تعامل دوسویه‌ای را مدیریت کند. از پلتفرم‌های معروف جهانی در فضای مجازی و اینترنت، می‌توان اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین، آمازون، اوبر و... را مثال زد. از پلتفرم‌های داخلی هم می‌توان دیجی‌کالا، آپارات، دیوار، اسنپ، تپسی و بسیاری دیگر را نام برد. مهم‌ترین ویژگی پلتفرم این است که به‌جای تولید و عرضه محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک محصول در حوزه کالا و خدمات ایجاد کند. پلتفرمی که در بستر فناوری باشد به دنبال ثبات اجرایی، ارتباط استاندارد و قابلیت توسعه است. اما هدف پلتفرم‌هایی که برای تجارت و کسب‌وکار ایجاد شده‌اند ارزش‌آفرینی است. پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام اگرچه معماری فناورانه‌ای دارند اما از جهت اجتماعی و رسانه‌ای هم مورد توجه هستند. چون آن‌ها از اقتدار و اثرگذاری پلتفرم‌های سنتی و قدرتمندی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه کاسته‌اند. آن‌ها ترکیب پیچیده‌ای از فناوری، ارزش اقتصادی و تأثیر اجتماعی هستند. می‌توان نتیجه گرفت پلتفرم‌ها علاوه بر تأثیرات مالی، فناورانه و اجتماعی بر شبکه تحت نفوذ، بر ماهیت خود و حتی ساختارهای قبل از خود نیز تأثیر می‌گذارند.
در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha