در یک مسابقهی سوارکاری در شهر سانتاروزا در ایالت کالفرنیا، حادثهای رخ داد؛ زمانی که سوارکار قصد داشت به همراه اسب از روی مانع بپرد به نرده برخورد کرد، تعادل اسب به هم خورد و اسب روی بدن سوارکار سقوط کرد؛ جف وندزل، این صحنه را برای روزنامهی پرس دموکرات ثبت کرد و تصویر به صورت رنگی بر روی مجله چاپ شد. هرچند که آسیب وارد شده به سوارکار جزئی بود و اسب هم پس از قرار گرفتن تحت مراقبتهای طولانی بهبود یافت، اما خوانندگان نسبت به چاپ این عکس در صفحه نخست روزنامه، به دلیل خونی که از بدن اسب بیرون ریخته بود معترض شدند.
رنگها تأثیر زیادی بر احساسات و عواطف انسان دارند؛ برخی از آنها مانند رنگ قرمز و آبی، با تأثیر مستقیم بر شرایط جسمانی و تغییر فشار خون، باعث القای یک اتمسفر و برانگیختن احساسات خاصی در انسان میشوند. برخی دیگر، به واسطه قراردادهای فرهنگی و اجتماعی، نماد گروهی از احساسات و مفاهیم بزرگتر به حساب میآیند.
رنگ یکی از قویترین عناصر بصری تصاویر است و میتواند محتوای یک پیام تصویری را به شدت زیادی تحت تاثیر قرار دهد؛ بهصورت میانگین، هر تصویر سه چهارم ثانیه زمان دارد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. تصویر باید در چنین زمان کوتاهی، مفیدترین اطلاعات را به بیننده منتقل کند؛ بنابراین زیادهروی در استفاده از رنگها در تصویر، میتواند بیننده را سردرگم کند و پیام اصلی آن، تحت شعاع شلوغی و شدت رنگها قرار گیرد و توجه مخاطب را از دست بدهد. در مقابل آن، استفادهی به اندازه و صحیح از رنگها، میتواند باعث خلق تصاویری خیرهکننده و زیبا شود.
رنگی یا سیاه و سفید
اگر تصویر چاپ شده در صفحهی اول روزنامهی پرس دموکرات، از یک اسب و سوارکار زخمی به صورت رنگی منتشر نمیشد، احتمالاً بسیاری از خوانندگان متوجه خونی که از بدن اسب بیرون ریختهاست نمیشدند؛ حتی اگر تعدادی هم خون را در تصویر سیاه و سفید تشخیص میدادند، حساسیت به شدت کمتری نسبت به تصویر نشان میدادند.
رنگ، حاوی اطلاعاتی دربارهی عکس است و حذف رنگ از تصویر، باعث حذف اطلاعات میشود. ژورنالیست باید تصمیم بگیرد چه اطلاعاتی ضروری و غیر قابل حذف است و چه زمانی، اطلاعات مربوط به رنگ، اضافه یا حساسیت برانگیز است و باید حذف شود. در مثال بالا، انشار عکس در حالت سیاه و سفید، اطلاعات مربوط به حادثه را به مخاطب منتقل میکند ( اطلاعات ضروری) و از دلخراش بودن آسیبی که به اسب رسیده میکاهد ( اطلاعات حساسیت برانگیز یا غیر ضروری).
تصور کنید در یک تجمع اعتراضی، یکی از حاضران به نشانه اعتراض، پوست صورت و گردنش را به رنگ آبی در آوردهاست؛ عکاسی که تصویر این مرد را در تجمع ثبت میکند، آبی بودن پوست این مرد را به عنوان اطلاعات ضروری و جالب به عنوان سوژه انتخاب کردهاست. در صورتی که ناشر، تصویر را به صورت سیاه و سفید منتشر کند، اطلاعات ضروری تصویر حذف میشود و هدف عکس از بین خواهد رفت.
در مثالی دیگر، تصویری که از یک آتش سوزی ثبت شدهاست آتش را به عنوان عنصر اصلی عکس معرفی میکند؛ درصورتی که رنگ از تصویر شعلهها حذف شود، آتش غیر قابل تشخیص خواهد شد یا کمتر توجه را جلب خواهد کرد.
به صورت قراردادی، تصاویری که اشاره به یک رویداد تاریخی و یا پشت پرده اتفاقات سیاسی دارند، اغلب به صورت سیاه و سفید منتشر میشوند؛ چرا که سنگینی فضا را به خوبی به بیننده منتقل میکنند.
مهمترین ویژگی رنگهای ثبت شده در تصاویر، خلق اتمسفر و انتقال احساس است. زمانی که تصمیم میگیرید تصویر را به صورت رنگی چاپ کنید، باید به میزان و نوع رنگهایی که در تصویر به کار رفته است دقت کنید. در زمان تصویربرداری، با تغییر تراز سفیدی در دوربینتان، و استفاده از حالتهای غیراتوماتیک، از رنگهای مزاحم خلاص شوید و رنگهای مفید را به تصویر بکشید تا تصویر شما دارای اتمسفر دلخواه شما باشد. هرچقدر تنوع رنگهای به کار رفته در تصویر کمتر باشد، اتمسفر قویتری خلق خواهد شد؛ به زبان دیگر، بیش از حد از رنگها استفاده نکنید چراکه کم آن هم زیاد است!
احساسات در رنگها
هرکدام از رنگها، دارای پتانسیل خلق محیطهای متفاوتی برای یک سوژه ثابت دارد. بنابراین باید اطلاع داشته باشید که هرکدام از رنگها، چگونه بر احساسات انسان تأثیر میگذارند و چه مفهومی دارند.
رنگ های روشن گرم
بژ، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و موارد مشابه رنگهای فعال و چشمنواز با طبیعتی دوستانه هستند که ممکن است حس شجاعت و انرژی را القا کنند؛ در بین این رنگها، قرمز بیشترین پتانسیل جلب توجه را نسبت به رنگهای دیگر دارد و درصورتی که به صورت کم و کنترل شده استفاده شود، میتواند تمام توجه مخاطب را جلب کند. همچنین رنگ قرمز با افزایش فشارخون باعث ایجاد احساس گرسنگی میشود؛ به همین دلیل، در اکثر برندهای معروف موادغذایی، از رنگ قرمز اشباع و روشن استفاده میشود.
رنگهای روشن گرم از نظر بصری اجسام را بزرگ میکنند و آنها را نزدیکتر نشان میدهند. توصیه میشود استفاده از آنها را به رنگهای ضعیف محدود کنید.
رنگهای روشن سرد
اسطوخودوسی، نقرهای و لاجوردی ظرافت، زیبایی و آرامش را القا میکنند. رنگهای سرد اما روشن، اگر به طور هماهنگ با خاکستری ترکیب شوند، حس مدرنیته و حرفهای بودن را افزایش میدهند. پالت رنگی با این ترکیب، یک انتخاب خوب برای وبسایتهای تجاری و خدماتی، به ویژه محصولات بهداشتی، آرایشی و پزشکی خواهد بود.
رنگ آبی روشن، با پایین آوردن فشار خون و افزایش دقت، حس اعتماد، حقیقت و آرامش را به مخاطب القا میکند؛ به همین دلیل ترکیب رنگ آبی و سفید، پر استفاده ترین رنگ در شبکههای خبری و لوگوی پیامرسانها است!
رنگهای تیره و سرد
بنفش، آبی، فیروزهای، سبز و سرمهای احساس ثبات و کیفیت میدهد. این رنگها اغلب به عنوان رنگهای همراه قرار میگیرند؛ اگرچه توجهی را به خود جلب نمیکنند، اما بر محتوا تأکید میکنند. معمولاً در دکور نمایشگاههای صنعتی و تکنولوژی از این رنگها استفاده میشود.
رنگ های تیره گرم
طلایی، بنفش و قهوهای، بیانگر اتمسفر کلاسیک و باستانی، سنت، تجمل و آرامش هستند. آنها به خوبی در القای یک محیط گرانقیمت و ظریف نقش ایفا میکنند. ترکیب این دسته از رنگها با رنگهای سرد، حسی از مدرنیته و تازگی را به وجود میآورد. این مجموعه رنگها برای تصاویر مرتبط با معماری، صنایع دستی و میراث باستانی بهترین انتخاب خواهند بود.
رنگ های خنثی
سفید، خاکستری و مشکی به ایجاد کنتراست و بیرون آوردن تمام رنگهای دیگر کمک میکند. آنها به تنهایی پیام خاصی را منتقل نمیکنند؛ بهصورت کلی، وجود رنگهای خنثی، به تصویر فضای خالی میدهد و به مخاطب کمک میکنند سوژههایی با اهمیت بالاتر را تشخیص داده و به آنها توجه کند.
برای انتخاب رنگ خنثی قالب، باید توجه شود که هرچه رنگ خنثی روشنتر باشد (به سمت سفید برود) باعث خلق اتمسفر خالیتر و مصنوعیتری میشود؛ اما به همین نسبت موجب میشود، تصویر مقداری از احساس خالی بودن، پاکیزگی، آرامش، شادی و رضایت را از خود نشان دهد. هرچقدر رنگ خنثی تیرهتر (به سمت مشکی) باشد، تصویر واقعیتر و غمگینتر خواهد بود، همچنین، استفاده از فضای خنثی و تیره باعث میشود تا احساس قدرت، سرعت، و اقدار از تصویر برداشت شود.
برای انتقال پیام به بهترین نحو سعی کنید بر اساس نوع محتوا و احساسی که میخواهید در مخاطب ایجاد کنید، ترکیب رنگ مناسب را برگزینید. با این کار به شکلی سادهتر و مطمئنتر مخاطب را با خود همراه خواهید کرد.
نظر شما