۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85084736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85084736
تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

تهران- ایرنا مدرسه- خبرنگاران همواره با دو چالش صحت و سرعت مواجه‌اند؛ اخباری که سریع مخابره نشوند به صالح سوخت می‌شوند و اخباری که صحیح نباشند اعتبار شما را نابود می‌کنند. به همین دلیل یادگیری روش‌های سنجش اخبار بسیار ضروری است.

در متن گذشته، درباره‌ی تایید صحت ویدئوها صحبت کردیم. هرچه فناوری پیشرفت می‌کند و شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کنند، اطلاعات تولید شده توسط شهروندان افزایش پیدا می‌کند. شما در اتاق خبر با حجم زیادی از داده‌ها و محتواهایی مواجه خواهید شد که توسط شهروندان ثبت شده‌است. در این مواقع تایید اطلاعات ارسال شده به اتاق خبر ضروری است. شما باید با ویدئوها و عکس‌ها مانند هر گزارش دیگری برخورد کنید و سه سوال کلیدی را پاسخ دهید: چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ کجا؟ و چرا؟ این فیلم ثبت و ارسال شده است. همیشه درنظر داشته باشید که باید مدارک کافی برای تایید ویدئو جمع‌آوری کنید و یک مدرک نمی‌تواند به تنهایی برای تایید ویدئو کافی باشد!

در این متن به مطالعه موردی تجربه برخی خبرنگاران در تایید صحت ویدئوها خواهیم پرداخت. توصیه می‌کنیم قبل از خواندن این متن‌، گزارش‌های قبلی درباره تایید صحت تصاویر و ویدئوها را بخوانید:


هرعکسی را منتشر نکنید/ روش صحت‌سنجی تصاویر در رسانه‌های خبری


لینک صحت سنجی ویدئو


شنای یک کوسه در سطح شهر!


بمب‌گذاری ماراتن بوستون

نوشته‌ی: Malachy Browne

در 15 آوریل سال 2013 ، 3 انفجار در شهر بوستون روی داد. این انفجارها در هنگام مسابقه دو ماراتن ساعت حدودا 2:50 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی رخ دادند. یکی از ویدئوهای این بمب‌گذاری غم انگیز توسط یک ورزشکار که آخرین مایل خود را از دو ماراتن می‌دوید، فیلم‌برداری شد. با نزدیک شدن به خط پایان در خیابان بویلستون، بمب دوم چندمتر جلوتر منفجر شد. این ویدئو بسیار متقاعدکننده بود اما لازم بود که آن را تأیید کنیم.

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

یکی از عکس‌هایی که لحظه انفجار را نشان می‌داد توسط روزنامه‌نگاری به نام Dan Lampariello گرفته‌شد. روزنامه‌نگاری که هم در توییتر با او آشنا بودیم و هم آشنا به Storyful بود. لامپریلو در صفحه توییتر خود و در توضیحات عکس به خیابان بویلستون اشاره می‌کرد. برای همین ما محل انفجار را با توجه به توییت یک منبع موثق تایید کردیم. همچنین او به ما یک نقطه مرجع داد تا بتوانیم ویدئو را با دقت بیشتر بررسی کنیم: نمای خیابان بویلستون در گوگل و هم عکس لامپریلو و هم زاویه دید ورزشکار هنگام نزدیک شدن به خط پایان، مکان را تأیید می‌کرد.

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

درواقع پس از بررسی دقیق‌تر، برخی از ورزشکارانی که در این ویدئو نشان داده شده‌اند، در عکس لامپریلو هم دیده می‌شوند. این روند محتوای ویدئو را تایید کرد. اما یافتن منبع اصلی این ویدئو چندان ساده نبود.

خود ویدئو در یک حساب یوتیوب بدون جزئیات و نام کاربری مبهم NekoAngle3Wolf آپلود شده بود. جستجوی توییتر برای کد این ویدئو ما را به سمتی سوق داد که آن را در صفحه‌ای به نام NightNeko3 پیدا کنیم اما دوباره بدون هیچ جزئیات شخصی. وجود کلمه‌ی Neko در هر دو نام کاربری به ما نشان داد که احتمالا هردو حساب برای یک کاربر هستند.

همین کلمه را در شبکه‌های اجتماعی مختلف جستجو کردیم. یک حساب پینترست به نام NightNeko3 در این شبکه پیدا کردیم که با نام واقعی Morgan Treacy به ثبت رسیده بود. تیم ما در Storyful به سرعت یک حساب فیسبوک از مورگان تریسی، نوجوانی در نیویورک پیدا کرد. مورگان این ویدئو را در توییتر خود، به عنوان دیدگاه مادرش از انفجار توضیح داده بود. سپس نام خانوادگی Treacy را در صفحه ثبت نام انجمن ورزشی بوستون بررسی کردیم. یک نتیجه به ما نشان داده شد: «Jennifer Treacy» 49-45 ساله از ایالت نیویورک. تقسیم زمان ماراتن جنیفر تریسی نشان می‌داد که او در ساعت 2:38 بعد از ظهر از 40 کیلومتری عبور کرده است. اما موفق نشد 2 کیلومتر بعد از خط پایان عبور کند.

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

جنیفر به طور متوسط 10 دقیقه در هر مایل سرعت داشته است پس او در ساعت 2:50 بعد از ظهر در نزدیکی محل انفجار بوده است. وب سایت جستجوی افراد اجتماعی Spekeo.com اطلاعات جدید از جنیفر تریسی به ما داد. ما از او آدرسی در Ballston Spa نیویورک داشتیم. ما با بررسی شبکه های اجتماعی بصورت 100 درصد مطمئن شدیم که مورگان دختر جنیفر تریسی است. شخصی را هم به نام Gerard Quinn پیدا کردیم که از دوستان فیسبوکی مورگان بود. کوین قبلا درمورد ویدئوهای خانوادگی مورگان نظر داده بود بنابراین ارتباطی بین او و خانواده مورگان وجود داشت. در صفحه فیسبوک کوین دیدیم که او به شرکت خواهرزاده‌اش جنیفر در ماراتن بوستون ابزار افتخار کرده است و نقشه ماراتن او را به همراه تقسیم زمانی منتشر کرده است. این اطلاعات ما را بسیار دقیق‌تر کرد. کوین سپس متنی در فیسبوک گذاشته بود و اعلام کرده بود که جنیفر در راه خانه است و پس از انفجار سالم است. ما با جنیفر تریسی تماس گرفتیم.

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

تأیید ویدئوی بمب‌گذاری در 10 دقیقه!

او تأیید کرد که ویدئو متعلق به خودش است و سازمان‌های خبری مجاز به استفاده از آن هستند. به طو خلاصه تمام اطلاعاتی که ما برای تایید صحت این ویدئو به دست آوردیم، از طریق ابزارهای رایگان به دست آمد- اطلاعات مکان، حساب‌های تایید کننده رویداد، تاریخچه فعالیت‌ها، پیدا کردن شبکه‌های اجتماعی و...

آشنایی با این ابزارها به ما این امکان را داد که ویدئو را طی 10 دقیقه تایید کنیم!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.