• مطبوعات ساکت

    شمس‌مستوفی، سردبیر روزنامه همشهری، در وصف شبه خط قرمزهای مطبوعات:

    مطبوعات ساکت

    روزنامه‌نگاریهنوز زلزله مرگباری در تهران رخ نداده اما سال‌هاست که رسانه‌ها درباره این پدیده می‌نویسند، هشدار می‌دهند، تحلیل می‌کنند و پیشتاز در مقابل وقوع این پدیده عمل کرده‌اند اما آیا رسانه‌های ما این حرکت رو به جلو را در مقابل مسائل سیاسی و اجتماعی می‌توانند داشته باشند؟ یک روزنامه‌نگار می‌داند که باید طبق چارچوب قانون اساسی عمل کند. علاوه بر این شورای امنیت ملی نیز در اتفاقات و حوادث مختلف دستورالعمل‌هایی را برای رسانه‌ها ارسال می‌کند اما به نظر می‌رسد گاهی خود رسانه‌ها چنان دست به عصا حرکت می‌کنند که نه خواست قانون است و نه خواست نهادی مانند شورای امنیت ملی. چرا گاهی رسانه‌ها تا این اندازه جرات و جسارت حرفه‌ای خود را از دست می‌دهند و گرفتار خط قرمزهای خود ساخته می‌شوند؟ «شهریار شمس‌مستوفی»، سردبیر روزنامه همشهری در وصف این وضعیت می‌گوید: «اگر در برخی موارد رسانه‌های ما چیزی نمی‌گویند این برمی‌گردد به یک خودسانسوری که در رسانه‌های ما وجود دارد و این خودسانسوری محصول چندین دهه اتفاقاتی است که در عرصه رسانه افتاده است. در دوره‌ای رسانه‌ها به‌ شدت توقیف شدند و این باعث شد رسانه‌ها برای ادامه حیات خود یکسری رفتارها انجام دهند. طبیعتا مراجع قدرت اعم از سطوح میانی و پایینی خیلی بیشتر مایل هستند آزادی را از رسانه‌ها بگیرند.» آنچه در ادامه می‌خوانید بحثی با سردبیر همشهری است که اتفاقا در دوره سردبیری‌اش تیترها و موضوعات متفاوتی را در این روزنامه به عنوان تیتر یک برگزیده است.

  • چراغ تحریریه رادر هر شرایطی روشن نگه دارید

    پیشنهاد اساتید علوم ارتباطات و روز نامه نگاری به خبرنگاران در روز خبر نگار

    چراغ تحریریه رادر هر شرایطی روشن نگه دارید

    روزنامه‌نگاریامسال درحالی روز خبرنگار را پشت سر می‌گذاریم که ویروس کرونا این ناخوانده، سبک کار در تحریریه‌هایمان را هم تحت تأثیر قرار داده است. تحریریه‌های امروز ما اگرچه خلوت شده و از آن شور و انرژی و تحرک سابق خبری نیست، اما ورای همه ترس‌ها و اضطراب‌ها، کار خبرنگاری بی‌وقفه در جریان است. حالا بیش از آن‌که خبرنگاری یک کار سخت و زیان‌آور محسوب شود، یک کار پر خطر و دلهره‌آور هم هست، ترس‌ها و نگرانی‌ها اما در پشت نوشتن‌ها پنهان شده است.

  • اینترنت ماهواره‌ای فیلترینگ را دور می‌زند؟

    اینترنت ماهواره‌ای فیلترینگ را دور می‌زند؟

    آنلاینشرکت استار لینک به‌عنوان زیرمجموعه شرکت فضایی اسپیس‌ایکس روز جمعه ۵۷ماهواره کوچک دیگر را در ادامه مسیر پیشرفت پروژه اینترنت ماهواره‌ای خود به فضا پرتاب کرد. این پرتاب جدیدی در رقابت جهانی راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای به‌حساب می‌آید.

  • بلاگرها کیستند و چگونه کسب درآمد می‎کنند؟

    بلاگرها کیستند و چگونه کسب درآمد می‎کنند؟

    آنلاینباید دانست که یک بلاگر تاثیر ذهنی و روانی زیادی بر مردم می‌گذارد بطوری‌که فعالیت‌های یک بلاگر در صفحه خود دنبال‌کنندگان بسیاری را دارد و چنان عمل می‌کند که هر رفتار و گفتار وی مردم را نیز ترغیب و تحریک و متمایل به هدف بلاگر می‌کند و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • سال سخت رسانه‌ها در سال سیاه کرونا

    مرور روزنامه‌نگاری یک‌ساله ایران در آستانه روز خبرنگار

    سال سخت رسانه‌ها در سال سیاه کرونا

    روزنامه‌نگاریهفته پایانی سال ۱۳۹۸ به سنت همه پایان سال‌های رسانه‌ها ایرانی نیمه تعطیل گذشت. اخبار کرونایی روز به روز ترسناک‌تر می‌شد. بعضی رسانه‌ها شروع به دورکاری کردند و برخی از رسانه‌ها نیز قید انتشار را زدند و همه چیز را به پایان تعطیلات موکول کردند. اما همه در شوک بودند و هنوز تکلیف ماجرای کرونا مشخص نبود و کسی حدس نمی‌زند که این آغازی برای تحولاتی بزرگ در جامعه رسانه‌هاست.

  • آش شله قلمکار رسانه‌ها در روزهای کرونایی

    آش شله قلمکار رسانه‌ها در روزهای کرونایی

    روزنامه‌نگاریبهروز بهزادی، روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌های رسانه‌ها همچون مشکلات مالی و محدودیت‌هایی که با آن مواجه بوده‌اند، اظهار کرد که اضافه شدن شرایط کرونایی و کم‌کار و بی‌کار شدن بسیاری از اهالی رسانه‌ها آش شله‌ قلمکاری درست کرده است که بیشترین زیان آن به خبرنگاران می‌رسد.

  • محمد مسعود؛ روزنامه‌نگاری با قلمی تند و افکاری انقلابی

    محمد مسعود؛ روزنامه‌نگاری با قلمی تند و افکاری انقلابی

    روزنامه‌نگاریمحمد مسعود نویسنده و روزنامه‌نگاری با استعداد، با قلمی تند و افکاری انقلابی بود که در دوره فعالیت حرفه‌ای خود قلمش را در مبارزه با ظلم و استبداد و حمایت از طبقه محروم به کار برد تا اینکه سرانجام جان خود را در این راه فدا کرد.

  • کنکاش در توییتری‌شدن

    کنکاش در توییتری‌شدن

    رسانه‌های اجتماعیوقتی توییتر در سال ۲۰۰۶ آغازبه‌کار کرد، چیزی نبود جز یک وبلاگ مینیاتوری. تا پیش از بروز وبلاگ‌ها، این سایت‌ها بودند که میدان‌دار فضای اینترنت بودند. واحد سایت‌ها صفحه بود و واحد وبلاگ‌ها پست.

  • اینترنت غیرقابل فیلتر آیا به ایران هم می‌رسد؟

    اینترنت غیرقابل فیلتر آیا به ایران هم می‌رسد؟

    روزنامه‌نگاریبحث دسترسی آزاد به اطلاعات از مهمترین دغدغه‌های بشر امروزی است. در ایران با فیلترهای بسیار و سلیقه‌ای بخشی از این آزادی محدود شده است و دسترسی به فضایی، چون اینترنت آن هم با قیمت و سرعتی مناسب و البته نبود محدودیت‌های بسیار به یک آرزو تبدیل شده است، اما سوال این است که آیا اینترنتی که امکان فیلتر یا محدود کردن آن وجود نخواهد داشت قابل دسترس است؟

  • خداحافظی با روزنامه «شهروند»

    خداحافظی با روزنامه «شهروند»

    روزنامه‌نگاریچند روز است که خبر تعطیلی روزنامه «شهروند» در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و نگرانی و بعضا اعتراض برخی از اهالی رسانه را هم به دنبال داشته است.

  • ‌وضعیت رضایت ‌شغلی ‌در بین ‌روزنامه‌نگاران ‌افغان

    ‌وضعیت رضایت ‌شغلی ‌در بین ‌روزنامه‌نگاران ‌افغان

    روزنامه‌نگاریافغانستان امروز با گذر از سالیان متمادی محدودیت و جنگ، تلاش برای رشد سریع توسعه و رسیدن به دموکراسی دارد. در این میان، رسانه‌ها یکی از عمده ابزارهای نیل به این هدف شمرده می‌شوند، چنانچه در قانون اساسی و قوانین مرتبط به رسانه‌ها تسهیلات زیادی در نظر گرفته شده است تا اهل رسانه به‌درستی بتوانند دموکراسی را در کشور پشتیبانی و احیا کنند.

  • بفتا مجازی برگزار شد

    بفتا مجازی برگزار شد

    آنلاینمراسم بفتای تلویزیونی ۲۰۲۰ به عنوان نخستین مراسم بزرگ اهدای جوایز تلویزیونی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

  • رونق روزافزون پینترست در دوران کرونا

    رونق روزافزون پینترست در دوران کرونا

    رسانه‌های اجتماعیارزش سهام شرکت پینترست در معاملات روز جمعه پس از این که از افزایش درآمد خود در ژوییه تحت تاثیر بازگشت تبلیغات کنندگان و کاربران به این سرویس اشتراک گذاری اجتماعی خبر داد، حداکثر ۳۰ درصد افزایش داشت.

  • نسل دوم روزنامه‌نگاری توسعه: وابستگی

    نسل دوم روزنامه‌نگاری توسعه: وابستگی

    روزنامه‌نگاریدر سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی پیروز تلاش کردند وقتی که سازمانی فرهنگی مانند یونسکو در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد یا منشور جهانی حقوق بشر به تصویب رسید، سیاست‌های ارتباطی خود را در سراسر جهان اعمال کنند. سیاست ارتباطی آن‌ها در آن سال‌ها، جریان آزاد اطلاعات بود که رنگی از حقوق بشر و آزادی بیان نیز به آن زده شده بود. نظریه نوسازی لرنر که پایه نسل اول روزنامه‌نگاری توسعه نیز بود به‌خوبی بر همین سیاست منطبق بود.

  • تئاتر آنلاین در بهترین شرایط نوعی از سینماست

    تئاتر آنلاین در بهترین شرایط نوعی از سینماست

    آنلاینیکی از پیامدهای ملموس کرونا در ماه‌های گذشته گسترش بیش از پیش نقش و جایگاه فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در زندگی بشر است. جایگاهی که شاید پیشتر مقاومت‌هایی نسبت به آن صورت می‌گرفت و بعضا تلاش می‌شد تا نادیده گرفته شود.

  • ماجرای غرامت سی‌ان‌ان به نوجوان آمریکایی

    ماجرای غرامت سی‌ان‌ان به نوجوان آمریکایی

    روزنامه‌نگاریوارونه جلوه دادن حقیقت، افترا و بی‌توجهی به اصل دقت و صحت در انتشار اخبار، رسانه‌هایی چون «سی‌ان‌ان» و «واشنگتن پست» را به پرداخت غرامت چند میلیون دلاری به یک نوجوان آمریکایی واداشت.

  • نیمه پر تولید محتوای مجازی در عصر کرونا

    نیمه پر تولید محتوای مجازی در عصر کرونا

    آنلاینبهره‌گیری از فضای مجازی این روزها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به‌شمار می‌رود، وضعیتی که همه‌گیری بیماری در جهان ایجاد کرد، به ذهن بشر هم نمی‌رسید؛ اما شاید بتوان گفت به‌محض بروز بحرانی در چنین وسعت، فضای مجازی بیش از پیش به یاری انسان‌ آمد.

  • اقناع افکار عمومی با خبرنویسی حرفه‌ای

    معاون خبر ایرنا تاکید کرد:

    اقناع افکار عمومی با خبرنویسی حرفه‌ای

    روزنامه‌نگاریمعاون خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سمت خبرنویسی حرفه‌ای حرکت کنیم، گفت: اقناع افکار عمومی از طریق خبرنویسی و اطلاع رسانی حرفه‌ای انجام می‌شود.

  • بازاریابی رسانه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی

    بازاریابی رسانه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیرسانه‌های اجتماعی، فرصت‌های زیادی برای ارتباط مخاطبان ایجاد کرده است. ادغام این رسانه‌ها با استراتژی‌های بازاریابی، برای رسیدن به مخاطب، در یک فضای جدید انجام می‌شود. سازمان‌های رسانه‌ای با استفاده از فنّاوری می‌توانند محصولات خود را به مخاطبان جدید و موجود ارائه کنند.

  • قوی‌فکر: رسانه‌ها باید مردم را از کرونا بترسانند!

    قوی‌فکر: رسانه‌ها باید مردم را از کرونا بترسانند!

    روزنامه‌نگارییک روزنامه‌نگار پیشکسوت برخلاف نظر برخی از فعالان رسانه که معتقدند به منظور کاهش استرس جامعه، باید اخبار از انحصار کرونا خارج شود، بر این باور است که مردم باید بترسند و رسانه‌ها با انتشار تمام اخبار این پدیده می‌توانند به این جریان کمک کنند.

  • روزنامه‌نگاری برند

    روزنامه‌نگاری برند

    معرفی کتابانتشارات ثانیه کتاب «روزنامه‌نگاری برند» نوشته اندی بول و ترجمه مریم چهاربالشی و محسن ایلچی را وارد بازار نشر کرد.

  • فراتر از اخبار جعلی

    فراتر از اخبار جعلی

    رسانه‌های اجتماعیاخبار جعلی این روزها از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران زیاد شنیده می‌شود. در طراحی اینفوگرافیکی بخش چندرسانه‌ای ایرنا، ۱۰ نوع خبر از این دست اخبار معرفی شده‌اند.

  • منبع خبرت را بشناس

    منبع خبرت را بشناس

    رسانه‌های اجتماعیاخبار جعلی پای ثابت شبکه‌های اجتماعی است و این روزها دردسرهای زیادی ایجاد کرده‌ است. اخبار جعلی از کجا می‌آیند و چطور ساخته می‌شوند؟ ماجرا زیاد پیچیده نیست؛ همه‌چیز از کانال‌های تلگرامی خرد و روابط شخصی افراد با مدیران آن‌ها شروع می‌شود و بعد آن‌قدر پیچیده می‌شود و کار بالا می‌گیرد که به بحث روز مسئولان و مقامات تبدیل می‌شود. در این گزارش ویدئویی، به همین مساله ‌پرداخته شده است.

  • جنبه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کاربران ایرانی فیس‌بوک

    جنبه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کاربران ایرانی فیس‌بوک

    رسانه‌های اجتماعیرسانه‌های اجتماعی در بیش از دو دهه‌ای که از ظهور آن‌ها می‌گذرد، کاربران زیادی را به خود جذب کرده و تأثیرات مختلفی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته‌اند.

  • نسل اول روزنامه‌نگاری توسعه: پارادایم نوسازی

    دنیل لرنر از اولین کسانی بود که روی توسعه در کشورهای خاورمیانه کار کرد

    نسل اول روزنامه‌نگاری توسعه: پارادایم نوسازی

    روزنامه‌نگاریروزنامه‌نگاری توسعه اولین بار از سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد. در آن زمان، جهان درگیر بازسازی‌های پس از جنگ بود و کشورهای روبه‌ترقی نیز تلاش می‌کردند که سر در میان سرها درآورند. در همین اوان بود که روزنامه‌نگاری توسعه با ابتدایی‌ترین پاردایم‌های خود ظاهر شد.

  • دو گفتمان متفاوت خانواده در مجلات عامه‌پسند ایرانی

    نتیجه یک پژوهش روشن کرد

    دو گفتمان متفاوت خانواده در مجلات عامه‌پسند ایرانی

    روزنامه‌نگاریتحولات سیاسی ناشی پس از انقلاب اسلامی در ایران سال ۱۳۵۷ به حاکم‌شدن نظام سیاسی مبتنی بر دین در این کشور منجر شد که در پی پیوندزدن مناسبات جامعه با قوانین، نظام ارزشی و هنجارهای دین اسلام بود. بنابراین در مناسبات اجتماعی رنگ‌وبوی خانواده‌گرایی بیش از پیش تقویت شده و به‌دلیل هژمونی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظام حاکم، به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شد.

  • چشم‌انداز مه‌آلود مطبوعات

    گفت‌وگوی روزنامه دنیای اقتصاد با مدیرعامل مؤسسه همشهری

    چشم‌انداز مه‌آلود مطبوعات

    روزنامه‌نگاریدر ماه‌های گذشته فضای کسب‌وکار رسانه‌های ایران تحت‌تاثیر شیوع کرونا و شدت گرفتن بحران اقتصادی تغییر کرده؛ شاید بسیاری از شما اخبار مربوط به تعدیل نیرو در چند روزنامه را شنیده باشید؛ موضوعی که می‌تواند تصویری مبهم، از آنچه را که در زیر پوست اقتصاد مطبوعات ایران می‌گذرد، به نمایش بگذارد. آمارها نشان می‌دهد در ۳سال گذشته رقم واردات کاغذ، که شاخصی مهم در ارزیابی تیراژ روزنامه‌های کاغذی محسوب می‌شود، از ۸۰ هزار تن در سال ۹۶ به محدوده ۲۰ هزار تن در سال گذشته رسیده است. حالا تخمین‌ها و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد احتمالا تحت‌تاثیر تحریم‌ها و افزایش سریع نرخ ارز این رقم امسال به صفر خواهد رسید. این رویداد، درصورت تحقق، اغلب رسانه‌های مکتوب و سنتی را در جنگ گلادیاتوری شکل گرفته با رسانه‌های جدید عملا خلع‌سلاح خواهد کرد. دکتر سیدابوالحسن ریاضی که از ۱۸ ماه پیش بر کرسی مدیرعاملی موسسه همشهری نشسته، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با کنار هم گذاشتن این مولفه‌ها تصویری آخرالزمانی از آینده مطبوعات در ایران به نمایش می‌گذارد. به باور دکتر ریاضی اگر بحران اقتصادی فعلی و شیوع کرونا رخ نمی‌داد تا یک دهه دیگر به جز ۳ یا ۴ روزنامه، سایر رسانه‌های مکتوب چاره‌ای جز تعطیلی نداشتند اما او حالا برمبنای داده‌ها و رویدادهای ۴ ماه گذشته زمان تحقق این پیش‌بینی را بسیار نزدیک‌تر از قبل می‌داند. روزنامه دنیای اقتصاد با سیدابوالحسن ریاضی درباره چشم‌اندازهای اقتصاد رسانه در ایران و البته حوزه مدیریت خود او، یعنی موسسه همشهری و آینده آن، گفت‌وگو کرده است.

  • دستورالعمل‌هایی برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی NPR

    دستورالعمل‌هایی برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی NPR

    رسانه‌های اجتماعیبخشی از کتاب ۱۰ بخشی «راهنمای اخلاق» NPR (رادیوی ملی عمومی آمریکا) به استفاده صحیح از رسانه‌های اجتماعی اختصاص دارد. در مطلب حاضر توجه خبرنگاران NPR به مفاهیم و مواردی مانند تعالی، احترام، دقت و صداقت در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

  • مقررات کلی فعالیت خبرنگاران رویترز در رسانه‌های اجتماعی

    مقررات کلی فعالیت خبرنگاران رویترز در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیخبرگزاری رویترز در کنار آسوشیتد پرس تقریبا تمام جهان را پوشش خبری می‌دهد. این دو خبرگزاری مهم‌ترین خبرگزاری‌های دنیا به شمار می‌روند و هر یک مقرراتی را برای فعالیت خبرنگاران خود در رسانه‌های اجتماعی دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید مقرراتی است که وب‌سایت خبرگزاری رویترز در این باره منتشر کرده است:

  • نیویورک تایمز: دستورالعملی برای فعالیت اعضای تحریریه در رسانه‌های اجتماعی

    نیویورک تایمز: دستورالعملی برای فعالیت اعضای تحریریه در رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعیبسیاری از روزنامه‌های معتبر جهان برای فعالیت خبرنگاران و اعضای ارشد تحریریه خود در رسانه‌های اجتماعی دستورالعمل تهیه کرده‌اند و براساس آن تلاش می‌کنند کارکنان خود را به قواعدی در این زمینه مقید کنند. روزنامه نیویورک تایمز نیز قواعد خاص خود را در این حوزه دارد که در ادامه می‌خوانید.