تهران -ایرنا مدرسه- گزارش خبری دیجیتال توسط RISJ (Reuters Institute for the Study of Journalism موسسه مطالعات روزنامه نگاری رویترز) جامع‌ترین گزارش سالانه در مورد مصرف اخبار در سراسر جهان است. جدیدترین گزارش این مرکز، گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی، یافته‌هایی را به نمایش می‌گذارد که تحلیل مناسبی نسبت به آینده بازار رسانه‌ای در اختیار قرار می‌دهد.

همانطور که در گزارش قبلی مطرح شد، این گزارش شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد مخاطبان اخبار به پلتفرم‌های دیجیتال و اجتماعی وابسته‌تر می‌شوند. این مسئله فشار بیشتری را بر مدل‌های تجاری مبتنی بر آگهی و اشتراک سازمان‌های خبری در زمانی که مخارج خانواده‌ها و شرکت‌ها  به دلیل مشکلات اقتصادی جهانی تحت فشار هستند، وارد می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد، علاقه و اعتماد به اخبار در بسیاری از کشورها همچنان در حال کاهش است، زیرا سطح ارتباط بین روزنامه‌نگاری و بسیاری از مردم به سمت بهبود حرکت نمی‌کند. شواهدی حاکی از آن است که مخاطبان همچنان به طور انتخابی از داستان‌هایی که رسانه‌های جهانی برجسته می‌کنند مانند جنگ در اوکراین و بحران هزینه زندگی اجتناب می کنند؛ بنظر می‌رسد دلیل این پدیده هم بی‌علاقگی مردم به اخبار ناامیدکننده است و آن‌ها بیشتر به دنبال آرامش و حفظ سلامت روان خود هستند.

این‌ها بخشی از یافته‌هایی است که این گزارش در اختیار ما قرا می‌دهد. در گزارش قبلی به برخی از نتایج این نظرسنجی مثل میزان تمایل مردم به شبکه‌های اجتماعی به جای وب سایت‌های خبری اشاره کردیم. در این شماره نگاهی به سایر یافته‌های این گزارش خواهیم کرد و به هفت یافته‌ی اصلی آن می‌پردازیم.

جایگزینی وب سایت‌های خبری با شبکه‌های اجتماعی 


۱. میزان اعتماد مردم به اخبار

اعتماد به اخبار در سال گذشته ۲ درصد دیگر در بازارها کاهش یافته است و در بسیاری از کشورها دستاوردهایی را که در اوج همه‌گیری ویروس کرونا به دست آمده را معکوس کرده است. در طول بیماری کرونا، نیاز مردم به اخبار سلامت موجب شده بود کمی از اعتماد مردم به رسانه‌ها احیا شود ولی در طول سال گذشته روند کاهشی مجدد آغاز شده است.

به طور متوسط، چهار نفر از ده نفر از کل نمونه (۴۰٪) می‌گویند که بیشتر اوقات به اکثر اخبار اعتماد دارند. در این میان، فنلاند همچنان کشوری با بالاترین سطح اعتماد کلی (۶۹٪) است، در حالی که مردم یونان (۱۹٪) کمترین میزان اعتماد به اخبار را دارند. ایالات متحده (۳۲٪) شاهد افزایش ۶ درصدی در اعتماد به اخبار بوده است؛ یکی از دلایل این موضوع می‌تواند کاهش اختلاف نظرها در دوره ریاست جمهوری فعلی باشد. با این حال این میزان همچناندر میان پایین‌ترین میزان اعتماد مردم به اخبار در میان کشورهای این نظرسنجی است.

درصد اعتماد مردم به اخبار در پنج کشور آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و فنلاند از بازه ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ (میزان اعتماد مردم آمریکا به اخبار از زمان انتخاب ترامپ تا سال ۲۰۲۲ روند کاهشی را طی کرده است)

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: به طور کلی زمانی که به اخبار فکر می کنید، آیا با جملات زیر موافقید یا مخالف؟ - فکر می کنم بیشتر اوقات می توانید به اکثر اخبار اعتماد کنید.
کل نمونه در هر کشور در هر سال سال ≈ ۲۰۰۰. فنلاند در سال ۲۰۱۵ = ۱۵۰۹.


برندهای رسانه عمومی در بسیاری از کشورهای اروپای شمالی جزو برندهایی هستند که بالاترین سطح اعتماد را دارند، اما نکته جالب توجه این جا است که در میان مخاطبان جوان‌تر، میزان دسترسی کاهش یافته است.

۲. الگوریتم‌های ارائه اخبار

بسیاری از مردم نسبت به الگوریتم‌های مورد استفاده برای انتخاب آنچه از طریق موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها می‌بینند، تردید دارند. کمتر از یک سوم (۳۰٪) افراد بیان می‌کنند که نمایش داستان‌های جدید برای آن‌ها بر اساس مصرف قبلی راه خوبی برای دریافت اخبار است، که ۶ درصد کمتر از آمار دریافت شده در سال ۲۰۱۶ را نمایش می‌دهد.

با این وجود، به طور متوسط، کاربران همچنان اخبار انتخاب شده از این طریق را به اخبار انتخاب شده توسط سردبیران یا روزنامه‌نگاران ترجیح می‌دهند (۲۷%)، که نشان می‌دهد نگرانی در مورد الگوریتم‌ها تنها بخشی از نگرانی گسترده‌تر در مورد اخبار و نحوه انتخاب آن است.

گزینه اول: اخبار بر اساس مصرف گذشته من برای (نمایش به من) من انتخاب شوند
گزینه دوم: اخبار بر اساس آنچه که (محتوای رسانه‌ای) دوستان من مصرف کرده‌اند برای (نمایش به من) من انتخاب شوند
گزینه سوم: اخبار توسط سردبیران و روزنامه‌نگاران برای (نمایش به من) من انتخاب شوند.


این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: لطفا میزان موافقت خود را با عبارات زیر مشخص کنید. انتخاب داستان‌هایی که توسط سردبیران و روزنامه‌نگاران برای من انتخاب شده‌اند/بر اساس آنچه در گذشته مصرف کرده‌ام به‌طور خودکار برای من انتخاب شده‌اند/بر اساس آنچه دوستانم مصرف کرده‌اند به‌طور خودکار برای من انتخاب شده‌اند، راه خوبی برای دریافت اخبار است.
کل نمونه ها در سال ۲۰۱۶ = ۵۳,۳۳۰ و در سال ۲۰۲۳ = ۵۳,۰۳۹.


۳. اطلاعات نادرست و فیک نیوزها

بیش از نیمی از نفرات شرکت کننده در نظرسنجی (۵۶٪) اظهار می‌کنند که نگران تشخیص تفاوت بین اخبار واقعی و جعلی در اینترنت هستند که این عدد، افزایش ۲ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.

در این میان کسانی که می‌گویند عمدتاً از رسانه‌های اجتماعی به عنوان منبع اخبار استفاده می‌کنند بسیار نگران این موضوع هستند (۶۴%). این میزان در افرادی که اصلاً از رسانه‌های اجتماعی برای دریافت اخبار استفاده نمی کنند (۵۰%) کمتر است. بعلاوه جالب است که افراد بسیاری از کشورهایی که بالاترین سطح نگرانی را دارند هم تمایل بالایی برای استفاده از اخبار رسانه‌های اجتماعی دارند.

میزان نگرانی افراد نسبت به اخبار جعلی در اینترنت در اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین، آمریکای شالی و آفریقا

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: لطفا سطح موافقت خود را با عبارت زیر مشخص کنید. با فکر کردن به اخبار آنلاین، من نگران این هستم که چه چیزی در اینترنت واقعی است و چه چیزی جعلی است.
کل نمونه در آفریقا = ۶۰۶۳، آمریکای شمالی = ۴۲۳۱، آمریکای لاتین = ۱۲۱۴۹، آسیا و اقیانوسیه = ۲۲۴۷۷، اروپا = ۴۸۹۷۵.

۴.  مشارکت در اخبار

علیرغم اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی امید داشتند اینترنت بتواند بحث‌های دموکراتیک و مشارکت در تولید و انتشار اخبار را گسترش دهد، افراد کمتری نسبت به گذشته در اخبار آنلاین شرکت می‌کنند. در سراسر بازارهای رسانه‌ای، تنها حدود یک پنجم افراد (۲۲%) اخبار را به صورت آنلاین پست و درباره آن اظهار نظر می‌کنند و حدود نیمی از آن‌ها (۴۷%) اصلاً در اخبار مشارکتی ندارند.

در بریتانیا، اسپانیا و ایالات متحده، نسبت شرکت کنندگان فعال بیش از ۱۰ درصد از سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. در سراسر کشورها، بیشتر افراد مشارکت کننده در انتشار اخبار را مردان و تحصیلات کرده‌ها تشکیل می‌دهند و این افراد بیشتر در دیدگاه‌های سیاسی خود مشارکت دارند.

در این بررسی سه دسته مشارکت‌کننده تعریف شده است؛ یک مشارکت‌کننده فعال پست می‌گذارد و نظر می‌دهد، یک مشارکت‌کننده واکنشی می‌خواند، لایک می‌کند و به اشتراک می‌گذارد و مصرف‌کننده منفعل مشارکت نمی‌کند.

تقسیم بندی مشارکت خبری در طول زمان در همه بازارهای رسانه‌ای (قسمت زرد مشارکت کننده‌های فعال، قسمت خاکستری افراد نیمه فعال، قسمت سرمه‌ای افراد غیر فعال)

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: در طول یک هفته متوسط، در صورت وجود، کدام یک از راه های زیر را به اشتراک می گذارید یا در پوشش خبری شرکت می کنید؟ لطفاً همه موارد مربوط را انتخاب کنید.
جامعه آماری همه بازارها ۲۰۱۸-۲۲ و کل نمونه در هر بازار (n≈ ۲۰۰۰).
تعداد بازارها از ۳۶ در سال ۲۰۱۸ به ۴۶ در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ افزایش یافته است.


۵. اجتناب از اخبار

این گزارش کاهش علاقه به اخبار را در تعداد زیادی از کشورها، به ویژه در گروه‌های جوان‌تر، در کنار سطوح بالای اجتناب از اخبار انتخابی، با نرخ ۳۶ درصدرا نشان می‌دهد. این میزان، هفت درصد بالاتر از آمار منتشره در سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد. البته نسبت به سال گذشته دو واحد کاهش را تجربه کرده است.

درصد افرادی که می‌گویند گاهی یا اغلب، فعالانه سعی می‌کنند از اخبار اجتناب کنند

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: آیا این روزها خود را فعالانه در تلاش برای جلوگیری از اخبار هستید؟
تعداد بازارها از ۳۶ در سال ۲۰۱۸ به ۴۶ از سال ۲۰۲۱ به بعد افزایش یافته است


یافته‌ی دیگر این پژوهش بیان می‌کند که از نظر بسیاری از افراد، داستان‌های خبری خیلی تکراری یا خیلی «از نظر احساسی خسته کننده» هستند.

درصد افرادی که می‌گویند گاهی یا اغلب فعالانه سعی می کنند از اخبار اجتناب کنند به تفکیک کشورها (از بالا بیشتر میزان به ترتیب یونان، بلغارستان، آرژانتین، لهستان و انگلستان/ پایین کمترین مشارکت به ترتیب فنلاند، کره جنوبی، دانمارک، تایوان و ژاپن)

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: آیا این روزها خود را فعالانه در تلاش برای جلوگیری از اخبار هستید؟
تعداد بازارها از ۳۶ در سال ۲۰۱۸ به ۴۶ از سال ۲۰۲۱ به بعد افزایش یافته است.


۶. پادکست‌های خبری

پادکست‌های خبری همچنان در میان مخاطبان تحصیل‌کرده و جوان‌تر دست به دست می‌شود، اما به طور کلی یک فعالیت اقلیتی باقی مانده است. این آمار برای کشوری مانند ما که کمتر سایتی پادکست خبری تولید می‌کند قابل توجه است. حدود یک سوم افراد (۳۴٪) ماهانه به یک پادکست بر اساس گروهی متشکل از ۲۰ کشور دسترسی دارند، اما تنها ۱۲٪ به یک برنامه صوتی در مورد اخبار و امور جاری دسترسی دارند.

پادکست مجموعه‌ای چند قسمتی، سریالی یا موضوعی از فایل‌های صوتی دیجیتال است که می‌توانید آن ها را دانلود کنید یا به صورت آنلاین گوش دهید (قبلاً در مورد روش تولید پادکست هم مطالبی تحت عنوان «کاست» ارائه‌کرده‌ایم که با جستجو این کلیدواژه در سایت می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید).
 

درصد افرادی که که در ماه گذشته به انواع پادکست گوش داده‌اند؛ از بالا به ترتیب هر نوع، موضوعات خاص، سبک زندگی، اخبار، زندگی امروزی و ورزش

این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: کدام یک از انواع پادکست زیر را در ماه گذشته گوش داده اید؟ لطفاً همه موارد درخواستی را انتخاب کنید.


این تحقیق نشان می‌دهد که پادکست‌های عمیق و برنامه‌های چت گسترده مانند مدل نیویورک تایمز بیشترین مصرف را در بازارها دارند. پادکست‌های خبری مبتنی بر ویدیو یا ترکیبی نیز روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

۷. اقتصاد رسانه و اخبار

رکود اقتصادی جهانی بر مدل‌های کسب و کار خبری فشار زیادی وارد کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که رشد پرداخت برای اخبار آنلاین در بسیاری از بازارها متوقف شده است، به طوری که بیش از یک سوم مشترکان (۳۹٪) می‌گویند که اشتراک اخبار خود را لغو کرده یا در حال بازنگری در آن هستند.


رونویس
نسبت مشترکین اخبار آنلاین در حال انجام که هر کدام را در سال گذشته انجام داده اند
بازارهای منتخب
۴۷٪ لغو یا مذاکره مجدد در ایالات متحده آمریکا (۳۲٪ بریتانیا، ۳۴٪ آلمان)

نمودار از بالا: مانند گذشته، لغو اشتراک، مذاکره برای بازنگری در قیمت، خرید اشتراک‌های اضافی (رنگ خاکستری انگلستان، نارنجی آمریکا و سرمه‌ای آلمان)
​​​​
این آمار در پاسخ به این سؤال استخراج شده است: هنوز به فکر پرداخت هزینه برای اخبار آنلاین هستید یا به طور خاص به خرید اشتراک دائمی اخبار آنلاین فکر می‌کنید. کدام یک از موارد زیر را در سال گذشته انجام داده‌اید؟ 

جنگ در اوکراین و شوک‌های اقتصادی متعاقب آن، ناشران اخبار را تشویق کرده است که انتقال خود به دیجیتال را تسریع بخشند و مدل‌های کسب‌وکار جدید، انواع مختلف داستان‌سرایی و اشکال جدید توزیع اخبار را نیز با آغوش باز بپذیرند.

در این زمان مسیرهای مختلفی برای مؤسسات خبری وجود خواهد داشت اما نوآوری، انعطاف‌پذیری و تمرکز بی‌امان بر مخاطب برخی از عوامل کلیدی موفقیت این سازمان‌ها خواهد بود.

بخش قابل توجهی از مطالب بیان شده در بالا از مقاله نیک نیومن، محقق ارشد مؤسسه رویترز اقتباس شده است. در گزارشات بعدی به نتایج دیگری از این گزارش جامع و نظرات نظرات محققین دیگری در این باره اشاره خواهیم کرد.