تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷

حتما شما هم تا به حال نام شغل ادمین را شنیده‌اید. احتمالاً درآمد ادمین‌ها را، که مقدار زیادی هم هست، با افراد تحصیل کرده‌تر و با تجربه‌تر مقایسه کرده‌اید. اما چرا شغلی با همچین شرایطی باید وجود داشته باشد؟ چه چیزی باعث می‌شود که مشاغل جدید را نتوان با الگوی گذشته سنجید؟

در دوره‌ای از زمان، شغل ماهی‌گیری سنتی به عنوان یکی از رایج‌ترین و پر درآمدترین مشاغل به حساب می‌آمد. با گذر زمان و تغییر نگاه بشر به محیط زیست و لزوم محافظت از آن، نه تنها ماهی‌گیری سنتی دیگر شغل محبوبی به نظر نمی‌رسید بلکه به هدف ساده و در دسترسی تبدیل شده بود که مشکلاتی مانند آلودگی و کاهش منابع دریایی و یا انقراض و صدمه دیدن گونه‌های زیست محیطی را گردن بگیرد. بلافاصله بعد از موضع نقادانه جامعه نسبت به این نوع از ماهی‌گیری، استخرهای پرورش ماهی رواج و هر روز همه‌گیری بیشتری پیدا کرد. می‌توان گفت، با تغییر رویکرد جوامع و اهمیت پیدا کردن محیط زیست، شغل ماهی‌گیری سنتی، تبدیل به شغل جدیدی به نام پرورش‌دهنده ماهی شده بود.

گذر زمان و تغییرات جوامع همواره تأثیر مستقیمی روی شغل افراد دارند و با تغییر یک جامعه، مشاغل آن جامعه نیز بازتعریف می‌شوند. پس از انقلاب اطلاعات و در عصر حاضر، پیشرفت انسان‌ها در علومی مثل هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، و همگرا شدن انواع علوم جدید، باعث شده است مشاغل زیادی در مدت کم دچار دگرگونی و بازتعریف اساسی شوند. به بیان دیگر، به زودی اکثر شغل‌هایی که می‌شناختیم چهره جدیدی به خود خواهند گرفت و حتی برخی از این مشاغل باهم ادغام خواهند شد. به گزارش آکسفورد اکونومیست، تا سال 2030 چهل و هفت درصد از مشاغل حال حاضر، باز تعریف خواهند شد. در بین اسامی این مشاغل، نام حرفه‌های پر طرفداری مانند مدیران فروش، کارمندان اداره‌ها و حتی رانندگان نیز به چشم می‌خورد.

نوع جدید روابط مجازی

در سال 1997، پس از اختراع شبکه اجتماعی SxDegrees، جامعه با نوع جدیدی از ارتباط بین مردم آشنا شد. این نوع از ارتباط و تشکیل دادن جامعه مجازی روز به روز با معرفی ابزارهای جدید و سکوهای نوظهور، جامعه بزرگتری را از افراد برخط دور هم جمع می‌کرد. به طوری که بعد از گذشت نزدیک 30 سال از ساخت اولین نوع از شبکه‌های اجتماعی، حالا چیزی نزدیک به نیمی از جمعیت کره زمین از این اختراع بشر استفاده می‌کنند و به نظر نمی‌رسد که فعلاً پایانی برای این نوع از نوآوری وجود داشته باشد. این نوآوری جدید یکی از اختراعاتی بود که جهان را زیر و رو کرد و به دلیل پتانسیل بالای خود در تأثیر روی جامعه آماری گسترده و افکار عمومی، باعث باز تعریف و حتی خلق نوع جدیدی از حرفه‌ها و شغل‌ها در بین مردم شد. یکی از متداول‌ترین و پر طرفدارترین مشاغلی که شبکه‌های اجتماعی به جامعه اضافه کرده است، مدیریت شبکه‌های اجتماعی است.

یک مدیر(ادمین) شبکه اجتماعی چه کاری انجام می‌دهد

زمانی که شرکت‌ها برای کسب و کار خود صفحه اجتماعی تأسیس می‌کنند علاوه بر ایجاد یک راه برای راحت‌تر شدن روابط عمومی می‌خواهند توجه مردم را به برند خود جلب کنند. این تبلیغ و افزایش آگاهی درباره یک کسب و کار می‌تواند در قالب‌های محتوایی مختلفی مانند ویدئو، بحث، نظرسنجی، آزمون و. . از طریق ارتباط با مخاطبان انجام شود.

Social media manager شخصی است که در جهان برخط، صدای یک برند، شرکت و یا کمپین را بازتاب می‌دهد و به صورت هدفمند و تخصصی، به تبلیغ آن مشغول می‌شود. ادمین‌های صفحات رسانه‌های اجتماعی مسئول تعاملات شرکت با مردم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها استراتژی‌های محتوا را طراحی و اجرا و داده‌های بدست آمده از تعامل با مشتری را جمع‌آوری می‌کنند. مدیران رسانه‌های اجتماعی همچنین طی تعامل با مشتری، سلیقه و گرایش آن‌ها را شناسایی می‌کنند تا به برنامه‌ریزی کمپین‌های دیجیتالی کمک کنند؛ این کمپین‌ها باعث ایجاد وفاداری به برند می‌شوند. مدیران موفق رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که چگونه مردم را درگیر یک برند کنند، از ابزارهای آنالیز برای ایجاد یک درک درست از اوضاع استفاده می‌کنند و مسیر کار خود را با اهداف یک برند هماهنگ می‌کنند. آنها همچنین به روند رسانه‌های اجتماعی توجه دارند و می‌دانند که چگونه با دنبال کنندگان تعامل کنند.

مراحل مدیریت آنلاین یک کسب و کار

به صورت کلی موفقیت در این شغل، به شرطی اتفاق می‌افتد که ادمین، بتواند پنج مرحله را با موفقیت انجام دهد:

نوشتن استراتژی

بدون نوشتن استراتژی هیچ چیزی به درستی پیش نمی‌رود. برای داشتن یک استراتژی مناسب باید اهدافی که برای صفحه و برند تعیین می‌شود اهداف مشخص و واضحی باشند. همچنین مسیر رسیدن به این اهداف باید تخمین زده شود. تهیه جدول زمانی و استفاده از دیگر ابزاهای رویکردنویس می‌تواند کمک زیادی به تهیه استراتژی واقع گرایانه کند.

تولید محتوا

  • پروفایل کامل و مناسبی برای برند تهیه کنید.
  • کیفیت و کمیت محتوا را به میزان بهینه برسانید.
  • محتوا را در قالب‌های مناسب اپلیکیشن خود تولید کنید.
  • بایگانی و بانک مطالب داشته باشید همچنین مطالب خود را با زمان‌بندی منظمی منتشر کنید.
  • در ترندهای مختلف شرکت کنید و در ساخت قالب نوآوری به خرج بدهید.

توزیع محتوا

پس از اینکه یک محتوا تهیه و تولید می‌شود، باید به مؤثرترین حالت ممکن تبلیغ شود. هدف از تبلیغ یک محتوا همواره دو موضوع است: بیشترین افراد ممکن از پست بازدید کنند و افرادی که از پست بازدید می‎‌کنند بیشترین طرفداران پست باشند.

برای نزدیک شدن به این دو ایده آل، باید تبلیغات و توزیع هدفمند باشد. برای مثال، اکثر افرادی که از شبکه اجتماعی لینکدین استفاده می‌کنند افراد تحصیل‌کرده هستند. بنابراین تبلیغ یک بنگاه تبادل بین‌المللی دانشجو در این سکو می‌تواند به حالت بهینه و ایده‌آل نزدیک شود.

همچنین ادمین باید از انجمن‌ها و افراد فعال به اندازه کافی اطلاعات داشته باشد و بتواند بهترین انجمن را به عنوان مخاطب خود انتخاب کند.

ایجاد یک انجمن

پس از اینکه مدتی از کار یک برند می‌گذرد، مشتریان و مخاطبانی به صفحه اضافه می‌شوند و با بالا رفتن تعداد آن‌ها، انجمن مهمی از افراد به وجود می‌آید. بر خی از اعضای این انجمن مشتری‌ها و دنبال کنندگان وفادار برند و صفحه، و برخی دیگر افراد صاحب امتیاز شرکت هستند. ساختن تعامل مناسب با این افراد، باعث می‌شود که بتوان از ظرفیت این انجمن برای پیشرفت برند خود استفاده کرد. برای رسیدن به این منظور، ادمین باید بتواند به درستی این افراد را بشناسد، پیام‌های آن‌ها را به موقع جواب بدهد و بداند چه زمانی می‌تواند از آن‌ها انتظار کمک و همراهی داشته باشد.

آنالیز داده‌ها و تهیه گزارش

تقریباً تمام اپلیکشین‌هایی که براساس تعداد مخاطب فعالیت می‌کنند قسمتی را برای نشان دادن آمارها و تحلیل آن‌ها توسط صاحب صفحه برنامه نویسی کرده‌اند. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای چیدن استراتژی‌های صحیح و کارآمد، آزمودن آن‌ها و اصلاح آن‌ها با توجه به آمار بدست آمده و تحلیل آن‌هاست.

گرچه بازتعریف یک شغل به معنی از بین رفتن آن نیست اما برای کارگری که شغل خود را فقط به صورت سنتی آموخته و انجام می‌دهد، در واقع بازتعریف شغل، به معنی بی‌کاری است. برای این‌که در خطر بی‌کاری ناشی پیشرفت جهان قرار نگیرید باید احتمال باز تغریف شغل خود را در عصر تکنولوژی جدی بگیریم و برای فرا گرفتن حنبه‎های جدید شغل خود، برنامه جدی داشته باشیم.