۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبرنگار: 1419
کد خبر: 83424858
T T
۰ نفر
تعادل ایجاد کنید

گاهی پیش می‌آید که در برنامه‌های تلویزیونی یا گزارش‌های ویدیویی ارتباط‌های تلفنی با کارشناسان یا شهروندان برقرار می‌شود. استفاده از این شیوه‌ها در برنامه‌های تصویری قواعدی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها شرح داده می‌شود.

چنین تصور می‌شود که ارتباط تلفنی در برنامه‌های تلویزیونی به‌تازگی ایجاد شده است. البته این تکنیک بیشتر مناسب رادیو است، اما در تلویزیون نیز سابقه‌ای طولانی دارد. تاکنون انواع مختلفی از این برنامه‌ها ساخته شده‌اند که اکثر آنها ترکیبِ دو بخش اجرای برنامه در استودیو و طرح سؤال تلفنی است. مسائل سیاسی اجتماعی و مسائل مربوط به خانوارها و نامه‌های شنوندگان عناوین قابل طرح در این برنامه‌ها هستند. اگر داوطلبانه یا به هر نحوه دیگر، نقش میزبان(مجری) به شما واگذار شد، احتمالاً باید انتظار داشته‌ باشید که مسئول یک برنامه زنده و طولانی خواهید بود.
 ایجاد تعادل
 ساده‌ترین برنامه‌های ارتباط تلفنی در تلویزیون برنامه‌هایی هستند که در آنها باید به‌تنهایی به تلفن‌های مردم درخصوص موضوعاتی معین پاسخ دهید. در موارد دیگر یک یا دو میهمان در استودیو، یکی از تماشاگران حاضر در استودیو و تماس‌های تلفنی چاشنی کار می‌شود. مهارت شما در این است که بتوانید همه این اجزا را با هم هماهنگ کنید و در فاصله زمانی بین تلفن‌ها، برنامه را ادامه دهید. در این میان، احتمالاً از پشت صحنه حمایت خواهید شد. ابتدا شرکت‌کنندگانِ بالقوه موضوعی را که مایل هستند مطرح کنند به محقق یا تهیه‌کننده می‌گویند، در نتیجه با اجتناب از موضوعات تکراری، تعادل بین موضوعات حفظ ‌شده و عناوین تازه و یا مرتبط انتخاب می‌شود. علاوه بر این، گزینه اخطار برای کسانی است که تماس می‌گیرند و احتمالاً مسائل زشت و یا مهم را مطرح می‌کنند، هم وجود دارد. بعضی برنامه‌ها مجهز به ضبط‌صوت هستند که پخش سؤال را به حد کافی به تاخیر می‌اندازد تا بتوان به‌موقع آن‌را رهگیری کرد. در این موقع، از تماس‌گیرندگانِ واقعی خواسته می‌شود اندکی صبر کنند و یا وقتی نوبت‌شان شد، با آنها تماس می‌گیرند
توجه به تماس‌گیرنده
وظیفه شما ایفای نقش واسطه است و در صورت لزوم باید دخالت کنید تا مطمئن شوید که به فرد جواب داده شده است. عده‌ای هنگامی که می‌خواهند سؤال خود را پاسخ دهند، زبان‌شان بند می‌آید. اینجا شما باید به کمک آنها بشتابید و بسته به شرایط، موضوع را شرح دهید و یا تفسیر کنید. نباید اجازه داد که وی احمق به نظر برسد و یا نداند چه‌زمانی باید صحبت کند. به کمک گوشی و یا صفحه تلویزیون که در دید تماشاگران نیست، نام افرادی که تماس می‌گیرند به شما اعلام می‌شود ولی عادت کنید نام او، زادگاه او و مضمون سؤال را یادداشت کنید. این امر از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. همچنین از حرف‌های تکمیلی مضایقه نکنید و سعی نکنید که ارتباط را به‌طور ناگهانی قطع نکنید، بلکه مؤدبانه و به شکلی ظریف اعلام کنید وقت وی تمام شده است.


منبع:

مبانی گزارشگری تلویزیونی، ایور یورک، ترجمه اداره‌کل پژوهش معاونت سیاسی سازمان صداوسیما، انتشارات مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صداوسیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.