اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری اثرگذار است که به یادسپاری و یادداری اطلاعات را سهولت میبخشد و ازاینرو، بهخصوص در حوزه آموزش و اطلاعرسانی موردتوجه و استفاده است. این نوع گرافیک با اهداف مختلف و با کارکردها و کاربردهای متفاوت مورداستفاده قرار میگیرد که از این جمله، اهداف آموزشی، خبری، اطلاعرسانی، تبلیغی و بازاریابی، ارائه هشدار، توصیه، جوابیه و گزارشهای مدیریتی هستند.
اینفوگرافیک در همه رسانهها بهجز رسانههای صوتی-سمعی، ورود یافته است (همچون رادیو و پادکستها). ورود اینفوگرافیک به رسانههای مختلف، اشکال متفاوتی از آن را حاصل کرده است که با شکلگیری رسانههای جدید، اشکال جدیدتری را از آن میتوان شاهد بود.
دستهبندیهای مختلفی را میتوان از اینفوگرافیک ارائه کرد که از این جمله، اینفوگرافیک مبتنی بر شیوه نمایش است که برخی از آنها عبارتاند از:
اینفوگرافیک ایستا یا ثابت: در این نوع اینفوگرافیک، کلیه اطلاعات در یک نگاه بهصورت یک تصویر واحد و فاقد هرگونه قابلیت تعاملی و یا متحرک، نمایش داده میشوند.
موشن اینفوگرافیک یا اینفوگرافیک متحرک: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در یک توالی خطی زمانی بهصورت متحرک و انیمیشن ارائه میشوند.
اینفوگرافیک تعاملی یا اینتراکتیو: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در یک بستر گرافیکی (و عموماً فریم به فریم) و مبتنی بر کنش و واکنش بین کاربر و محیط مذکور به نمایش درمیآید. (آشنایی بیشتر با این نوع اینفوگرافیک در کتاب گرافیک اطلاعرسان 2، نوشته آلبرتو کایرو، انتشارات سروش)
اینفوگرافیک آنلاین: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در بستر وب و بهطور لحظهای به مخاطبان و کاربران ارائه میشود. بهعنوان مثال: ارائه گرافیکی اخبار لحظهای انتخابات امریکا در اعلام نتایج پیروزی هر یک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مبتنی بر دو رنگ قرمز و آبی بهعنوان نماد بر یک نقشه.
اینفوگرافیک چندرسانهای: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به یاری کلیه ابزارها اعم از عکس، فیلم، ویدئو و افکت در یک مجموعه واحد گرافیکی به مخاطبان ارائه میشود.
اینفوگرافیک دیجیتالی: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات صرفاً با هدف ارائه در بستر دیویدی، سیدی و فلش آماده و ارائه میشود.
اینفوگرافیک فیزیکال یا فیزیکی: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات بهصورت حجمی، سهبعدی و حتی ماکتهای فرآیندمدار نشان داده میشوند.
اینفوگرافیتی: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات بهصورت دیوارنگاری و در برخی موارد به یاری کلیشه و اسپری کردن بر دیوار نیز ارائه میشود.
اینفوگرافیک نوری و لیزری (هولوگرافی) : در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به یاری نور و یا لیزر به مخاطبان ارائه میشوند.
اینفوگرافیک نصبی: این نوع اینفوگرافیک شامل کلیه آثار اینفوگرافیک ارائهشده در قالب رسانههای نصبی اعم از بیلبورد، پوستر، استند و بنر است.
تتواینفوگرافیک: این نوع اینفوگرافیک، مبتنی بر تتو بر روی بدن انسان بهعنوان یک رسانه متحرک اجرا میشود. بهطور مثال، قهرمان داستان فیلم فرار از زندان به یاری تتواینفوگرافیک از زندان فرار میکند.
اینفوگرافیک تلویزیونی: این نوع اینفوگرافیک، ویژهپخش در تلویزیون و شبکههای ماهوارهای تهیه و منتشر میشود.
اینفوگرافیک وب (اینترنتی) : این نوع اینفوگرافیک برای انتشار در وب و بر بستر اینترنت تهیه و منتشر میشود. نوع اینترنتی اینفوگرافیک از سال ۲۰۰۵ شکل گرفته است و چنانچه محتوای آن جنبه فوری و خبری به خود گیرد، انتظار میرود بهتدریج منتشر شود.
اینفوگرافیک پوشیدنی: این نوع اینفوگرافیک بر روی البسه و کلیه لوازم همراه انسان و حیوانات، قابلارائه و نمایش است.
اینفوگرافیک ویدئویی: در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات بهصورت ویدئویی و با روشها و شیوههای متعددی تولید میشود.
بازی اینفوگرافیک: همچنین میتوان از بازیهایی یاد کرد که مبتنی بر اینفوگرافیک شکل گرفتهاند و اطلاعات در ساختاری بازی مانند و تعاملی به مخاطبان ارائه میشوند. از این نمونه، میتوان به نمونه معرفی خودروهای فولکسواگن اشاره کرد.
اینفوگرافیک واقعیت افزوده و فضای مجازی: اینفوگرافیکهایی را نیز میتوان یاد کرد که به یاری و کمک واقعیت افزوده شکل میگیرند یا در بستر واقعیت مجازی قابلارائه به مخاطبان هستند.
اینفوگرافیک مبتنی بر عکس یا اینفوگرافیک عکاسی: اینفوگرافیکهایی که از عکاسی ویژه همین حوزه بهره میگیرد تا انتقال بهتری از اطلاعات داشته باشد، شکلی از اینفوگرافیک را صورت داده که از آن با نامهای مختلفی یاد میشود از این جمله اینفوگرافیک عکاسی است.
اینفوگرافیک همچنین مبتنی بر تأکید عناصر، به دو نوع متنمحور و تصویرمحور نیز تقسیم میشود که از گروه متنمحور، تایملاینها، جداول، فلوچارتها را میشناسیم. از دیگر دستهبندیها از اینفوگرافیک، نوع فوری و غیرفوری آن است.
نگاهی به دستهبندیهای اینفوگرافیک در جشنوارهها و مسابقات بینالمللی، حکایت از انواع دیگری از اینفوگرافیک دارد که بحث در خصوص آنها خارج از این مجال است.
منبع:
مریم سلیمی، مؤلف و مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک https://fa.shafaqna.com/news/772554
نظر شما