به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی بهاران، «مدرسه روزنامهنگاری و مطالعات رسانه» در سه عرصه آموزش روزنامهنگاری رسانه، فعالیتهای کلینیکی و تقویت رابطه روابط عمومی و رسانه، فعالیت خود را در موسسه فرهنگی بهاران آغاز خواهد کرد.
مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به هدف تأسیس این مدرسه در روز خبرنگار افزود: کار اولیه مدرسه روزنامهنگاری و مطالعات رسانه آموزش است؛ آموزش با توجه به نیازهای کنونی روزنامهنگاری و با تأکید بر نیازهای نو شوندهای که امروز روزنامهنگاری ما با توجه به ورود به عصر وب ۳ به آن نیاز دارد .
تا سال ۲۰۲۳ که وب هوشمند کامل می شود، روزنامهنگاری در دنیا با چالشهای متعددی روبرو خواهد شد که ازنظر فرم گرایی باید به آن توجه کنیم و نیازهای جدیدی را که به وجود میآید؛ آموزش دهیم. به همین دلیل کلاسهای موردنظر در این زمینه به شکل حضوری و آنلاین از مهرماه برگزار خواهد شد.
رضاییان در ادامه تاکید کرد: بخش دوم درزمینه آموزش در حوزه مطالعات رسانه صورت می پذیرد آموزشهایی که در زمینه مطالعات رسانه مورد نیاز است در نظر گرفته شده، آنهم به تغییراتی بازمیگردد که همپای فناوری برای رسانهها در وب ۳به وجود میآید. اینجا بحث خود رسانه مطرح است و نه محتوای آن. بحث نوع برقراری ارتباط با مخاطب مورد توجه و تمرکز خواهد بود.
آموزشهای مربوط به این سه مسئله یعنی آموزشِ روزنامهنگاری و رسانه و تقویت رابطه روابط عمومی و رسانه را با استادانی که در این زمینه با ایشان صحبت کرده و موافقت آنان را گرفتهایم انجام خواهیم داد. استادانی مانند علیاکبر قاضیزاده، فریدون صدیقی، یونس شکرخواه، حسن نمک دوست، محمدمهدی فرقانی، فرید قاسمی، احمد توکلی، مجید سعیدی و این حقیر. در مورد ورک شاپ ها هم در عرصههای مختلف استادانی چون مسعود کوثری و مهدی منتظر قائم مدنظر هستند. در عرصه روابط عمومی هم از آقایان محمد سلطانی فر، حمید ضیایی پرور و همه استادان دیگری که در روابط عمومی و روزنامهنگاری تخصصی در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی صاحبتجربه و دارای سابقه تدریس هستند، استفاده خواهد شد.
این استاد دانشگاه یاد آور شد: بخش دیگر کار مدرسه تمرکز بر «پروژهها» است. ممکن است از مدرسه در خصوص انجام پروژههای رسانهای، پروژههای پوشش خبری یا پروژههای ارتباطی درخواست کمک شود که مدرسه با کمک روزنامهنگاران و متخصصان کارشناس در این رشته، آن پروژه را به سامان میرساند.
فراتر از عرصه آموزش، کار دوم مدرسه، کاری کلینیکی است؛ یعنی رسانهها برای بررسی آسیب ها و ایرادهای خود و دریافت پیشنهاد برای بهبود کار به مدرسه مراجعه خواهند داشت و این موضوع "مطالعه موردی" می شود، کار پژوهشی بر روی آن انجام خواهد شد و بعد، مطالعه میدانی انجام می پذیرد و راهحلهای آسیبها و ضعفهای رسانه مورد نظر، ارائه میشود. یا اگر رسانهای در شرف راهاندازی و تأسیس باشد، میتواند از نگاه کلینیکی، از کارشناسان و صاحبنظران مدرسه استفاده کند.
وی در بخش دیگر، کار مدرسه یاد شده را اینگونه تبیین کرد: بخش سوم مربوط است به «رابطه بین روابط عمومیها و ارتباط آنها با رسانه»؛ این بخش البته دربرگیرنده تمامی موضوعات مربوط به روابط عمومی نیست بلکه صرفا «بحث ارتباط روابط عمومیها و رسانه» را پوشش میدهد.
برای این سه عرصه، ما از برند دانشکدههای معتبر روزنامهنگاری و ارتباطات استفاده خواهیم کرد و با ایشان قرارداد میبندیم که بتوانیم از طریق آنها برای افرادی که آموزش میگذرانند، مدرک پایان دوره اعطا کنیم. این اعطای مدرک هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران برای تأیید افرادی که آموزشدیدهاند، ارائه خواهد شد.
رضاییان در خاتمه خاطر نشان کرد: تا امروز با دانشکدههایی مانند دانشکده خبر، صحبتهای اولیه صورت گرفته است و پس از نهایی شدن اعلام میشود که کدام دانشکدهها بهجز امضای استاد و موسسه، امضای بخش آموزشهای آزاد آن دانشکده را هم در مدرکی که اعطا میشود، درج خواهند کرد. این مدرسه به دلیل وضعیت کرونا نتوانست مراسم افتتاحیه خود را امروز ۱۷ مردادماه و در روز خبرنگار داشته باشد اما کلاسها با توجه به وضعیت کرونا از مهرماه برگزار میشوند.
این کلاسها ترکیبی از کلاسهای حضوری و آنلاین خواهند بود؛ اما تا آن زمان چند ورک شاپ به شکل آنلاین برگزار خواهیم کرد که از طریق لایو اینستاگرام موسسه بهاران صورت میگیرد.
موسسه فرهنگی بهاران با مسئولیت ابوالفضل بانی صاحبامتیاز مدرسه و مجید رضاییان که سابقه راهاندازی روزنامههای ایران، انتخاب، جام جم و جشنوارههای تخصصی مطبوعات را داشته، مسئولیت راهاندازی این مدرسه را برعهدهگرفته است.
نظر شما