رسانه نباید لکنت داشته باشد

تهران-ایرنا_ با انتصاب فرشاد مهدی پور به عنوان معاون مطبوعاتی توجه به دغدغه های اهالی رسانه می تواند این مقام مسئول را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده یاری رساند.محمد پیرعلی مدیر مسئول روزنامه «سیاست روز» با تاکید بر باز تعریف اهداف رسانه ها می گوید:مطالبه اصلی و جدی از معاونت مطبوعاتی این است که تلاش کند رسانه در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و رسانه بدون لکنت، زبان گویا باشد و این مهم زمانی میسر خواهد شد که رسانه و خبرنگار نیز با زبان منصفانه و مشفقانه و با هدف اصلاح امور عمل کند نه برای تسویه حساب و بغض شخصی.

پیرعلی نگاهی متفاوت در بیان خواسته ها و مطالبات خود از معاونت مطبوعاتی دارد و به شفقنا رسانه می گوید: نگاه عمیق به حوزه مسائل کلان رسانه ها مقوله ای نیست که در کوتاه مدت و در دوران مدیربتی یک معاونت مطبوعاتی مرتفع شود. چرا که رسانه اساسا در کشور ما ناقص متولد شده و مسائل رسانه در طول شش دهه گذشته به انحا مختلف رخ نموده و ظهور و بروز یافته است.لذا نمی توان انتظار داشت به سرعت و به صورت اساسی مسائل و مشکلات سنواتی رسانه ها در یک دوره حل شود.

او ادامه می دهد: در هر دوره، کسانی که بر کرسی معاونت مطبوعاتی تکیه زدند، برنامه هایی را برای رسانه ها ارائه کرده اند که هدفشان بیشتر ساماندهی فوری رسانه بوده، اما توفیقی حاصل نکردند چرا که برای حل مقوله نیازمند صبوری و البته یک برنامه بلند مدت هستیم.

این مدیر مسئول در ادامه نگاهی انتقادی به ساختار رسانه ها دارد و توضیح می دهد: چون ساختار رسانه معیوب است برنامه و راهبرد کوتاه مدت نمی تواند به بازآرایی نظام رسانه کمک کند. برخی معتقدند مشکلات اساسی رسانه ها در قیمت کاغذ، چاپ ، آگهی دولتی و….خلاصه می شود، در حالیکه این ها معلول هستند و مشکل اصلی رسانه ها را باید در جای دیگری جستجو کرد.

این فعال رسانه ای بیان می کند: اهالی و متولیان رسانه باید اول مسائل خود را شناسایی و فهم کنند و حواسمان باشد که بحث واردات کاغذ، زینک، سرعت اینترنت( البته که این مسائل هم در جایگاه خود مهم هستند)نباید به معضل و دغدغه اصلی رسانه ها تبدیل شود. به نظرم این موارد برای رسانه ها حاشیه است.وظیفه و هدف اصلی رسانه این بوده که بتواند به عنوان نماینده افکار عمومی مطالبه گری، زبان گویای مردم و همچنین ناظر منصف بر عملکرد دولتمردان ما باشد و همچنین باید سخن و مواضع مسئولان را با صداقت به مردم منعکس کند.

او با تاکید بر لزوم بازتعریف اهداف رسانه ها در کشور می گوید: ما باید ابتدا به بررسی این مسأله بپردازیم که رسانه تا چه حد توانسته این نقش را ایفا کند؟ به این معنا که مردم به چه میزان به رسانه اعتماد دارند و رسانه ها چقدر امانتداری کرده و دنبال منافع و مصالح به حق آحاد جامعه بوده است.

پیرعلی می گوید: در حال حاضر رسانه ها، بیشتر نقش روابط عمومی مسئولان و وزارت خانه ها را ایفا می کنند تا اینکه نماینده افکار عمومی باشند.

این مدیر مسئول درباره کمک معاونت مطبوعاتی در این باره می گوید:  معاونت مطبوعاتی در حل مسائل کلان می تواند نقش محوری داشته باشد. به این معنا که به موازات انجام وظایف جاری و روزمره خود، نیم نگاهی هم به حل مسائل کلان و دیرینه رسانه ها داشته باشد. امیدوارم آقای مهدی پور با مدل ذهنی نوین به رسانه ها، به این عرصه ورود کنند و آغازگر این مهم باشند. هر چند کار بسیار سخت و دشواری است و در کوتاه مدت نمودی ندارد، اما با توجه به سابقه ای که از ایشان سراغ دارم، می تواند منشا خدمات برجسته خصوصا در این حوزه باشند.

او ادامه می دهد:البته تاکید می کنم ما نمی توانیم از مسائل حاشیه ای و یا دم دستی رسانه ها مثل تامین کاغذ گرفته تا امنیت شغلی خبرنگاران چشم پوشی کنیم، اما تا به آن اهداف و ساختار اصلی رسانه ها رسیدگی نشود، رسانه ها همواره گرفتار خواهند بود.

او در پایان تاکید می کند: مطالبه اصلی و جدی از معاونت مطبوعاتی این است که تلاش کند رسانه در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و رسانه بدون لکنت زبان گویا باشد و این مهم زمانی میسر خواهد شد که رسانه و خبرنگار نیز با زبان منصفانه و مشفقانه و با هدف اصلاح امور عمل کند نه برای تسویه حساب و بغض شخصی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.