عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹
کد خبر: 84973746
زینب سادات فخرایی
عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

تهران- ایرنا مدرسه- تا زمانی که جهان ورزش را دوست دارد، به عکاسی ورزشی هم نیاز است. این مسیری جذاب برای علاقه‌مندان به ورزش و عکاسی است؛ اما به معنای راحت بودن آن نیست. ممکن است فضا متشنج شود یا دچار حادثه‌ای شوید. هم‌زمان با شما ممکن است هزاران عکاس دیگر، عکس بگیرند؛ شاید کارتان به خوبی پیش نرود و آخر سر حتی یک عکس قابل انتشار هم نداشته باشید اما لازم است تجربه کنید.

دلایلی بسیاری برای پیوند انسان‌ها به یکدیگر وجود دارد. گاهی علت همبستگی ما، ملیت است و گاهی دلیلی فراتر از مرزهای وطن وجود دارد؛ مانند دین که تمام پیروانش در هرجایی از جهان باشند را بهم پیوند می‌دهد. البته همیشه علل ایدئولوژیک نیستند که باعث می‌شود ما خودمان را عضوی از یک خانواده بدانیم. ورزش، عاملی مهم است که سبب می‌شود انسان‌ها جدای از دین، ملیت، جنسیت و حتی سن و سال، به یکدیگر متصل شوند؛ به خصوص اگر پای فوتبال در میان باشد.

طبیعتاً برای همه‌ی مردم دنیا شرایط مهیا نیست که از نزدیک رویداد ورزشی محبوبشان را ببینند.. ممکن است یک استرالیایی، طرفدار تیمی اسپانیایی باشد؛ او نمی‌تواند که برای هر بازی خود را از استرالیا به اسپانیا برساند. به جز پخش زنده‌ی رویدادهای ورزشی، عکاسان ورزشی نقش مهمی در ثبت لحظات مهم بازی‌ها و مسابقات دارند. از دل‌نگرانی تماشاگران پیش از شروع مسابقه، آماده‌شدن ورزشکاران، اتفاقات مهم حین بازی و هرآنچه پس از اتمام مسابقه روی می‌دهد، همه را ثبت و ضبط می‌کنند و به لطف تصاویر آن‌ها، مردم سراسر جهان می‌توانند در جریان آن رویداد ورزشی، شریک باشند. از همین رو، لازم است با عکاسی ورزشی که شاخه‌ای از ژورنالیسم تصویری است، بهتر آشنا شویم.

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی، هنر ثبت لحظات مهم ورزشی، مسابقات و ورزشکاران است. عکاسان همیشه، در باران و برف یا در گرم‌ترین روزهای سال، در کنار زمین یا پیست می‌ایستند تا هر آنچه در زمین مسابقه جریان دارد را ثبت کنند. بدیهی‌است که عکاسان ورزشی، عاشقان ورزش و هیجان تورنومنت‌ها هستند. گاهی مسابقات، حتی پس از اتمام آن هم ادامه دارد؛ مانند زمانی که تیمی قهرمان جهان شود و عکاسان نقش مهم در انتقال احساساتِ پس از آن دارند.

عکاس ورزشی، باید بسیار هوشیار باشد؛ چراکه هر لحظه ممکن است اتفاقی بیافتد که نباید آن را از دست بدهد. بازی زنده است و عکاس باید با دوربینش آماده باشد. عکاسی ورزشی، شامل همه‌ی زمینه‌های عکاسی می‌شود. یک عکاس ورزشی باید بتواند عکس پرتره بگیرد و در کنارش عکس گروهی و تجاری هم جزئی از کارش محسوب می‌شود.

عکاسان ورزشی هم می‌توانند برای مجلات و روزنامه‌ها کار کنند و هم به صورت آزاد و مستقل فعالیت کنند. بسیاری از آن‌ها، تمام رشته‌های ورزشی را پوشش می‌دهند؛ درحالی که تعدادی از عکاسان فقط از یک رشته‌ی خاص عکس می‌گیرند.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

تجهیزات لازم برای عکاسی ورزشی

ورزش سریع و پر از جنب و جوش است. در طول یک رویداد ورزشی، حتی زمانی که عکاس پلک می‌زند، ممکن است لحظه‌ی مهمی را از دست بدهد. ورزش‌های قهرمانی؛ مانند پیاده‌روی در پارک نیستند. بنابراین یک عکاس ورزشی همیشه باید آماده باشد و ورزشی که از آن عکاسی می‌کند و قوانین آن را بلد باشد. برای عکاسی بهتر، تجهیزات مناسب یک نیاز جدی است. انتخاب دوربین، بهترین نقطه شروع برای عکاسان ورزشی است. عکاس ورزشی به دوربینی نیاز دارد که بتواند بهترین سوژه‌ها را در سریع‌ترین زمان ثبت کند. این بدان معناست که عکاس به سرعت شاتر بالا و حالت عکاسی متوالی نیاز دارد. تجهیزات عکاسی ورزشی همچنین شامل لنزهایی هستند که عکاس را به صحنه نزدیک‌تر می‌کند. بسیاری از عکاسان از لنزهای تله فوتو استفاده می‌کنند؛ زیرا آن‌ها قابلیت فوکوس از فاصله‌ی بسیار دور دارند. جدای از تجهیزات، عکاس باید بداند چگونه از دوربینش استفاده کند؛ پس اگر شما به این رشته علاقه دارید باید زمانی مناسب را به یادگیری اختصاص دهید.

تنظیمات دوربین، عنصر حیاتی برای عکاسان ورزشی

درک تنظیمات دوربین، برای عکاسان ورزشی حیاتی است. عکاس باید بداند چگونه بهترین نتیجه را بگیرد. در مسابقات ورزشی هر لحظه شرایط تغییر می‌کند؛ بنابراین عکاس باید بتواند خود را وفق دهد.

سرعت شاتر، مهم‌ترین تنظیمات برای عکاسان ورزشی است. سرعت شاتر باید برابر با سرعت اتفاقات ورزشی باشد. اگر نور مناسب نیست؛ باید ISO را افزایش دهید تا سرعت بالای شاتر را جبران کند. سیستم‌های فوکوس خودکار هم می‌تواند برای عکاسان مبتدی، مناسب باشد. عکاسی متاولی هم کمک بسیار خوبی برای عکاسی ورزشی است. این حالت هم به طور مدام فوکوس را تنظیم می‌کند و هم پشت هم عکس می‌گیرد و باعث می‌شود ثانیه‌ای را از دست ندهید.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

عکاسی از هر ورزش

عکاسی فوتبال:

فوتبال، محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است. میلیون‌ها نفر عاشق فوتبال هستند، از بازیکنان حرفه‌ای در باشگاه‌های محبوب تا بچه‌های کوچک در کوچه پس کوچه‌های شهرها که در زمین‌های خاکی بازی می‌کنند. بازی‌های فوتبال معمولاً زیبا هستند؛ اما گرفتن عکس زیبا از آن خیلی هم راحت نیست. تحرکات زیادی در زمین وجود دارد و شما باید بدانید که توپ بعدی ممکن است به کجا برود. برای عکاسی از فوتبال به صبر و حوصله‎‌ی زیادی نیاز است.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

عکاسی ماراتن:

ماراتن همیشه سر و صدای زیادی به پا می‌کند و یک رویداد مهم برای تقویت عکاسی است. در عکاسی از ماراتن می‌شود از اصول اولیه‌ی عکاسی ورزشی استفاده کرد؛ اما ماراتن یک تفاوت بسیار بزرگ با بقیه‌ی ورزش‌ها دارد و آن ازدحام جمعیت است. عکاس باید بتواند در آن شلوغی، بهترین سوژه‌ها را پیدا کند.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

عکاسی از شناگران حرفه‌ای:

عکاسی از شنا، یک هنر متفاوت از عکاسی ورزش‌های زمینی است و عکاس باید تلاش کند در آن فضا بهترین عکس‌ها را بگیرد. فوکوس خودکار می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و لنز دوربین باید فاصله‌ی کانونی عمیق‌تری داشته باشد. سعی کنید از زاویه‌ی بالای شناگران عکس بگیرید.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

عکاسی از یوگا:

یوگا، فعالیتی غیررقابتی است و هدف آن دست‌ یابی به آرامش درونی است. هنگام عکاسی از یوگا باید به این مسئله توجه کرد که مهم است فلسفه‌ی آن در عکس منعکس شود. بهتر از یک یوگی متخصص برای عکاسی استفاده کنید تا تصاویر زیباتری داشته باشید.

عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران

جدای از مواردی که ذکر شد، هر ورزش حال و هوا و پتانسیل مروط به خود را دارد، بنابراین عکاس ورزشی قبل از اقدام به عکاسی باید چند بار آن فضا را تجربه کند و عکس‌های زیادی از مسابقت مختلف ببیند. جدای از مهارت، نوع نگاه و خلاقیتتان است که شما را از هزاران عکاس دیگر متمایز می‌کند.

تا زمانی که جهان، ورزش را دوست دارد، به عکاسی ورزشی هم نیاز است. این مسیری جذاب برای علاقه‌مندان به ورزش و عکاسی است؛ اما به معنای راحت بودن آن نیست. عکاسی ورزشی کار سختی است. ممکن است فضا متشنج شود یا دچار حادثه‌ای شوید. هم‌زمان با شما ممکن است هزاران عکاس دیگر، عکس بگیرند؛ شاید کارتان به خوبی پیش نرود و آخر سر حتی یک عکس قابل انتشار هم نداشته باشید؛ اما لازم است تجربه کنید. وارد این راه شوید تا بدانید آیا برای شما مناسب است یا خیر. زمانی که وارد این حرفه شدید، با وجود تمام سختی‌هایش، تا روزی که دوستش داشته باشید راهی جدید برایتان هست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.