کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

هنگامی که تمام اطلاعات خود را جمع آوری کردید و روایت عالی را ساختید، وقت آن است که به این فکر کنید که چگونه آن را زنده و پخش کنید. به عنوان یک روزنامه‌نگار مدرن، شما با گزینه‌های مختلفی برای انتشار محتوا مواجه هستید.

تولید یک روایت به تنهایی برای تبدیل شدن به روزنامه‌نگاری موفق کافی نیست؛ باید بدانید که روایت خود را چگونه می‌خواهید در اختیار مخاطبان قرار دهید و ابزارتان برای روایت‌گری چیست. شما باید تصمیم بگیرید که چگونه روایت را تبلیغ می‌کنید، محتوا کجا میزبانی می‌شود و چه نوع محتوای جانبی را منتشر می‌کنید. به عنوان مثال، آیا ویدیوهایی دارید که با روایت شما همخوانی داشته باشد؟ آیا پادکستی از کل روایت تولید می‌کنید؟ در چه سکوهایی می‌توانید از عکس‌هایی که در طول تحقیق خود جمع آوری کرده‌اید استفاده کنید؟

یک رویکرد این است که همه چیز را در هر سکوی منتشر کنید و امیدوار باشید که مردم با همه آن‌ها درگیر شوند. البته، این کار زمان قابل توجهی می‌گیرد و توجه مخاطب را بر روایت کامل شما متمرکز نمی‌کند. در عوض پیشنهاد ما این است که در مورد محتوایی که منتشر می‌کنید، با استارتژی عمل کنید. همه گزینه‌های خود را مشخص کنید و با دقت تصمیم بگیرید که کدام سکو برای محتوایی که تولید می‌کنید مناسب است.

۱. روایت‌های ویدیویی طولانی و پخش زنده

اگرچه مردم ممکن است از تلویزیون دور شوند، اما از محتوای طولانی دوری نمی‌کنند. در واقع، در یوتیوب، سکوی که بیش از ۱.۸ میلیارد کاربر دارد، ویدیوهای ۲۰ دقیقه یا بیشتر عملکرد بهتری نسبت به ویدیوهای کوتاه ۲ دقیقه یا کمتر دارند. این مورد در موردمشابه‌های ایرانی آن هم صادق است. هنوز هم افراد به دنبال‌ محتواهای بلند و تفصیلی که موضوع را به خوبی شرح دهد هستند.

این روند شما را در موقعیتی عالی قرار می‌دهد تا روایت خود را در معرض دید مردم قرار دهید. علاوه بر یوتیوب، اینستاگرام و مشابه‌های ایرانی آن‌ها مانند آپارات، روبیکا و... نیز فضای میزبانی برای ویدیوهای طولانی ارائه می‌دهند و هر کدام میزان قابل توجهی کاربر دارند. از این فناوری برای ایجاد ویدیویی به سبک مستند در مورد روایت خود استفاده کنید. با نرم افزارهای تدوین (حتی مدل‌های ساده و کاربردی مانند Filmora)، می‌توانید به سرعت یک روایت ویدیویی ایجاد کنید که مخاطبان را درگیر خود کند و به روایت شما عنصری بصری بدهد.

علاوه بر این، هر یک از این سکوهای آنلاین به کاربران اجازه می‌دهند تا پخش زنده خود را میزبانی کنند. شما نمی‌توانید کل فرآیند خود را به صورت زنده پخش کنید، اما می‌توانید پس از پخش استوری خود، رویدادهای منحصربه‌فردی ایجاد کنید. از رویدادهای پخش زنده خود به عنوان راهی برای بحث در مورد نکات ظریف روایت خود استفاده کنید یا افراد را تشویق کنید تا در مورد گزارش شما در فضایی به سبک تالار سؤال بپرسند.

شاید بخواهید روایت خود را با صدای بلند برای دنبال‌کنندگاان خود بخوانید تا آن‌ها را در مورد روایت‌هایی که منتشر می‌کنید درگیر و هیجان‌زده کنید. همانطور که می‌دانید، جامعه‌ی مخاطبین که حول آثار خود ایجاد می‌کنید، چیزی است که شما را از سایر روزنامه‌نگاران متمایز می‌کند. هر راهی که بتوانید محتوای انحصاری برای حمایت از روایت خود و ارتباط با مخاطبان خود ارائه دهید، به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک روزنامه‌نگار مدرن پیشرفت کنید.

برخی رسانه‌های بزرگ هم امروزه به سراغ تلویزیون‌های اینترنتی و پخش زنده طولانی رفته‌اند که در جای خود می‌توان به آن هم پرداخت.

کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

۲. روایت‌ها و به‌روزرسانی‌های خبری ویدیویی کوتاه

تا زمانی که اینترنت وجود دارد، دلیلی برای تولید ویدیوهای کوتاه هم هست. ویدیوهای کوتاه‌تر به‌ویژه برای دستیابی به مخاطبان جدیدی که ممکن است ندانند شما چه نوع گزارش‌گری هستید یا دلیل پشت سر آخرین مطلب شما چیست، مهم هستند.

همانطور که هر فیلم یک تریلر دارد تا مردم را مجذوب خود کند، شما باید یک ویدیوی کوتاه تهیه تا گزارش خود را خلاصه و مردم را وادار به درک کامل روایت کنید. سکوهایی مانند ویراستی و توییتر به پست‌هایی علاقه‌مند هستند که شامل یک ویدیوی کوتاه با متن زیرنویس (caption) هستند، بنابراین عادت کنید محتوای خود را زیرنویس کنید. اگر کلیپ‌ها را نیز در آپارات یا YouTube پست کنید، جذابیت بیشتری خواهید داشت، زیرا ویدیوهای این سکوها را می‌توان در سایت‌های دیگر جاسازی کرد.

یکی دیگر از کاربردهای ویدیوهای کوتاه، به‌روزرسانی روایت شما است. اغلب، یک قطعه روزنامه‌نگاری قدرتمند باعث ایجاد گفتگوهای درست در جامعه می‌شود. بارها و بارها می‌بینیم که چگونه یک تحقیق می‌تواند به شواهد جدید یا تغییر سیاست یا کنشگری منجر شود. همانطور که روایت توسعه می‌یابد و تغییرات به دلیل روایت شما ایجاد می‌شود، به راهی برای به روزرسانی مخاطبان خود نیاز دارید. ویدئوهای کوتاه بهترین راه برای انجام این کار هستند.

کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

۳. مقالات منتشر شده در وبسایت و به روزرسانی

متداول‌ترین راه برای انتشار کار شما در وب سایت به صورت مقاله است. شما می‌توانید مقاله را در وب سایت خود منتشر کنید یا سعی کنید آن را به یک نشریه بزرگ بفروشید. هر گزینه مزایا و معایبی دارد، از جمله ملاحظات مالی، اما مهم‌ترین چیز این است که URL مطلب خود را در هر کجا که می‌توانید به اشتراک بگذارید.

ویراستی و توییتر بهترین سکوها برای به اشتراک‌گذاری لینک به کار شما هستند. مطمئناً، پیوند خود را به روبیکا، اینستاگرام، ایتا و در هر خبرنامه ایمیلی که ممکن است مالک یا با آن رابطه داشته باشید، ارسال کنید. اما توییتر و ویراستی زمانی قدرتمند هستند که پیوند خود را با هشتگ ترکیب کنید. در مورد هشتگ‌هایی که بیشترین معنا را برای مقاله شما دارند، استراتژیک فکر کنید و آن‌ها را در عنوان پست خود قرار دهید. با یک هشتگ، می‌توانید بازدید پست خود را دو برابر کنید، که برای خبرنگاران با مخاطبان کمتر قدرتمند است.

با یک هشتگ، می‌توانید بازدید پست خود را دو برابر کنید، که برای خبرنگاران با مخاطبان کمتر قدرتمند است. (سوتیتر)

پیوندها نیز به دلیل پویا بودن مفید هستند. اگر توسعه جدیدی به روایت شما اضافه شود، به روز رسانی یک ویدیو دشوار است و به روزرسانی یک  پخش زنده غیرممکن است. با به‌روزرسانی‌های متنی، می‌توانید بدون نگرانی در مورد به‌روزرسانی پست‌ها با پیوند خود، مستقیماً مقاله را ویرایش کنید. شخصی که روی پیوندی که ۳ هفته پیش ارسال کرده‌اید کلیک می‌کند، در مقاله وب با جدیدترین اطلاعات مواجه می‌شود. نیازی به تغییر لینک یا به روزرسانی پست یا توییت نیست. هنگامی که چندین روایت را به طور هم‌زمان انجام می‌دهید، توانایی به‌روزرسانی سریع اطلاعات بدون پرش از سکوی به سکو دیگر بسیار ارزشمند خواهد بود.

کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

۴. عکس‌ها و زیرنویس‌ها

در نهایت، پست کردن تصاویر در روبیکا یا اینستاگرام و استفاده از کپشن را به عنوان راهی برای ایجاد گفتگو در مورد روایت خود در نظر بگیرید. به غیر از استفاده از قابلیت پخش ویدیو و پخش زنده، می‌توانید مشارکت جامعه را با زیرنویس‌ها و بخش نظرات تشویق کنید.

به غیر از استفاده از قابلیت پخش ویدیو و پخش زنده، می‌توانید مشارکت جامعه را با زیرنویس‌ها و بخش نظرات تشویق کنید. (سوتیتر)

تصاویری از روایت خود را با زیرنویس‌های جالب ارسال کنید که از مخاطبان شما سؤال می‌پرسد. از نقل قول‌های pull-quotes از روایت خود یا داده‌های تکان‌دهنده برای ایجاد سر و صدا در اطراف پست خود استفاده کنید. همانطور که تعامل در پست شما همچنان افزایش می‌یابد، سکو آن را یک پست محبوب در نظر می‌گیرد و آن را در صفحه کاوش قرار می‌دهد، بنابراین مخاطبان بالقوه شما را افزایش می‌دهد.

حتماً هشتگ‌های مرتبط را در پست‌های عکس خود نیز قرار دهید تا توسط مخاطبان گسترده‌تری در سکو نیز پیدا شود. هشتگ‌های خود را به تعداد انگشت شماری در هر پست محدود کنید تا مطمئن شوید که به عنوان یک نمایه هرزنامه برای افرادی که با کار شما آشنا نیستند ظاهر نمی‌شود.

صرف نظر از اینکه محتوای خود را کجا منتشر می‌کنید یا از چه نوع محتوایی استفاده می‌کنید، صرف پست کردن کافی نیست. یک روزنامه‌نگار مدرن نیز باید با نظرات خود درگیر شود. تمرین کنید که به هر سکوی انتشار بازگردید تا آنچه را که مخاطب در مورد کار شما می‌گوید بخوانید و متفکرانه پاسخ دهید. مردم روزنامه‌نگارانی را می‌خواهند که بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند و سریع‌ترین راه برای کسب این اعتماد، آشنا شدن و در دسترس بودن است. در سکوهایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند حاضر شوید و ثابت کنید که از حمایت و پاسخ‌های متفکرانه آن‌ها به کارتان سپاسگزار هستید. خیلی دورتر از چیزی که تصورش را بکنید پیش می‌رود.

کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

۵. شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با رسانه‌های اجتماعی

در موضوع ایجاد یک جامعه پیرامون کار شما، روزنامه‌نگاران مدرن باید از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد شبکه بزرگتر و روابط قوی‌تر با افراد در صنعت استفاده کنند. با استفاده از پروفایل‌های اجتماعی خود به عنوان یک مکالمه یک طرفه، پتانسیل خود را محدود نکنید. به عنوان یک عضو مخاطب در هر سکو برای خبرنگاران دیگر در صنعت عمل کنید.

فهرستی از روزنامه‌نگارانی که تحسین می‌کنید یا نشریاتی که می‌خواهید کارتان را به آن‌ها ارسال کنید، ایجاد و عادت کنید که به روشی متفکرانه با پست‌های آن‌ها درگیر شوید. غرق کردن آن‌ها با لایک‌ها و کامنت‌های عمومی، توجه آن‌ها را به شما جلب نخواهد کرد. شما باید ثابت کنید که مقالات آن‌ها را خوانده‌اید و به نوعی تحت تأثیر آنچه آن‌ها ایجاد کرده‌اند، قرار گرفته‌اید.

اگر می‌خواهید روابط قوی ایجاد کنید، باید به همان اندازه که ناشر هستید، در این فضا مشارکت کنید و کاربر باشید. (سوتیتر)

از نویسندگان سؤال بپرسید، در مورد یک بخش به ویژه قدرتمند نظر دهید یا بین موضوعات و روایت‌های آن‌ها که شما نیز بررسی کرده‌اید، شباهت‌هایی ایجاد کنید. هرچه بیشتر از کار دیگران حمایت کنید، بهتر است. اگر می‌خواهید روابط قوی ایجاد کنید، باید به همان اندازه که ناشر هستید، در این فضا مشارکت کنید و کاربر باشید.

سردبیران اغلب از رسانه‌های اجتماعی به عنوان مکانی برای درخواست پیشنهاد از نویسندگان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند. دبیرانی و ادیتورهایی را که تحسین می‌کنید دنبال کنید و حواستان به بروزرسانی‌های آن‌ها باشد. ممکن است متوجه شوید که آن‌ها در جستجوی روایت جدیدی هستند که با کار فعلی شما همسو است. حتی اگر آن‌ها چیزی شبیه به آنچه شما روی آن کار می‌کنید نپرسند، شما متوجه موضوعاتی خواهید شد که آن‌ها ترجیح می‌دهند. می‌توانید از آن اطلاعات برای انتخاب روایت بعدی که بررسی می‌کنید استفاده کنید.

کدام محتوا برای کدام پلتفرم / انتخاب هوشمندانه محتوا برای بسترهای انتشار

همه این تلاش‌ها به رشد نفوذ و پتانسیل درآمد شما کمک می‌کند. شما افرادی را در شبکه خود خواهید داشت که از شما دفاع می‌کنند، شما را استخدام می‌کنند، زمان و مهارت‌های خود را به صورت داوطلبانه در روایت شما اختصاص می‌دهند یا به سادگی به شما می‌گویند که از آنچه شما خلق کرده‌اید لذت برده‌اند. اگر به شغلی پایدار در روزنامه‌نگاری علاقه دارید، این‌ها افرادی هستند که در گوشه فضای مجازی خود می‌خواهید.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.