انسان ذاتاً چیزهایی که جدید هستند را دوست دارد؛ به نحوی که در بسیاری از کتاب‌های روزنامه‌نگاری هم یکی از ارزش‌های خبری تازگی است. همین مسئله‌ باعث ایجاد مغالطه‌ای منطقی به نام توسل به تازگی می‌شود که می‌تواند درک ما از درستی یک گزاره را با چالش مواجه کند.

توسل به تازگی یک مغالطه منطقی است. این مغالطه زمانی رخ می‌دهد که  فرض می‌شود چیزی خوب یا بهتر از چیز دیگری است فقط به این علت که جدیدتر یا تازه‌تر است.
برای مثال، فردی که از توسل به تازگی استفاده می‌کند ممکن است ادعا کند که برنامه‌ی تمرینات لاغری جدید یک فرد مشهور بهتر از جایگزین‌های سنتی است، تنها به این دلیل که جدیدتر است. 
این نوع منطق اغلب در تفکر افراد نقش دارد و بارها در طول روز از آن استفاده می‌کنیم به همین دلیل شناخت آن مهم است. در این مقاله، در مورد توسل به تازگی بیشتر خواهید خواند و در می‌یابید که چگونه می‌توانید به این مغالطه پاسخ دهید. 

مثال‌هایی از توسل به تازگی

مثال‌هایی از توسل به تازگی در حوزه‌های مختلف وجود دارد. مثالی از آن فشار برای خرید یا واردات سریع داروها و دستگاه‌های پزشکی جدید در صنعت مراقبت‌های بهداشتی است؛ با وجود این واقعیت که درمان‌های جدید ممکن است نامطمئن‌تر از جایگزین‌های موجود باشد. یا مثالی مشابه، فشار برای استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته و ژنتیکی با وجود نامرغوب بودن این محصولات در مقایسه با انواع ارگانیک است. 
 استفاده از توسل به تازگی در چنین زمینه‌هایی، چه در سطح تصمیم‌گیری افراد در انتخاب‌های فردی مانند مصرف کدام داروها، تا مقیاس‌های بزرگ مؤثر بر کل کشور مانند واردات تجهیزان صنعتی و حتی واکسن رایج است؛ اتفاقای که اثرات این نوع مغالطه را به خوبی نسان می‌دهد.  
یک مثال برجسته از توسل به تازگی، رژیم‌های غذایی مد روز است؛ رژیم‌های مشکوکی که نوید یک راه‌حل «جادویی» را برای کاهش وزن می‌دهند، اما اغلب از نظر علمی بی تأثیر و بالقوه خطرناک هستند و عمدتاً برای بهبود یک راه حل قدیمی خوب کاهش وزن شکست می‌خورند. طرفداران رژیم‌های غذایی مد روز تمایل دارند آن‌ها را با تأکید بر جدید بودنشان و اینکه چگونه اخیراً توسعه یافته‌اند در کوتاه‌ترین زمان ترویج دهند، تا زمانی که کمی بعد این رژیم‌ها خود با رژیم‌های جدیدتر جایگزین شوند. 
گروه‌های دیگری هم از توسل به تازگی به همان شیوه سود می‌برند. برای مثال، صنعت تبلیغات اغلب از توسل به تازگی برای متقاعدسازی افراد برای خرید محصولات استفاده می‌کنند. آن‌ها به صورت ضمنی یا صریحاً بیان می‌کنند که تازگی این محصولات  آن‌ها را ذاتاً بهتر از قبلی‌ها می‌کند. یک مثال از چگونگی توسل به تازگی در این زمینه به صورت زیر است: 

  • تبلیغات: محصولات جدید ما را بخرید که یک راه‌حل جدید برای این مشکل قدیمی ارائه می‌دهد.

در اینجا، تبلیغات روی اثربخشی راه‌حل جدید یا روی دیگر مزیت‌های آن تمرکز ندارد، بلکه تنها روی تازگی آن تمرکز می‌کند, گرچه این تازگی به ای معنی نیست که ضرورتاً بهتر از جایگزین‌های موجود باشد. 
اسنوبیسم مفهوم مرتبط با این مغالطه است. اسنوبیسم یک مغالطه منطقی است که در آن فرد تصور می‌کند مفاهیم علمی، فرهنگی، و فلسفی از دوره‌های زمانی اخیر ضرورتاً برتر از دوره‌های قبلی است. این مغالطه مبتنی بر این فرض است که «مقدار روز افزون دانش در جامعه به طور طبیعی و دائمی همه‌ی ایده‌های منسوخ و رد شده را با باورهای به‌روز و توجیه‌شده‌ی بهتر جایگزین می‌کند. بنابراین ایده‌های قدیمی را نادرست یا نامناسب می‌سازد، چون آن‌ها قدیمی هستند». 

درک توسل به تازگی

در مواجهه با توسل به تازگی یک فرضیه اصلی وجود داردو آن این است که «تازه» ضرورتاً به معنی «بهتر» نیست. 
در عمل، توسل به تازگی همراه با دو پیش فرض اصلی است: 

  • بیش از حد بها دادن به چیزی که «جدید» تصور یا تلقی می‌شود. برای مثال «اگر تلاش می‌کنید تا وزن خود را کاهش دهید، پس باید از آخرین مدل رژیم غذایی تبعیت کنید؛ آنها همیشه بهترین عملکرد را خواهند داشت». 
  • دست کم گرفتن چیزهایی که «قدیمی» تصور یا تلقی شده‌اند.  برای مثال «اگر تلاش می‌کنید تا وزن خود را کاهش دهید، پس نباید از روش‌های قدیمی استفاده کنید؛ آن‌ها هرگز به خوبی آخرین تکنیک‌های ارائه شده نیستند». 

در بسیاری از موارد، توسل به تازگی شامل هر دو پیش فرض به طور همزمان است؛ وقتی چیزهای قدیمی و جدید مستقیماً مقایسه می‌شوند. برای مثال: «اگر برای کاهش وزن تلاش می‌کنید، از مدرن‌ترین رژیم‌هایی که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید، نه انواع قدیمی که احتمالاً کارایی نخواهند داشت». 
البته دقت کنید که توسل تازگی می‌تواند در برخی موارد ذاتاً مفید باشد، مانند زمانی که رویکردهای قدیمی در اصل کارایی شکست خورده‌اند و هیچ ریسکی در رابطه با امتحان روش‌های جدید وجود ندارد. البته این نوع منطق هنگامی که مردم استدلال خود را بر تازگی یک چیز خاص استوار می کنند، بدون اینکه توضیح مناسبی برای چرایی مفید بودن آن ارائه کنند، همواره غلط است.   


چرا افراد به توسل به تازگی اعتقاد دارند و از آن استفاده می‌کنند 

توسل به تازگی به دلایل مختلف و اغلب به طور غیرعمد توسط افراد استفاده می‌شود. این دلایل می‌تواند به دو دسته اصلی تقسیم شود: 

  • انگیزه‌های احساسی؛ برای مثال، یک انگیزه‌ی احساسی رایج، نیاز افراد به احساس کنترل و توانایی اقدام است. در زمانی که راه حل‌های قدیمی شکست خورده‌اند این نیاز می‌تواند باعث شود تا بخواهند باور کنند، یک راه حل جدید چیزی است که در جستجوی آن بوده‌اند. 
  • انگیزه‌های منطقی؛ برای مثال، یک انگیزه‌ی منطقی رایج، تمایل افراد به تکیه بر تجارب گذشته است. ممکن است به آن‌ها آموزش داده باشند که در کل، چیزهای جدید بهتر از موارد قدیمی است. 

وقتی افراد از توسل به تازگی به طورعمدی استفاده می‌کنند، اغلب به دنبال آن‌اند تا استدلال خود را برای کسانی که آن‌ها را مورد خطاب قرار می دهند قانع کننده‌تر سازند. برای مثال، فردی که از یک توسل به تازگی برای فروش یک داروی پزشکی تأیید نشده استفاده می‌کند ممکن است از امید مردم برای مقابله با یک بیماری مزمن درمان ناپذیر استفاده کند.

چگونه به توسل به تازگی پاسخ دهیم 

روش اصلی برای پاسخ به توسل به تازگی برجسته کردن استدلال غلطی است که در بردارد؛ یعنی این ایده که «جدید» ضرورتاً به معنی «بهتر» است و توضیح اینکه چرا این دسته از منطق مشکل‌ساز است. 
بعد از این، اغلب بهتر است از افراد بپرسید تا موضع خود را، با توضیح چرایی مفید بودن محصول تازه یا با تغییر استدلال اصلی خود، توجیه کنند. 
خواستن توضیح از افراد اغلب بیشتر از سعی در رد ادعای آن‌ها مؤثر است؛ زیرا به افراد دیگر کمک می‌کند تا ببینند شما مراقب چیزی که می‌گویند هستیدو این موضوع می‌تواند به آنها کمک کند تا  اشتباهاتشان در این منطق را بیابند.  بعلاوه، در برخی موارد، می‌تواند باعث شود تا دریابید حق با افراد دیگر بوده، اما بار اول استدلال خود را با دقت کافی بیان نکردند. 
اگر افراد دیگر نتوانند استدلال اصلی‌شان را بعد از اشاره به توسل به تازگی توجیه کنند، پس به این معنی است که منطق آنها احتمالاً اشتباه است و می‌توانید روی مقابله‌ی مستقیم با آن تمرکز کنید. 
یک روش خوب برای تأکید بر اینکه چرا این طرز فکر اشتباه است استفاده از نمونه‌های متقابل است؛ برای مثال، می‌توانید این واقعیت را مطرح کنید که راه‌حل‌های پزشکی جدیدتر اغلب تا هنگامی که شواهد کافی در مورد کارایی و اثرات جانبی آنها گرداوری شود، به عنوان ریسک‌پذیر تلقی می‌شوند. 
هرچه مثال‌های شما به بحث نزدیک‌تر باشد مؤثرتر خواهند بود. چراکه برای فراد دخیل، درک تشابه بین آنها آسان‌تر است. برای مثال، اگر در مورد رژیم غذایی مد روز بحث می‌کنید، ارائه یک مثال برای دیگر رژیم‌های غذایی مد روز که شکست خورده‌اند مفیدتر از مثالی است که بر یک روند تکنولوژیکی نامرتبط تکیه دارد. 

چگونه از توسل به تازگی اجتناب کنید 

ممکن است به هنگام تصمیم‌گیری یا هنگام بحث درباره‌ی موضوعات مرتبط با افراد دیگر از مغالطه‌ی توسل به تازگی استفاده کنید. برای شناسایی این موارد به وضعیت‌هایی توجه کنید که مفهوم تازگی را بیان می‌کنید و از خود بپرسید آیا از تازگی برای حمایت از چیزی استفاده می‌کنید بدون اینکه توضیح مناسبی داشته باشید که چرا این تازگی مناسب یا مفید است. سپس، ببینید آیا می‌توانید  موضع خود را توجیه کنید یا خیر؛ اگر نمی‌توانید، تلاش کنید تا مفهوم تازگی را از استدلال خود حذف کنید و منطق خود را بدون آن ارزیابی کنید. برای مثال، می‌توانید به طور فعال از خود سؤالاتی در مورد منطق خود در رابطه با تازگی بپرسید، یا می‌توانید نمونه‌های متقابل مشابه را به خاطر آورید و از خود بپرسید که آیا آن‌ها در بحث شما کاربرد دارند یا خیر.