در کلاژ سازنده اثر ممکن است از عکسهایی که دیگر عکاسان ثبت کردهاند نیز استفاده کند که بحثهای بسیاری را نیز در پی داشت. پس اگر شما مواد و مصالحی را در ترکیببندی خاصی برای بیان منظور و مقصود و اندیشهتان بگنجانید و از آن عکسی ارائه دهید یک فتوکلاژ ارائه دادهاید.
تعریف فتومونتاژ به گفته استاد هادی شفائیه، جمعآوری مصالح و عناصر مختلف و مجزا بهوسیله یک روش عکاسی است.
این جمعآوری تصاویر و ترکیب برای رسیدن به یک ترکیببندی خاص است که حاصل نگاه خلاقانه و تفکر سازنده اثر است. گستردگی و تنوع این سبک و وجود امکانات و نرمافزارها به سازنده اثر امکان این را میدهد تا تخیلات خود را بهصورت یک اثر عکاسانه در این دستهبندی ارائه دهد.
فتومونتاژ به روشهای بریدن و چسباندن، قرار دادن اشیا در جلو تصویر، بر روی هم انداختن چند شات عکس و عکسبرداری متوالی از یک سوژه بر روی یک تصویر عنوان شده است. تکنیک فتومونتاژ از قرن نوزده تا امروز، تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، سیاسی، تکنولوژی و جنبشهای هنری قرار گرفته است. فتومونتاژ در دو دهه اخیر و با ظهور «کامپیوتر» در کنار «عکاسی دیجیتال» راه را برای گسترش خویش بیش از همیشه هموار ساخته است. استفاده از این تکنیک در رسانههای سنتیای مانند پوستر، جلد کتاب، مطبوعات، تابلوهای تبلیغاتی، بستهبندیها و تصویرسازیها تا ابزارهای مدرنی چون: صفحات وب، موشن گرافیک، تیزرها و تیتراژها و کلیپها مرسوم است.
منهای دنیای وسیع تبلیغات تجاری، بسیاری از طراحان گرافیکی که در زمینههای فرهنگی مشغول به کارند نیز از این تکنیک برای بُروز ایدهها و بیان پیامشان استفاده میکنند. کافی است با کمی دقت، ردپای فتومونتاژ را در آثار طراحی گرافیکی که بهطور روزمره میبینید یا طراحی میکنید تعقیب کنید تا شاهدِ قدرت و وسعت این تکنیک منحصربهفرد باشید.
منبع:
https://noornegar.com
نظر شما