روایت‌گری با زبان تصویرسازی

تهران- ایرنا مدرسه- از زمانی که عکاسی در سال 1830 ایجاد شد، تا امروز تغییرات زیادی داشته و عکاسان ژانرهای مختلفی را امتحان کرده‌اند. شاید تصویرسازی عکس را مانند عکاسی خیابانی، عکاسی پرتره یا عکاسی خبری نشود به طور قطعی ژانری از عکاسی پذیرفت؛ اما به‌طور حتم تصویرسازی عکس، ریشه در عکاسی دارد. این سبک از عکاسی در قرن بیستم به طور گسترده استفاده می‌شد و در سال‌های اخیر بیشتر در تبلیغات تجاری از تصویرسازی عکس استفاده می‌شود.

تصویرسازی عکس، یک اصطلاح کلی است که به ایده گرفتن از یک عکس (یا چندین عکس) و ویرایش آن برای تبدیل به تصویری جدید اشاره دارد. تصویرسازی عکس اغلب در تبلیغات، بازاریابی، طراحی جلد کتاب و حتی در روزنامه‌نگاری کاربرد دارد.

در سال‌های اولی که چاپ عکس انجام می‌شد، فرایند تصویرسازی عکس بسیار ساده و ابتدایی بود. برای این کار، پس از چاپ، عکس‌ها را برش می‌دادند و بعد باهم ادغام می‌کردند و اینگونه تصویری جدید خلق می‌شد. نوع دیگری از تصویرسازی، اضافه یا کم کردن جزئیاتی به عکس با نقاشی بود. اکنون با وجود نرم‌افزارهای پیچیده‌ی ویرایش عکس مانند فوتوشاپ، تصویرسازی عکس به مراحل جدیدی رسیده است. امروزه می‌شود یک عکس را چنان ویرایش کرد که کاملاً تصویری نو از آن ساخت، بدون آنکه مرز تغییرات مشخص باشد.

تصویرسازی عکس، صرفاً ادیت و ویرایش عکس نیست. هرچند که در مراحل تصویرسازی، ایرادات عکس هم گرفته می‌شود؛ اما این کاری متفاوت با ادیت عکس است. استفاده از فوتوشاپ یا سایر نرم‌افزارها در تصویرسازی، متفاوت از کاربرد آن‌ها برای ادیت عکس است و گاهی حتی تصویرسازی توسط عکاس اصلی انجام نمی‌شود. طراحی که تصویرسازی می‌کند ممکن است با چندین عکس مختلف کار کند و حتی از طرح‌ها، نقاشی‌ها و مدل‌های سه‌ بعدی استفاده کند تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

تصویرسازی عکس می‌تواند کنجکاوی را برانگیزد، توجهات را به خود جلب کند، مفاهیم دشوار را به راحتی منتقل کند و زمینه را برای گسترش یک مفهوم آماده کند. تمام بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر، چه تبلیغات تجاری و چه آن‌ها که مفهومی فرهنگی-اجتماعی در خود دارند، از تصویرسازی استفاده کرده‌اند.

اما از عکس‌های تصویرسازی شده، در چه مواردی می‌شود استفاده کرد؟

1. برای صحنه‌های خارق‌العاده:

وقتی می‌خواهید چیزهایی را نشان دهید که عکاسی نمی‌تواند انجام دهد، می‌شود از تصویرسازی استفاده کرد. تصویرگران برای خلق صحنه‌هایی که دوربین از ثبت آن‌ها عاجز است، ایده‌آل هستند.

روایت‌گری با زبان تصویرسازی

2. برای ایجاد ظاهری جدید:

زمانی که می‌خواهید ظاهری جدید برای عکس‌های خود ایجاد کنید، می‌توانید از تصویرسازی استفاده کنید. از طرفی دیگر در گذشته، عکاسی کاری بسیار گران بوده، برای همین در بسیاری از تبلیغات و همچنین در روزنامه‌ها از تصویرسازی استفاده می‌شده است. بنابراین استفاده از تصاویر امروزی، می‌تواند حال و هوای گزارشات ما را به گذشته ببرد و باعث شود از طرح‌هایی استفاده شود که دستیابی به آن با عکاسی دشوارتر است.

روایت‌گری با زبان تصویرسازی

3. برجسته‌سازی:

هنگامی که می‌خواهید نگاه‌ها را مجذوب نکته‌ای خاص در در عکس کنید، تصویرسازی می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. این کارکرد به خصوص در عکاسی تبلیغاتی و ژورنالیسم تصویری می‌تواند کاربرد داشته باشد.

4. برای اینفوگرافیک‌ها/ لوگوها:

نکته‌ای که ممکن است اغلب از دید افراد دور بماند این است که تمام نمادهای کوچکی که در سایت‌ها می‌بینیم هم نوعی از تصویرسازی هستند. این تصاویر را می‌شود به هراندازه‌ی که می‌خواهیم کوچک یا بزرگ کنیم، بدون اینکه کیفیتش کاهش یابد.

کار را از کجا باید آغاز کنیم؟ زمانی که تصویرسازی را شروع کنید و آموزش‌های مربوط به آن را فرا بگیرید، احتمالاً پس از چندی، مسیر خودتان را پیدا می‌کنید. در ادامه هم چند پیشنهاد برای پیدا کردن ایده و راه شروع بیان می‌شود.

روایت‌گری با زبان تصویرسازی

پیش از تصویرگر بودن، عکاس باشید

درک بهترین راه برای تبدیل عکاسی به تصویرسازی، باعث گشوده شدن دنیایی از آثار هنری برای شما می‌شود. عالی‌ترین مرحله در تصویرسازی، تولید یک عکس صرفاً بر اساس صحنه‌هایی که در تخیل تصویرگر ایجاد شده، است. اما برای رسیدن به این نقطه راهی طولانی در پیش روی شما است و برای همه، حتی تصویرگران حرفه‌ای، به راحتی اتفاق نمی‌افتد. برای همه‌ی کسانی که به نوعی با هنر سروکار دارند، همیشه لحظاتی هست که جلوی یک بوم خالی یا صفحه‌ی سفید می‌نشینند و نمی‌دانند باید از کجا آغاز کنند. برای تصویرسازی سیندی کانگ، تصویرگر حرفه‌ای، به شما پیشنهاد می‌کند که یک قدم به عقب برگردید و عکس‌های گوشی خود را نگاه کنید. از نظر او دیدن عکس‌، می‌تواند جرقه‌ی شروع یک کار جدید را بزند و در هر مرحله ایده‌هایی برای ادامه به شما می‌دهد.

کانگ می‌گوید:« حتی زمانی که به پیاده‌روی می‌روم، عکس‌های بی‌شماری می‌گیرم، علیرغم آنکه فضای ذخیره‌ی تلفن همراهم همیشه پر می‌شود. گوشی من پر از تصاویر مناظر شهری و طبیعی از مکان‌های دور و نزدیک است. شما به یک دوربین یا گوشی هوشمند گران قیمت نیاز ندارید و لازم نیست عکسی که می‌گیرید شاهکار باشد. به سادگی هر آنچه که می‌بینید را ثبت کنید. من از ساختمان‌ها، غروب خورشید یا اشیاء کوچکی که تصادفی با آن‌ها برخورد کرده‌ام، عکس می‌گیرم.»

ایده‌ها را پیدا کنید

ما با دیدن تصاویر می‌توانیم احساسات مختلفی که در آن جریان دارد را درک کنیم. با استفاده از از اطلاعاتی که یک عکس ارائه می‌دهد، می‌توانیم داستانی که در عکس جریان دارد را حس کنیم. ایده‌ی این داستان‌ها و احساسات از کجا می‌آیند؟ دقیقاً از محیطی که شما زندگی می‌کنید. به عنوان مثال با نگاهی به ساختمان‌های بلند و خیابان‌های پر تردد میان آن‌ها، می‌توانید به این ایده فکر کنید که چگونه طبیعت در بین خیابان‌های شلوغ و سبک زندگی پردغدغه‌ی شهری، گم شده‌است. کوچک‌ترین چیز در هر عکس یا در محل زندگی‌تان می‌تواند شعله‌های خلاقیت را در شما زنده کند و باتوجه به آن روایت جالبی را به تصویر بکشید.

روایت‌گری با زبان تصویرسازی

کار را با عکس‌ها آغاز کنید

آغاز کار از روی عکس‌ها، ما را قادر می‌سازد تا قبل از رفتن به مرحله‌ی طراحی، ترکیب‌بندی دلخواه را آزمایش کنیم. با بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی یا برش عکس به روش‌های مختلف، می‌توانید فرمی را پیدا کنید که بهترین نتیجه را به شما می‌دهد. رنگ‌های مختلف را در عکس امتحان کنید، نور را کم و زیاد کنید، ایرادات و نکات منفی آن را پیدا کنید و زمانی که به عکس مسلط شدید، تصویرسازی را شروع کنید.

عکاسی مصور یا تصویرسازی عکس، حوزه‌ی وسیعی است. این جمله که «یک عکس هزاران کلمه را بیان می‌کند» کاملا درست است و به ویژه یک تصویرگر به خوبی می‌تواند این کار را انجام دهد. شما به عنوان تصویرگر باید بتوانید یک داستان را، مفهومی که به دنبال آن هستید، در تصویرتان تعریف کنید. شما نویسنده‌ی عکستان هستید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.