تهران-ایرنامدرسه- نرم‌افزارهای ویرایش متن فارسی با اینکه هنوز به تکامل نرسیده‌اند اما در مجموع فضای کاربری مناسب و مؤثری برای کاربران فراهم کرده‌اند.

تولید محتوا درست مثل آفریدن و پرورش یک اثر هنری است و سطحی‌نگری عده‌ای از افراد، مخاطبان پلتفرم‌های مختلف را به تجربه ادبیاتی بی‌کیفیت و منفعل عادت داده است. راه‌اندازی یک وبلاگ یا صفحه کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای ایجاد تعامل عمیق و سازنده با مخاطبان، کافی نیست؛ یک نویسنده خوش‌ذوق در حین نوشتن به تمام عواقب محتوایش فکر می‌کند و اساساً هنر ویرایش متن به منظور جلوگیری از پیامدهای ناگواری به‌کارگرفته می‌شود که ناشی از انتشار پیام‌ها و اخبار بی‌ارزش، ضداجتماعی و غیراخلاقی هستند.

نگارش دقیق و سالم، مشخصه‌ها و ظرایفی دارد که باید در عمل به آن رسید. با این حال، همیشه و در هر زمینه‌ای، راهکارهای موقت و جذابی وجود دارند که حداقل می‌توانند همه چیز را هموارتر جلوه دهند؛ نرم‌افزارهای قدرتمند ویرایش متن، راه‌حل ایده‌آلی برای اصلاح سبک نوشتاری افراد به شمار می‌آیند.

برترین نرم‌افزارهای ویراستاری متن فارسی

نرم‌افزارهای ویرایش متن فارسی با اینکه هنوز به تکامل نرسیده‌اند اما در مجموع فضای کاربری مناسب و مؤثری برای کاربران فراهم کرده‌اند. در این مطلب بهترین نرم‌افزارهای ویراستاری که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، معرفی می‌کنیم.

  • ویراستیار

نرم‌افزار ویراستیار قابلیت نصب مستقیم بر روی سیستم عامل (Android) یا (IOS) را برای کاربران ایجاد نکرده است. ویراستیار یک افزونه اختصاصی است که تنها در نرم‌افزار مایکروسافت ورد(Microsoft Word) اجرا می‌شود.

حتماً با افزونه‌های مرورگر گوگل کروم آشنایی دارید. بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی و پرطرفدار دنیا، نسخه کم‌حجمی از نرم‌افزار را به‌عنوان یک افزونه در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند. افزونه‌ها عملکرد سریع‌تری دارند و حجم کمتری از حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند. به همین خاطر است که اکثر نرم‌افزارهایی که کاربری عمومی دارند، چنین نسخه‌ای را نیز طراحی می‌کنند.

نقاط قوت و ضعف نرم افزار ویراستیار: افزونه ویراستیار به‌راحتی در نسخه‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ نرم‌افزار مایکروسافت اجرا می‌شود و راه‌اندازی آن در نسخه‌های بالاتر مایکروسافت ورد، کمی زمان‌بر است. طراحان این نرم‌افزار، تاکنون تنها به انتشار ویراستیار در قالب یک افزونه بسنده کرده‌اند و چندین سال است که این برنامه به‌روزرسانی نشده است. با توجه به آپدیت شدن مداوم بسیاری از برنامه‌های هوشمند، این یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید.

نصب و استفاده از این نرم‌افزار کاملاً رایگان است و جای خوشحالی بسیار دارد که یک گروه متخصص تماماً ایرانی، ویراستیار را طراحی و منتشر کرده‌اند.

کارکردهای افزونه ویراستیار:

  • تصحیح نادرستی‌های املایی
  • ارائه فهرستی از واژگان مترادف و جایگزین
  • اصلاح فاصله‌گذاری‌های میان‌واژه‌ای
  • شناسایی پیشوندها و پسوندهایی که در جایگاه نادرست قرار گرفته‌اند
  • حذف واژگان و علائم نگارشی تکراری
  • تشخیص واژگان هم‌آوا و اصلاح حرکت‌گذاری‌ها
  • امکان ساخت واژه‌نامه شخصی و افزودن واژگان نامحدود به آن
  • اصلاح اشتباهات تکرار شونده در طول متن به‌طور همزمان
  • بازبینی نشانه‌گذاری‌ها و علائم نگارشی
  • تبدیل خودکار عبارت‌های مرتبط با تاریخ تقویمی

  • پاکنویس

برنامه پاکنویس درست مانند ویراستیار، افزونه‌ای اختصاصی برای مایکروسافت ورد است و جدیدترین نرم‌افزار ویرایش متن فارسی است که امکان دسترسی به نسخه‌های جدیدتر را نیز برای کاربران فراهم کرده است.

ویژگی‌های اصلی سامانه پاکنویس: این سامانه هوشمند به‌خوبی اشتباهات املایی، نگارشی، معنایی و دستوری را شناسایی می‌کند و مانند نسخه‌های قدرتمند غربی، واژگان و عبارات جایگزین ایده‌آلی را به کاربران پیشنهاد می‌کند. پاکنویس در حدود چهل هزار کاربر فعال دارد و بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند. برخلافِ ویراستیار که به دشواری بر روی آخرین نسخه‌های مایکروسافت ورد نصب می‌شود، نرم‌افزار پاکنویس به سادگی با نسخه سال ۲۰۱۹ اپلیکیشن ورد سازگاری پیدا می‌کند.

نرم‌افزارهای ویرایش متن، فراتر از یک راهکار موقتی

این نرم‌افزارها علاوه بر اینکه در کوتاه‌مدت مشکلات گرامری، نگارشی، املایی و ساختاری نوشته‌های مختلف را برطرف می‌کنند، با مرور زمان مهارت‌های نوشتاری کاربران را تقویت خواهند کرد. به‌عنوان مثال، یکی از معضلات دانشجویان ارائه مقالات علمی به استادان است و آن‌ها می‌توانند در طول یک ترم تحصیلی، همیشه و در همه جا به یک دستیار آنلاین دسترسی داشته باشند که به تدریج همه فنون و جزئیات هنر نگارش را به آن‌ها آموزش دهد.

محتوا باید در مدار ترغیب مخاطبان بچرخد

در مجموع، مهم‌ترین پیش‌نیاز تولید یک محتوای متنی، شناسایی دقیق خواسته‌های مخاطبان است. اگر چه در مورد انتشار اخبار و پیام‌های عمومی، سیاست‌ها و چارچوب‌های رسانه‌ای نیز اهمیت پیدا می‌کند. یک نوشته تأثیرگذار، پس از ارائه اطلاعات باارزش و دقیق به مخاطبان، سعی می‌کند تا با انتخاب واژگان مناسب و لحنی جذاب، خوانندگان را به وجد بیاورد.