دیتاژورنالیسم ابزارهایی را برای آینده پیشنهاد می‌کند

دیتاژورنالیست‌های برجسته در GIJN دیدگاهی جهانی از رشد سریع دیتاژورنالیسم و آینده امیدوارکننده‌ی آن ارائه کردند.

یکی از پربازدید ترین گزارشات در تاریخ وبسایت Whashington Post، یک نوشته نیست، بلکه یک تصویرسازی توسط هری استیونز است که گسترش تصاعدی ویروس کرونا و اینکه چگونه اقدامات مختلف می‌تواند باعث کاهش رشد آن شود را نشان می‌دهد.

داده ها خوانندگان را جذب میکنند!

جنیفر لافلور، سردبیر ارشد مرکز Public Integrity می‌گوید: «دیتاژورنالیسم از زمان پیدایش در سال ۱۹۶۷ راه طولانی را پیموده است. در ایالات متحده، فیل مایر مانند پدربزرگ دیتاژورنالیسم است و کارهای زیادی را با استفاده از نظرسنجی برای پوشش ناآرامی های شهر دیترویت انجام داده است. اما تا دهه ۱۹۹۰ از آن استفاده نشده است.»

در آن زمان علاقه به استفاده از داده ها در روزنامه‌نگاری افزایش پیدا کرد. درحالی که در سال ۱۹۹۳ تنها حدود صد نفر در اولین کنفرانس دیتاژورنالیسم حضور داشتند، این رویداد امروزه می‌تواند دو هزار خبرنگار را جذب کند.

لافلور در جلسه‌ای که مسیر داده را در کنفرانس جهانی روزنامه نگاری تحقیقی امسال آغاز کرد (GIJC۲۱) به همراه سه دیتاژورنالیست برجسته صحبت کرد: برانت هوستون، رئیس و مدیرگروه گزارشگری تحقیقی در دانشگاه Illinois؛ جیانینا سگنینی، مدیر برنامه دیتاژورنالیسم در دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه Columbia در شهر نیویورک و کوانگ کنگ کوئکسر، ویراستار داده در Pulitzer Center؛ این گروه، مجموعه ای از منابع و ابزارها را به اشتراک گذاشتند و روندهای آینده‌ی دیتاژورنالیسم را مشخص کردند.

منابع مورد استفاده روزنامه نگاری داده

کلان داده‌ها، مدیریت داده‌های فاش شده، متن کاوی، تصویربرداری ماهواره ای و یادگیری ماشین، ابزارهایی هستند که ممکن است ترسناک به نظر برسند اما تسلط بر آنها با کمی تمرین کار نسبتا آسانی است.

آنها از طریق نرم افزارهای ارزان قیمت یا منابعِ باز هم در دسترس هستند.

در اینجا چند راهنما و مجموعه داده ها وجود دارد که به شما برای شروع کار کمک خواهند کرد:

  • کتاب «Data for journalists» نوشته ی هوستون، یک راهنمای ضروری برای خبرنگارانی است که می‌خواهند داده ها را در گزارشات خود بیاورند. این کتاب اکنون در پنجمین ویرایش خود، به تربیت چند نسل از روزنامه نگاران کمک کرده است.
  • « Teaching Data and Conputational journalism » یک کتاب دیجیتالی است که توسط روزنامه نگاران داده چارلز برت و شریل فیلیپس نوشته شده است و دارای مجوز Creative Common است. این کتاب اصول اولیه ی این حرفه را پوشش می‌دهد.
  • مرکز منابع GIJN شامل راهنماها، ابزارها و روش شناسی دیتاژورنالیسم است. همچنین می‌توانید مجموعه ی « How They Did It » را هم که در رابطه با تحقیقات نوآورانه‌ی آنهاست ببینید.
  • پایگاه داده سازمان ملل (The UN Comtrade)، یک مخزن آمار رسمی بین المللی است و یک ابزار اولیه برای تحقیقات مربوط به داد و ستد های جهانی و زنجیره‌های تولیدی است.
  • پایگاه داده « The Global Brand» داده‌های نزدیک به ۵۰ میلیون برند را دارد. کشورهای پایه ی آن‌ها و شماره ثبت آن‌ها را ذخیره می‌کند که اغلب هنگام بررسی مشاغل مفید هستند.
  • پروژه گزارش جرائم سازمان یافته و فسادهای اداری Aleph، آرشیو گسترده‌ای از پایگاه های داده، اسناد و تحقیقات گذشته و فعلی را جمع آوری کرده است.

دیتاژورنالیسم ابزارهایی را برای آینده پیشنهاد می‌کند

رادیو و پادکست

کِنگ و لافلور منابع زیر را برای پشتیبانی دیتاژورنالیسم بر روی پلتفرم‌های صوتی پیشنهاد کردند که محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است اما روش های متفاوتی برای تصویرسازی داده احتیاج دارند.

  • برای Sonification (تبدیل داده‌ها به صدا) ابزارهای رایگان گوگل به نام Two Tone را پیشنهاد کردند
  • Reveal دارای ابزارهای باز و نمونه کارهای دیتاژورنالیسم صوتی است.

دیتاژورنالیسم به بخش جدایی ناپذیری از روزنامه نگاری تحقیقی تبدیل شده است و به گفته ی شرکت کنندگان این جلسه، سرعت نوآوری آن همچنان محدودیت های احتمالی گزارشات را کنار میزند. این به معنای استفاده ی بیشتر و مکرر از تصویربرداری ماهواره ای، برنامه نویسی R و python و داده های بزرگتر و پیچیده تر است. روشهای مختلف دیتاژورنالیسم برای به دست آوردن مخاطبان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.