گزارش ورزشی برای منتقدترین مخاطبان!

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبر: 84973691
گزارش ورزشی برای منتقدترین مخاطبان!

تهران- ایرنا مدرسه- خوانندگان گزارش‌های ورزشی عموماً منتقدترین مخاطبان سرویس‌های خبری هستند؛ شناخت دقیق مخاطبان و محتوای مورد نیاز هرکدام کمترین انتظار از روزنامه‌نگاران ورزشی است.

خوانندگان گزارش‌های ورزشی عموما منتقدترین مخاطبان بین سرویس‌های خبری هستند. آن‌ها خودشان اطلاعات زیادی درمورد ورزش دارند و از یک گزارشگر ورزشی هم انتظار بسیار بالایی دارند. این مسئله حتی در مورد افرادی که ورزش را از رادیو و تلویزیون دنبال می‌کنند هم صادق است. بنابراین به عنوان یک روزنامه‌نگار ورزشی باید مطالعات خود را بالا ببرید و گزارش‌هایی دقیق به مخاطبان ارائه کنید.

توقع مخاطبان از شما

خوانندگان و شنوندگان ورزشی توقع دقت و قضاوت صحیح دارند. آن‌ها از یک گزارش‌گر ورزشی انتظار دارند که بداند چه زمانی عملکرد یک بازیکن را تحسین کند و چه زمان از او انتقاد کند. چه زمانی از تصمیم‌های گرفته شده حمایت کند و چه زمان برای پیگیری مطالبات با مسئولین تماس بگیرد.

علاقه‌مندان به ورزش، هم ورزش کردن را دوست دارند و هم تماشا کردن آن را. آن‌ها همچنین دوست دارند درباره عملکردهای گذشته و چشم‌انداز آینده ورزشی هم صحبت کنند. آن‌ها بسیار دوست دارند درباره تصمیماتی که مدیر یا مربی گرفته است یا باید بگیرد بحث کنند. آن‌ها معمولاً صفحات ورزشی را زودتر از دیگر بخش‌های روزنامه می‌خوانند. به همین دلیل بسیاری اوقات فروشندگان روزنامه‌ها هم صفحه یک روزنامه را مقابل دید قرار می‌دهند و هم صفحه پشتی یا بخش ورزشی را. البته وقتی به ورزش فکر می‌کنید هم ورزش‌های سنتی کشور و هم ورزش‌های غربی را درنظر بگیرید.

گزارش ورزشی برای منتقدترین مخاطبان!

محتوای گزارش ورزشی

صفحات ورزشی باید حاوی اطلاعات زیادی باشند. برای اینکه بتوانید این‌کار را به خوبی انجام دهید تمامی موضوعات زیر را درنظر بگیرید:

  • نتایج

این مهم‌ترین بخش هر پوشش ورزشی است. نتیجه‌ی یک مسابقه برای مردم بسیار مهم است و بسیاری از آن‌ها فقط برای مشاهده نتیجه یک مسابقه به سراغ سایت یا روزنامه شما می‌آیند. بنابراین باید سعی کنید نتیجه هر رویداد ورزشی را که ممکن است برای مخاطب جالب باشد در اسرع وقت به اطلاع آن‌ها برسانید.

  • جدول لیگ

اگر ورزشی که آن را گزارش می‌کنید در یک لیگ رقابتی شرکت کند، نتایج هر هفته بر جدول لیگ تاثیر می‌گذارند. تیمی که پیروز شده ممکن است در جدول لیگ بالاتر از سایر تیم‌ها قرار بگیرد. برای مخاطبین تیم‌های ورزشی، موقعیت هر تیم در جدول لیگ بسیار مهم است.

  • گزارش مسابقات

گزارش یک مسابقه توصیفی است از اتفاقاتی که افتاده، به همراه تجزیه تحلیل آن رویداد و علت وقوع آن.

گزارشگر ورزشی اغلب می‌تواند توضیح دهد که کدام تاکتیک‌ها باعث پیروزی یک تیم شده‌است یا کدام ضعف‌ها مانع پیروزی تیم دیگر شده‌است. به این ترتیب خواننده یا شنونده، بازی را بهتر درک خواهد کرد. معمولاً جایی برای گزارش کامل ورزشی در سرویس‌های خبری وجود ندارد و فقط اتفاقات و رویدادهای مهم گزارش می‌شود. گاهی هم فقط نتایج لیگ گزارش می‌شود. با این حال می‌شود با مسئول مربوطه صحبت کرد که گزارشی کوتاه‌تر از گزارش کامل در خبرگزاری منتشر شود. حتی نوشتن دو یا سه جمله درباره بازی‌های هفته و نتایج آن باعث می‌شود خواننده و کسی که لیگ را تماشا می‌کند حس بهتری داشته باشد.

اگر خودتان طرفدار یک تیم خاص ورزشی هستید باید مراقب باشید که گزارش شما مغرضانه نشود و انصاف را در گزارش رعایت کنید.

  • تجزیه و تحلیل قبل از مسابقه

قبل از اینکه یک مسابقه ورزشی برگزار شود مخاطبان دوست دارند که پیشبینی‌ها را راجع به آن بدانند. چه چیزی راجع به این تیم جالب است؟ چه ویژگی باعث می‌شود یک تیم نسبت به تیم دیگر برتری داشته باشد؟ چه اتفاقی بر نتیجه مسابقه تأثیر می‌گذارد؟ طرفداران تیم‌ها مشتاقانه هر مطلبی که راجع به تیم‌شان نوشته شود دنبال می‌کنند.

  • اخبار ورزشی

این اخبار ممکن است شمال مصدومیت بازیکنان، تغییرات در کادر فنی، اخراج مربی، بازنشسته شدن مسئولین و... باشد. این مطالب هم جزو مطالبی است که باید آن را منتشر کنید و جزئیات دقیق آن را بدانید. ساخت تأسیسات جدید ورزشی، حمایت مالی از یک تیم یا تغییر قوانین در اداره ورزش باید به گوش مخاطبین برسد.

اگر یک خبر ورزشی خوب و قوی پیدا کنید این خبر می‌تواند در صفحه یک روزنامه چاپ شود!

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

افرادی که صفحات ورزشی می‌خوانند یا برنامه ورزشی تماشا می‌کنند، چهار دسته هستند و باید تمام آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

  • شرکت کنندگان

کسانی که خودشان ورزش می‌کنند و در تیم‌های ورزشی حضور دارند -حتی در سطح پایین- می‌خواهند نتایج تیم خود و حریفان آینده‌شان را بدانند. نتایج لیگ و مسابقات باید منتشر شود تا آنان قدم بعدی خود را بدانند. آن‌ها همچنین می‌خواهند گزارش مسابقات خود را بخوانند و بشنوند مخصوصاً زمانی که برنده شده‌اند.

  • هواداران

افرادی که به  صورت منظم یک تیم ورزشی را تماشا می‌کنند می‌خواهند نتایج و گزارش‌های مسابقات تیم محبوبشان را ببینند. آن‌ها می‌خواهند گزارش مسابقات را بخوانند حتی اگر قبلاً مسابقه را دیده باشند ،مخصوصاً اگر تیم محبوب‌شان برنده شده‌باشد، می‌توانند دوباره از پیروزی تیم‌شان لذت ببرند!

  • خوانندگان و شنوندگان معمولی

درحالی که بیشتر خوانندگان و شنوندگان مطالب ورزشی افرادی هستند که راجع به ورزش دانش و اطلاعات دارند، باید این موضوع را هم به یاد داشته باشید که برخی از مخاطبین شما افراد معمولی هستند. آن‌ها ممکن است دانشی راجع به ورزش نداشته باشند اما گزارش‌هایی که بنظرشان جالب است را می‌خوانند. این افراد به اطلاعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند گزارش را درک کنند. برای مثال کسی که بصورت حرفه‌ای گلف بازی می‌کند می‌داند که اصطلاح عقاب یا چیپس در بازی گلف به چه معناست اما ممکن است یک مخاطب معمولی از آن اطلاعی نداشته باشد.

گزارش ورزشی برای منتقدترین مخاطبان!

ورزش محبوب

یک روزنامه، ایستگاه رادیویی یا تلویزیون باید ورزشی را که عموم مردم به آن علاقه دارند در اولویت قرار دهد. آن‌ها باید تا جای ممکن بیشترین فضا را به محبوب‌ترین ورزش اختصاص بدهند و بعد از آن به ترتیب به دیگر ورزش‌ها بپردازند. اما شما باید راجع به اینکه کدام ورزش را در اولویت قرار می‌دهید احتیاط کنید! گفتن این مسئله بسیار ساده‌تر از انجام دادن آن است. بدست آوردن ارقام دقیق تعداد افرادی که به یک ورزش خاص علاقه دارند اصلاً کار ساده‌ای نیست. بویژه اگر ورزش‌های زیادی در یک کشور وجود داشته‌باشد. شما می‌توانید تا جای ممکن این اعداد و ارقام را از سایت وزارت ورزش پیدا کنید. حتی اگر بتوانید ارقام دقیقی پیدا کنید باید تصمیم بگیرید اولویت را به ورزشی بدهید که شرکت‌کنندگان بیشتری دارد یا ورزشی که تماشاگران بیشتری دارد. همچنین این مسئله وجود دارد که برخی ورزش‌ها برای بخش محدودی از جامعه است. برای مثال ورزشی مانند گلف یا بیلیارد مخاطب خاص دارد اما نمی‌توان همیشه آن‌ها را از پوشش خبری حذف کرد. در برخی کشورها مردم بیشتر دوست دارند که خودشان یک ورزش را بصورت حرفه‌ای دنبال کنند و در برخی کشورها مردم دوست دارند که بیشتر تماشاچی باشند. این تفاوت‌ها را هم حتماً درنظر بگیرید.

درنهایت شما برای تبدیل شدن به یک روزنامه‌نگار ورزشی خوب، به مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی و غیرفنی احتیاج دارد. از مهارت در استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های جدید تا مهارت در ارتباط برقرار کردن با دیگران یا تسلط بر زبان انگلیسی که کار شما را در گزارش رویدادهای ورزشی مختلف آسان‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.