دست‌ها روی شاتر / برای عکاسی خبری همیشه آماده باشید

عکاسی، شکار لحظه‌هاست اما از همه‌ی شاخه‌های عکاسی بیشتر، عکاسی خبری است که ثانیه‌ها برایش مهم است. یک عکاس خبری باید همیشه دوربین خود را در دست داشته باشد و همانند ماشه تفنگ دستش روی شاتر آماده ثبت بهترین عکس باشد.

از دهه‌ها پیش، فناوری باعث تحول عظیم در عکس های خبری شد. اما اصل «همیشه آماده باش» همچنان پابرجا است.

همانطور که مانوئل لئون لوپز، استاد عکاسی خبری من در دانشگاه میسوری-کلمبیا، می‌گوید «شانس زمانی به شما رو می‌کند که فرصت با آمادگی همراه می‌شود.». اولین بار در سال ۱۹۸۲ از او نقل شده‌است که با وجود انقلاب فناوری، حتی امروز هم این اصل مطرح و پابرجا است. بله، گاهی اوقات داشتن شانس خوب می‌تواند شما را در یک مکان خاص در لحظه مناسب قرار دهد. اما اگر آماده نباشید، از آن بهره‌ی کامل نخواهید برد.

برای یک عکاس خبری، آماده بودن به این معنی است که باید بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، تحقیقات خود را انجام دهید و سعی کنید آنچه را که قرار است اتفاق بیفتد پیش بینی کنید. باهوش بودن به شما کمک می‌کند عکس مناسب را بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

آمادگی ربطی به شانس شما ندارد. این نیاز به یک تلاش جدی قبل از شروع کار دارد. این همان مهارتی است که با تجربه تکامل می‌یابد. بدیهی است که هر چه بهتر بفهمید چه اتفاقی می‌افتد، نتایج بهتری به دست می‌آید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مجبور شوید چیزهایی را که کمی در مورد آنها می‌دانید پوشش دهید، اما این بهانه‌ی خوبی برای آماده نبودن نیست. لازم نیست در هر چیزی که پوشش می‌دهید متخصص شوید، اما درک سؤالات اصلی خبری در این زمینه به شما کمک می‌کند؛ چه اتفاقی می‌افتد، چه زمانی، کجا، چه کسی و چرا.

ورزش یک راه عالی برای آموزش گرفتن عکس های خبری

یک عکاس خبری روایت می‌کرد:

«سال‌ها پیش، بسیاری از ورزش‌ها، به‌ویژه فوتبال را پوشش می‌دادم. در ابتدا بازیکنان را نمی‌شناختم و گاهی اوقات نمی‌توانستم بفهمم کدام بازیکن کلیدی است. امروزه تصور اینکه یک عکس با داستان اصلی مطابقت نداشته‌باشد سخت است. برای مثال، اگر به عکس‌های بازی پاریسن ژرمن نگاه می‌کنید، مطمئناً انتظار دارید حداقل یک عکس از مسی یا امباپه ببینید. داشتن یک تصویر خوب از بازیکنان کمتر شناخته شده جالب نخواهد بود؛ این یعنی اینکه شما باید از قبل بدانید داستان چیست.

در دوران آنالوگ، این کار بسیار چالش برانگیزتر بود، زیرا ما هر آنچه فیلم‌برداری می‌کردیم، نیاز به پردازش، ویرایش، کپی و سپس انتقال از طریق خطوط تلفن داشت. این یک فرآیند طولانی بود که با فناوری دیجیتال به شدت تغییر کرد. امروزه، عکاسان کل مسابقه را پوشش می‌دهند و عکس‌ها را به‌صورت بی‌سیم از دوربین‌های خود ارسال می‌کنند، اغلب این عکس‌ها به ویرایش‌گرهایی می‌رسد که به تصاویر در زمان واقعی دسترسی دارند تا بتوانند به سرعت تصاویر کلیدی را توزیع کنند. اما در دوران آنالوگ، برای بازی‌ای که اواخر شب شروع می‌شد، اغلب می‌توانستید فقط در پنج دقیقه‌ی اول فیلم‌برداری کنید، قبل از اینکه مجبور شوید برای ادیت فیلم عجله کنید تا ضرب‌الاجل تعیین کنید. اگر داستان را نمی‌دانستید و روی بازیکنان کلیدی در آن لحظات ارزشمند تمرکز نمی‌کردید، شکست می‌خوردید.»

پوشش ورزشی یک راه عالی برای تمرین رفلکس شماست. نیازی نیست که یک مسابقه‌ی برتر یا ویژه باشد. هر ورزشی می‌تواند فرصتی برای بهبود مهارت‌های فنی شما باشد، اما هنوز باید بدانید داستان چیست.

تجربه شما از پوشش مسابقات ورزش به شما کمک خواهد کرد تا اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد را پیش‌بینی کنید و حتی زمانی که رویدادها به طور غیرمنتظره رخ می‌دهند را ثبت کنید.

به عنوان نمونه‌ای از فواید آماده‌سازی و پیش‌بینی، در اینجا چند عکس از «انریک شور» را به عنوان خبرنگار رسیور نیوز و روایت او از این عکس‌ها را می‌وریم.

من برای اتفاقات غیرمنتظره در سازمان ملل آماده بودم

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ من متوجه شدم که قرار است رویدادی برای شروع مسابقات جام جهانی فوتبال در مقر سازمان ملل برگزار شود؛ بنابراین فکر کردم که بروم و نگاهی بیاندازم.

من در نتظار یک سخنرانی یا کنفرانس رسمی بودم که مقامات رسمی با کت و شلوار در یک محیط کاملا جدی در آن حضور دارند. اما مرا به صورت کاملاً غیر منتظره برای یک رویداد غیر رسمی به اتاق شورای امنیت سازمان ملل بردند، جایی که سفیران کشورهای شرکت کننده در جام جهانی پیراهن تیم‌های ملی خود را پوشیده بودند. خیلی خنده‌دار و غیر عادی بود که مسئولان را در آن مکان بسیار جدی با این حال و هوا ببینید. در این بین لحظه‌ی کلیدی زمانی اتفاق افتاد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان لل، با لباس داور همراه با سوت زدن و یک کارت زرد در جیب وارد اتاق شد. همه خندیدند. این صحنه فقط یک لحظه دوام آورد و خیلی زود همه برای یک عکس رسمی ژست گرفتند. یک لحظه بود اما غافلگیری و خنده در آن لحظه، خودجوش و بسیار قدرتمند بود. شناسایی بازیکن اصلی در یک موقعیت غیرمنتظره و واکنش سریع، بسیار کلیدی بود.

دست‌ها روی شاتر / برای عکاسی خبری همیشه آماده باشید

فقط یک لحظه کوتاه برای آن عکس خبری گویا

وضعیت غیرعادی دیگری در سال گذشته (۲۰۱۹) وجود داشت که سازمان ملل متحد میزبان اجلاس آب‌وهوای جوانان بود و یک پلت فرم بی سابقه را به فعالان جوان محیط زیست از سراسر جهان ارائه کرد.

چهره کلیدی، گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی بود که سخنرانی تأثیرگذاری و احساسی داشت. اما این مهم بود که او را همراه با دبیر کل سازمان ملل، گوترش نشان دهیم. این فقط یک بار در ملاء عام اتفاق افتاد، زمانی که آن‌ها پس از سخنرانی اولیه برای مدت کوتاهی دست دادند.

برای گرفتن آن عکس، باید پیش‌بینی می‌کردم که چه زمانی و کجا قرار است اتفاق بیفتد. چالش‌های فنی‌ای وجود داشت، زیرا نور عالی نبود و آن‌ها بسیار دور بودند، اما با یک لنز بسیار بلند توانستم آن لحظه‌ی کوتاه و نمادین را ثبت کنم.

دست‌ها روی شاتر / برای عکاسی خبری همیشه آماده باشید

بدون دوربین من، این یک فاجعه بود

یک شب که داشتم به نمایشگاهی در مرکز شهر منهتن می‌رفتم، از مترو بیرون آمدم و باران می‌بارید. در کمال تعجب، یک کامیون غیرمعمول با تابلوی روشنی که روی آن نوشته شده بود «استیضاح» را در گوشه‌ی خیابان ۵۸ و خیابان پنجم دیدم. در آن زمان فشارها برای استیضاح رئیس جمهور ترامپ به شدت زیاد بود. متوجه شدم که کامیون قرار است به خیابان پنجم بپیچد، و فکر کردم که اگر بتوانم از آن در حال عبور از مقابل برج ترامپ عکس بگیرم، می‌تواند یک پیام گرافیکی قوی ایجاد کند. بنابراین من با عجله جلوتر از کامیون رفتم و در حالی که کامیون به آرامی در حال حرکت بود به موقعیت رسیدم. من نمی‌دانم چه کسی تابلو را ساخته بود، اما پیام واضح بود!

این شانس محض بود که فرصت عکس گرفتن را داشتم، اما باید سریع عکس‌العمل نشان می‌دادم و البته دوربین هم روی دستم بود. اگر متروی من یکی دو دقیقه تأخیر می‌کرد، حتماً عکس را از دست می‌دادم. اما بدترین سناریو این بود که متوجه شوم دوربین همراه خودم ندارم؛ البته قبلا این اتفاق برایم افتاده‌بود.

دست‌ها روی شاتر / برای عکاسی خبری همیشه آماده باشید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.