۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 5305
کد خبر: 85126601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاست ۴ | سلسله متن‌های آموزش پادکست

مراحل پیش تولید گزارش صوتی

۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۷
کد خبر: 85126601
سید محمد مهدی سیدی
مراحل پیش تولید گزارش صوتی

تهران- ایرنا مدرسه- تهیه‌ی گزارش صوتی گاهی سخت و طاقت‌فرسا است. گاهی شما ده‌های قطعه‌ی صوتی را جمع‌آوری یا ضبط کرده‌اید و نمی‌دانید باید با آن‌ها چکار کنید. راه‌هایی وجود دارد که نظم ذهنی شما را شکل می‌دهد و کمک می‌کند خط داستان خود را به راحتی ترسیم کنید.

در مقاله‌ی قبلی برخی موارد را در کنارهم قرار دادیم تا بتوانیم شروع به تهیه‌ی یک گزارش صوتی کنیم اما همانطور که اشاره کردیم موقعیت‌های خاصی هم وجود دارد که به شما موادی بیش از آنچه که گفته شد ارائه می‌دهند. در این شماره برخی از این موقعیت‌ها را بررسی می‌کنیم و روش رسیدن از طرح اولیه با داستان مرکزی و سپس بسط آن را شرح خواهیم داد. قرار است ستون‌های ساختمان متن را در این قسمت بالا ببریم.

گزارش‌دهی از صحنه

گزارش‌میدانی بیش از آن چه که فکرش را بکنید مواد اولیه‌ی عالی در اختیارتان قرار می‌دهد. زمانی که در صحنه و مکان ضبط (معمولاً بیرون از استودیو) هستید، به دنبال «فایل صوتی صحنه، صوت عملی یا صوت فعالیت» باشید؛  این ضبط صوت یا تصویر از چیزی است که در زمان واقعی در حال رخ دادن است. صوت فعالیت در واقع ثبت یک عمل است که در جلوی شما به وقوع می‌پیوندد و می‌تواند هر عمل جالب و قابل استفاده‌ای باشد؛ مواجهه، گفتگو، لحظه‌ای از شگفتی واقعی ... این نوع، بهترین و گران‌بهاترین نوع فایل یا نوار صوتی است که هر روز پیش نمی‌آید اما زمانی که آن را پیدا کردید، باید آماده باشید از آن بهره ببرید (این نوار یا فایل صوتی، صوت عملی یا صوت فعالیت نامیده می‌شود چراکه فایل ضبط شده از عمل است و نه خروجی از مصاحبه شخصی). این فایل تجربه‌ی دست اول و تکرارنشدنی یک رویداد در مقابل سمع و بصر شما است که ان را شکار کرده‌اید؛ همین هم ارزش آن را چند برابر می‌کند. این صوت شکار شما و مختص خودتان است.

راه شکار این فایل این است که همیشه برای صحنه‌ گزارش دهید. به بیان ساده‌تر، شما باید تمام عناصر صوتی را که برای بازسازی یک صحنه برای شنونده نیاز دارید، جمع آوری کنید. این به معنای جمع آوری صدای باز شدن و بسته شدن درها، صدای رعد و برق در پس زمینه، صدای فردی که به تلفن پاسخ می‌دهد یا با دوستش احوال پرسی می‌کند. صدایی که تصویری را به نمایش می‌گذارد و یک صحنه را تعیین می‌کند. باید بتوانید صحنه را تمام و کامل و به واضح‌ترین حالت برای مخاطب بازسازی کنید.

صدای نزدیک و پانورامیک

یکی از روش‌های جمع آوری این صدای صحنه‌، فکر کردن شبیه یک عکاس است. اگر قرار است یک رویداد را عکس بگیرید، شما به دنبال نمای بسیار نزدیک، تصاویری با جزئیات و مملو از احساس، خواهید بود. اما همچنین می‌خواهید تصاویری بگیرید که حس اندازه و محدوده رویداد را منتقل کند، مثلاً تصاویری از جمعیت از نمایی بالا و مشرف.

شما به عنوان یک نویسنده‌ی گزارش یا متن برای صوت، همین کار را با صدا می‌خواهید انجام دهید.

شما می‌خواهید صدای عناصر خاصی را که یک فضای صوتی را تشکیل می‌دهند، ضبط کنید. اگر در یک برگر فروشی هستید، شما به دنبال صدای بیکن‌های سرخ شده، صدای شستن ظرف‌ها و صدای دکمه‌های صندوق پول هستید. این نمای نزدیک شما است. اما شما به دنبال سر و صدای گفتگوهای همزمان، زوزه‌ی مکش پنل‌های خروجی هوا بر روی گریل و صدای شلوغی و ترافیک خیابان خارج از رستوران هستید. این نمای پانورامیک شما از صحنه است.

با این فایل ضبط صدای طبیعی، شما آماده نوشتن صحنه‌های شفاف در متن نهائی خود خواهید بود.

گزارش ساعت شنی

گاهی فرآیند گزارش دهی را به شکل یک ساعت شنی تصور می‌کنیم. شما با یک ایده یا موضوع شروع می‌کنید و به گزارش گسترده درباره‌ی آن می‌پردازید. ممکن است به دنبال مطالعه‌ی مقالات یا انجام بحث‌های اولیه با متخصصین باشید. اینجا قسمت بالایی ساعت شنی شماست ؛ بخشی که گسترده‌تر و مفصل‌تر است. هرچه بیشتر گزارش دهید، سؤالات شما دقیق‌تر می‌شود. شما در حال پیدا کردن تمرکز، قلاب متن و نقطه‌ی برخورد متن خود هستید. این جا کم کم دارید داستان را احساس می‌کنید؛ اگرچه دقیقاً به آن دست نیافته‌اید، اما به آن نزدیک هستید. معمولاً در این نقطه شما طرح‌تان را می‌نویسید. شما هنوز در نقطه‌ی باریک‌تر ساعت شنی نیستید، اما به آن نزدیک شده‌اید.

در مرحله‌ی بعد طرح شما قبول شده و شما با مصاحبه خبری رسمی و گفتگو با متخصصان شروع به کار می‌کنید. احتمالاً در چند مصاحبه اول به دنبال سرنخ می‌گردید، اما با یک جرقه، ناگهان داستان شما واضح می‌شود. به خودتان می‌گویید: «بله! باید روی او تمرکز کنم!» یا متوجه می‌شوید: «داستان دقیقاً درباره این است.» شما در نقطه‌ی باریک‌تر شنی، نقطه عطف ماجرا هستید. اینجا شما می‌توانید داستان خود را در یک جمله خلاصه کنید.

حالا کار واقعی شروع می‌شود. تمام تحقیقات و مصاحبه‌های شما دیگر متمرکز شده‌اند. زوایای داستانی که قبلاً ندیده بودید، ناگهان پدیدار می‌شوند. از این جا متن شما به شهادت‌ها، پیشینه‌های تاریخی و متن زمینه‌ای برای داستان می‌پردازد. تقریباً تمامی اطلاعاتی که در نهایت در داستان خود استفاده خواهید کرد، در نصف پایین فرآیند گزارش دهی ساعت شنی است. شما داستان خود را پیدا کرده‌اید.

اگرچه بسیاریاز اطلاعاتی که در ابتدا جمع آوری کرده‌اید را به کار نمی‌برید، اما شما به قسمت اول فرآیند گزارش دهی نیاز داشتید تا به داستان خود برسید. ساعت شنی گزارش صوتی، یک فرآیند از ایده تا پیدا کردن داستان و مجدد بسط نقطه‌ی کانونی داستان است.

مراحل پیش تولید گزارش صوتی

ثبت «لاگ» گزارش صوتی شما

لاگ معادل استوری برد در داستان‌های تصویری است و در واقع فهرستی از گزارش‌های صوتی شما است. این فهرست، لیستی از کدهای زمانی با پاره‌ای از متن توضیحی یا مکالمه‌ی مربوطه است. لاگ ابزاری برای مرتب‌سازی و پیدا کردن بخش‌های خاص گزارش صوتی شماست. لاگ گزارش صوتی شما یک متن تمام و کمال و پر جزئیات نیست. شما نیازی به نوشتن هر کلمه ندارید.

روش ثبت لاگ گزارش صوتی شما به این شکل است:

ضبط خود را از ابتدا تا انتها پخش کنید. هنگام گوش دادن، کد زمانی و عبارات کوتاه مکالمه یا شرح دهنده هر قسمت را علامت گذاری کنید. از یک ساعت یا بهتر است از نرم‌افزار ویرایش صوتی یا نمایشگر رکوردر خود استفاده کنید. زمان را به دقیقه و ثانیه بیان کنید.

کلید این فرآیند، گوش دادن به «زمان واقعی» است. از تمایل به توقف پیاپی یا سریع رفتن به جلو خودداری کنید. به خاطر داشته باشید این یک متن لغط به لغط نیست. شما نیازی به نوشتن دقیق آنچه در حال شنیدن هستید ندارید؛ به جای آن، بر روی کلمات و عبارات کوتاهی که به ذهن شما مطلب را یادآوری‌ خواهند کرد، تمرکز کنید. 

نکات مهم در ثبت «لاگ» گزارش صوتی

هنگامی که زمان کم است، طبیعی است که بخواهید از لاگ چشم‌پوشی کنید اما بیشتر اوقات، ثبت لاگ به شما در پایان زمان کمک می‌کند. یکبار که لاگ خود را دارید، دقیقاً می‌دانید کدام قطعه صدا را دارید و در کجای قطعه صوتی قرار دارد؛ این مورد در نوشتن اسکریپت (script) یا متن نمایشی نهائی به شما کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید در صدا، شما نمی‌توانید مانند متن کتاب یا نمایشنامه صفحات را عقب و جلو کنید. بدون لاگ، شما باید برای پیدا کردن قطعه صدایی که دنبال آن هستید زحمت زیادی را متحمل شوید. از تجربه شخصی دردناک سازندگان محتواهای صوتی می‌توانیم بگوییم که این بسیار ناراحت‌کننده و عذاب‌آور است.

برای هر داستانی که به قدر کافی زمان دارد، شما باید یک لاگ ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید دلیل اینکه ثبت لاگ ممکن است زمان زیادی بگیرد، این است که مردم تمایل دارند بیشترین تعداد قطعه‌ی صوتی را جمع آوری کنند. اگر شما ۱۰ دقیقه از یک مصاحبه را ضبط کرده‌اید، تهیه یک لاگ نیز ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس، اگر فکر می‌کنید ثبت لاگ زیاد طول می‌کشد، توصیه می‌کنم کمتر ضبط کنید. ممکن است بیش از حد دارید گزارش داستان خود را کش می‌دهید.

یک نکته دیگرT برخی دستگاه‌های ضبط، قابلیت «نشانه‌گذاری ترک» را دارا هستند. شما می‌توانید یک فایل طولانی را به چندین ترک کوچک‌تر تقسیم کنید در حالی که ضبط می‌کنید. این بخش کد زمانی لاگ را به صورت خودکار ایجاد می‌کند، اما شما هنوز باید خلاصه مکالمه را نوشته و وارد کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.