با نرم‌افزار تصویرسازی کنید/ برنامه‌هایی که هر دیتاژورنالیست باید بشناسد

تصویرسازی داده ها، نمایش داده‌ها از طریق گرافیک‌هایی مانند نمودارها، نقشه‌ها و گراف‌هاست. به وسیله‌ی این کار، داده‌های شما به‌طور گسترده در دسترس قرار می‌گیرند و به راحتی قابل درک می‌شوند.

تازه وارد حرفه روزنامه‌نگاری شده‌اید و به داده‌ها علاقه‌مند هستید؟ در اینجا ۵ برنامه کاربردی رایگان برای تصویرسازی داده‌ها به شما معرفی می‌کنیم که هر روزنامه‌نگار تازه واردی که به دنبال ساختن داده‌های بصری جذاب است، به آن‌ها نیاز دارد.

تصویرسازی داده‌ها چیست؟

بهتر است قبل از آنکه به معرفی برنامه‌های موجود برای تصویرسازی داده‌ها بپردازیم، ابتدا یک توضیح سریع در رابطه با آنکه «تصویرسازی داده‌ها چیست»، ارائه کنیم. تصویرسازی داده‌ها، نمایش داده‌ها از طریق گرافیک‌هایی مانند نمودارها، نقشه‌ها و گراف‌هاست. بوسیله‌ی این کار، داده‌های شما به‌طور گسترده در دسترس قرار می‌گیرند و به راحتی قابل درک می‌شوند. به قول معروف، یک تصویر هزاران کلمه را بیان می‌کند و بنابراین راهی آسان برای درک روندها، الگوها و داده‌های پرت است.

خوشبختانه، این ابزارها نیازی به داشتن تجربه‌ی کدنویسی ندارند. حالا پنج ابزار برتر را که به هر دیتاژورنالیستی برای تصویرسازی داده توصیه می‌شود، به شما معرفی می‌کنیم.

۱) Tableau Public

این برنامه، یک ابزار جامع و آسان برای استفاده است که دارای طیف گسترده ای از نمودارهاست. یعنی همه نوع نموداری، از نمودار دایره ای تا نقشه ها، حباب ها، نمودارهای پراکنده و نمودارهای مساحت. استفاده از این برنامه آسان است اما لازم است که آن را روی دسکتاپ خودتان نصب کنید. اگر به دنبال استفاده از منابع متن باز هستید، ادامه این مطلب را بخوانید.

با نرم‌افزار تصویرسازی کنید/ برنامه‌هایی که هر دیتاژورنالیست باید بشناسد

۲) Infogram

این برنامه، یک برنامه قدرتمند دیگر با بیش از ۳۷ نوع نمودار تعاملی است. علاوه بر این Infogram دارای طیف گسترده‌ای از قالب‌های رایگان برای استفاده در رسانه‌های اجتماعی است (مانند فیسبوک و اینستاگرام). البته گزینه‌ای هم برای حرفه‌ای تر شدن وجود دارد که در ماه باید هزینه‌ای برای آن بپردازید. برنامه Infogram همچنین یک آپشن ابتدایی دارد که اگر تازه وارد حرفه‌ی روزنامه‌نگاری شده‌اید، برایتان کافی است (۱۰ پروژه و ۱۳ نوع نقشه برای شما در دسترس قرار می‌گیرد).

۳) Datamatic

رتبه سوم، برنامه‌ی Datamatic است. این ویدئو، یک ویدئوی عالی و کوتاه در مورد نحوه ایجاد یک داده تصویری است. ابزارهای این برنامه برای اضافه کردن عناصر تعاملی جهت برجسته کردن بخش‌های مهم داده‌های شما عالی هستند. این طیف وسیع از تصویرسازی داده‌ها رایگان هستند و نیازی به تجربه و دانش در رابطه با کدنویسی ندارند. فقط باید داده‌های خودتان را از اکسل آپلود کنید و بعد Datamatic بقیه‌ی کارها را انجام می‌دهد.

۴) Datawrapper

این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به کدنویسی، داده‌ها را به سادگی در جدول جایگذاری کنید تا برنامه خودش ادامه‌ی کارها را انجام بدهد. می‌توانید رنگ‌ها را تغییر دهید، عنوان اضافه کنید و پیش نمایش کار خودتان را قبل از انتشار در دسکتاپ، موبایل و تبلت مشاهده کنید. این برنامه به سادگی شما را قادر می‌سازد که بدون ثبت‌نام اولیه و تنها با زدن دکمه‌ی Create داده‌های خودتان را تصویری کنید. یک ابزار سرگرم‌کننده و تعاملی که به شما این امکان را می‌دهد که تصویرسازی‌های خیره‌کننده‌ای ایجاد کنید.

با نرم‌افزار تصویرسازی کنید/ برنامه‌هایی که هر دیتاژورنالیست باید بشناسد

۵) Flourish

این برنامه، یک برنامه‌ی فوق‌العاده است. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که از تصویرسازی داده‌ها برای نوشتن گزارش استفاده کنید. تصویرسازی‌ها بسیار تعاملی هستند و به صورت یکپارچه در یک محیط گزارش‌نویسی و داستانی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. علاوه بر این، عملکرد این برنامه آسان و در عین حال بسیار دقیق است. Flourish چند منوی کشویی را برای تقسیم‌بندی بخشی از نمودار که می‌خواهید آن را ویرایش کنید، ارائه می‌کند؛ از تغییر در سبک نمودار تا تغییر در محورهای X و Y و مدت زمان انیمیشن. شکی نیست که این برنامه، برنامه‌ای قدرتمند برای ایجاد تصویرسازی‌های حرفه‌ای برای به اشتراک گذاشتن است.

با نرم‌افزار تصویرسازی کنید/ برنامه‌هایی که هر دیتاژورنالیست باید بشناسد

هر یک از این ابزارها در نوع خود بسیار مفید و قدرتمند هستند و این تنها به آنچه که شما می‌خواهید آن را تصویرسازی کنید، بستگی دارد. چه گزارش با تصاویر متعدد باشد، چه ایجاد یک تصویرسازی برای به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی. این ابزارها مطمئنا مهارت‌های شما را در دیتاژورنالیسم و تصویرسازی داده‌ها ارتقا می‌دهند.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.