الگوهای ویراستاری عصر حاضر را بشناسیم

تهران-ایرنامدرسه- ویراستاری هنر است و ویراستار هنرمند. هر هنری را که می‌خواهیم بشناسیم و در آن ورود کنیم، بایستی تجربیات بزرگانش را مطالعه کنیم و چراغ راهمان سازیم.

ویراستاری هنر است و ویراستار هنرمند. هر هنری را که می‌خواهیم بشناسیم و در آن ورود کنیم، بایستی تجربیات بزرگانش را مطالعه کنیم و چراغ راهمان سازیم. در ادامه به بررسی برشی از زندگی چند تن از ویراستاران ارشد و سردبیران معاصر می‌پردازیم.

  • ژولیان ساموئل آسانژ

ژولیان ساموئل آسانژ(Julian Paul Assange)، متولد سوم جولای سال ۱۹۷۱ میلادی، ویراستار، نویسنده و ناشر استرالیایی است که در سال ۲۰۰۶ وبسایت جنجالی و افشاگرانه ویکی لیکس (WikiLeaks) را تأسیس کرد.

الگوهای ویراستاری عصر حاضر را بشناسیم

افشاگری‌های دنباله‌دار

ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ میلادی، به سبب افشای اسناد یک جنایت در افغانستان، توانست نگاه جهانیان را به سمت خود جلب کند. این اسناد را چلسی منینگ (Chelsea Manning) که در آن زمان به عنوان سرباز در ارتش آمریکا فعالیت می‌کرد، در اختیار ویکی لیکس گذاشته بود. این اسناد حاوی تصاویر و فایل‌هایی ویدیویی مربوط به جنگ افغانستان(جولای ۲۰۱۰)، جنگ عراق(اکتبر ۲۰۱۰) و رسوایی کابل‌گیت(نوامبر ۲۰۱۰) بود. پس از افشای این اطلاعات محرمانه، کاخ سفید تصمیم گرفت تا تحقیقات گسترده‌ای را پیرامون سازمان ویکی لیکس آغاز کند.

بهانه جویی های ناتمام کاخ سفید!

کشور سوئد در نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از ماه‌ها تلاش، موفق شد تا حکم بازداشت بین‌المللی ساموئل آسانژ را صادر کند. او به اتهام تجاوز جنسی تحت‌تعقیب و فشار بین‌المللی قرار گرفته بود اما با صراحت همه این اتهامات را رد کرد و آن را بهانه‌ی پوچ کاخ سفید می‌دانست؛ بهانه‌ای که دولت سوئد را وادار می‌کرد تا ساموئل آسانژ را به مقامات سازمان سیا تحویل دهند! با وجود تمام این بگیر و ببندها، آسانژ سرانجام در تاریخ هفتم دسامبر ۲۰۱۰، توسط پلیس بریتانیا بازداشت شد و ۱۰ روز بعد با قید وثیقه آزاد شد. آسانژ برای در امان ماندن از آزار و اذیت‌های سیاسی کاخ سفید، در آگوست سال ۲۰۱۲، به سفارت اکوادور در کشور انگلستان پناه برد و حدود هفت سال در آنجا باقی ماند.

هک شدن ایمیل هیلاری کلینتون!

در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، وبسایت ویکی لیکس عملاً به تمام ایمیل‌های دریافتی و ارسالی شخص هیلاری کلینتون، دسترسی داشت. در حقیقت همه ایمیل‌ها مستقیماً به سرورهای ویکی لیکس متصل بودند. پس از این اتفاق عجیب‌وغریب، ساموئل آسانژ متهم به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه شد. مقامات پنتاگون علت اصلی افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون را همکاری روسیه با آسانژ می‌دانستند.

چند سال بعد و در یازدهم آوریل سال ۲۰۱۹، پناهندگی آسانژ به دلیل اختلاف با مقامات سفارتخانه اکوادور لغو شد. یک روز بعد، او به دلیل نقض قانون وثیقه، مجرم شناخته شد و در نخستین روز ماه می سال ۲۰۱۹، به تحمل پنجاه هفته حبس محکوم شد. کاخ سفید هم از این فرصت استفاده کرد و آسانژ را بار دیگر به افشای اطلاعات محرمانه در پرونده چلسی منینگ (Chelsea Manning) متهم کرد.

پایان یک دهه اتهام چیزی جز زندان نبود

در ۲۳ می ۲۰۱۹، دولت آمریکا ساموئل آسانژ را به نقض قانون جاسوسی ۱۹۱۷ متهم کرد اما این بار سردبیران روزنامه‌های نیویورک تایمز (New York Times) و واشنگتن پست(Washington Post)، نسبت به این اتفاق ابراز نگرانی کردند. لغو پناهندگی و به جریان افتادن مجدد پرونده تجاوز جنسی، سرانجام آسانژ را  به سمت زندان اچ ام بلمارش(HM Prison Belmarsh) در انگلستان روانه کرد. آسانژ در این دوران، جنجالی‌ترین دهه عمرش را سپری کرد!

  • رابین مورگان

رابین مورگان(Robin Morgan) شاعر، نویسنده، سردبیر، روزنامه‌نگار، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی آمریکایی است که در ژانویه سال ۱۹۴۱ به دنیا آمده است. او یکی از رهبران اصلی جنبش بین‌المللی فمینیستی به شمار می‌آید؛ جنبشی که آغاز شکل‌گیری آن به اوایل دهه ۶۰ میلادی بازمی‌گردد.

الگوهای ویراستاری عصر حاضر را بشناسیم

خواهرخواندگی قدرتمند، نقطه عطف زندگی مورگان

 او در سال ۱۹۷۰ میلادی کتابی را با عنوان «خواهرخواندگی قدرتمند» منتشر کرد که مورد تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان واقع شد. این کتاب به‌عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت جنبش فمینیستی در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. کتابخانه عمومی نیویورک نیز این کتاب را در فهرست صد کتاب‌ برتر قرن بیستم قرار داده است. رابین مورگان نویسنده بیش از بیست عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف است که در دهه ۶۰ میلادی به‌عنوان ویراستار ارشد مجله بانو(‌Ms. Magazine) مشغول به فعالیت بود.

رویکرد ضدجنگ و البته فمنیستی!

او همواره به‌خاطر رویکردهای متمدنانه خود، مورد تحسین جامعه‌ روزنامه‌نگاران و عموم مردم بوده است. در تمام مدتی که ارتش آمریکا در حال تجاوز به خاک ویتنام بود، رابین مورگان به‌طور مداوم در کمپین‌ها و جنبش‌های مدنی و ضدجنگ شرکت می‌کرد. مورگان در اواخر دهه ۶۰ میلادی در تأسیس سازمان‌های فمینیستی رادیکال مانند «زنان رادیکال نیویورک» و «W.I.T.C.H»، نقش پررنگی داشت.

صرفا جهت زنان!

تأسیس شبکه بهداشت زنان فمینیست، ایجاد یک شبکه ملی برای کمک به قربانیان خشونت‌های خانگی، بنیانگذاری انجمن زنان فمنیست و تأسیس موزه ملی زنان، مهم‌ترین اقداماتی است که رابین مورگان را تبدیل به یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار دوران معاصر کرده است.

  • راس کیک

راس کیک (Russ Kick) نویسنده، ویراستار و ناشر مشهور آمریکایی است که بیشتر به‌عنوان مؤسس و سردبیر وبسایت «The Memory Hole» شناخته می‌شود؛ در این وبسایت، اسناد دولتی آمریکا از جمله مطالعات و گزارش‌های علمی، آمار و ارقام مربوط به حقوق شهروندی، اسناد محرمانه و تصاویری از تابوت سربازان آمریکایی بایگانی می‌شد.

الگوهای ویراستاری عصر حاضر را بشناسیم

آشکار شدن فجایع جنگی

عکس‌های منتشر شده از جنگ، توجه رسانه‌ها در سراسر جهان را به خود جلب کرد؛ تصاویری که فجایع جنگی را بدون اعمال هیچ‌گونه سانسوری نمایان می‌کرد. رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر دنیا تا مدت‌ها به‌طور شبانه‌روزی، این موضوع را به شیوه‌های گوناگون پوشش می‌دادند.

دادگستری آمریکا و استخدام‌های مورددار!

وبسایت (The Memory Hole)، با انتشار نسخه‌ای بدون سانسور از گزارش وزارت دادگستری آمریکا درباره شیوه‌های استخدام در این وزارتخانه، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. این اقدام افشاگرانه راس کیک سبب شد تا نیویورک تایمز این موضوع را در صفحه نخست نشریه پوشش دهد.

این جورج بوش بیخیال!

علاوه بر همه این اقدامات جنجالی و افشاگرانه، کیک راس این بار شخص جورج بوش را مستقیماً هدف قرار داد و یک فایل تصویری پنج دقیقه‌ای از او منتشر کرد؛ ویدئویی که نشان می‌داد رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، در فلوریدا سر کلاس نشسته بود! کیک راس تاکنون چندین کتاب را ویرایش کرده و خالق آثاری مانند «به شما دروغ می‌گویند» و «پنجاه چیزی که قرار نیست بدانید»، به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.