تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

انتقال برخی مفاهیم بدون تصویر تقریباً غیرممکن است؛ گاهی یک عکس یا یک فیلم می‌توانید به تنهایی نقش یک فیچر عالی را بازی کند. یک روایت منسجم نیازمند تصویری مناسب و هدفمند است.

همانطور که کلمات یک فیچر برای ایجاد تفکر در خواننده استفاده می‌شوند، تصاویر نیز همینطور هستند؛ آن‌ها ظاهر و احساس فیچر را تعریف می‌کنند. تصاویر متقاعدکننده خواننده را به دنیایی که از طریق کلمات ایجاد می‌کنید جذب و او را به خواندن بیشتر ترغیب می‌کند. برعکس، تصاویر ثابت خسته‌کننده آن‌ها را سرد می‌کند و به سمت دکمه‌ی برگشت سوق می‌دهد. برای ایجاد روایتی درست با کمک تصاویر مراحل مختلفی را باید طی کنید که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. برنامه ریزی

ابتدا بپرسید چه قسمتی از داستان عنصر بصری دارد و فهرستی از نماهایی که نیاز دارید تهیه کنید. شما افرادی را می‌خواهید که برای آن‌ها فیچر تهیه می کنید؛ اما آیا می‌توانید آن‌ها را در یک زمینه یا فعالیت مرتبط جذب کنید؟ همچنین، به عقب برگردید و فکر کنید که چگونه تصاویر شما حال و هوای فیچر را به تصویر می‌کشد.

برای نمایش در زیرِ تیتر، به یک تصویر عالی نیاز دارید. تصویر باید تأثیر بگذارد، خواننده را جذب کند و در کنار تیتر مؤثر عمل کند. همچنین به یک تصویر تبلیغاتی نیاز دارید؛ تصویر کوچکی که در جلوی وب سایت یا در بخش خاص صفحه‌ی خبری در تلفن همراه ظاهر می‌شود. این‌ها هنگام مشاهده در تلفن همراه می‌توانند نسبتاً کوچک باشند، بنابراین باز باید تأثیر واقعی بگذارند. عکس‌های عریض مؤثر نیستند؛ شما به یک برش فشرده از یک نمایشگر واقعی نیاز دارید، اما باید با تیتر/متن تبلیغاتی شما ارتباط داشته باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از عکس‌های ما ۱۶:۹ هستند، اما دوربین‌ها عکس‌های ۳:۲ یا ۴:۳ را نیز ثبت می‌کنند؛ بنابراین در پس‌تولید، فضایی برای محصول باقی بگذارید.

برای گرفتن تعداد زیادی عکس برنامه‌ریزی کنید و از هر موضوع فقط یک یا دو عکس نگیرید؛ بسیاری از موارد از میان چندین عکسِ شما فقط یکی قابل استفاده خواهد بود پس در گرفتن عکس خصاصت خرج ندهید. 

تصویرسازی (Illustrations)

گاهی اوقات، گزینه‌های شما برای عکس‌ها محدود است؛ به‌ویژه در جایی که منابع شما می‌خواهند ناشناس باقی بمانند یا موضوع بسیار حساس است. در چنین مواردی، میز عکس می‌تواند کارهای هنری یا تصاویر طراحی شده را تهیه کند؛ از قبل با آنها صحبت کنید.  مثال زیر یک نمونه است:

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

۲. ابزار مناسب

این یکی بسیار ساده است. یک دوربین مناسب با خود داشته باشید (یک DSLR یا دوربین کامپکت رده بالا) به آیفون خود متکی نباشید. در حالی که دوربین گوشی‌های هوشمند ممکن است در برخی شرایط کار را به خوبی انجام دهند اما ممکن است همچنان در نور کم مشکل داشته باشند. با این حال، اگر ایده‌ای برای استفاده از دوربین ندارید، بهتر است از تلفن استفاده کنید. هنگام عکاسی با تلفن همراه حتماً به ترکیب‌بندی و نور توجه ویژه کنید. یا اگر واقعاً نمی‌دانید چگونه یک عکس خوب بگیرید، یک عکاس استخدام کنید.

۳. ترکیب

تصاویر شما باید به خواننده نشان دهند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید یا یک شخص چطور به نظر می‌رسد تا ظاهری منسجم به فیچر بدهید. آن‌ها همچنین باید چیزی از ماهیت شخص یا مکان را به تصویر بکشند.

عریض در مقابل بسته

یک پرتره کلوزآپ می‌تواند بسیار قدرتمند باشد، به خصوص به عنوان یک تبلیغ، اما اگر نورپردازی کامل نباشد یا سوژه چهره‌ی جذابی نداشته باشد، ممکن است چیز زیادی به شما نگوید. بنابراین به دنبال این باشید که آن‌ها را در محیطی قرار دهید که بر نقش خود در داستان تأکید کنند.

طیف وسیعی از تصاویر به شما گزینه‌های بیشتری می‌دهد، از یک عکس فشرده با پس‌زمینه خنثی گرفته تا عکس‌هایی که چیزی از سوژه را در زمینه نشان می‌دهند.

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

در زیر دو تصویر از یک نشست خبری را مشاهده می‌کنید. یکی محیط اطرفش را نشان می‌دهد، دیگری زاویه‌ای بسته‌تر است:

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

نور

قبل از عکاسی به نور توجه کنید. همانطور که در اینجا نشان داده شده است، افراد را در مقابل پنجره قرار ندهید، مگر اینکه به دنبال ایجاد یک تصویر شبح‌واره باشید. قرار دادن آن‌ها در زوایای قائم نسبت به نور باعث افزایش عمق قاب می‌شود.

همچنین، سوژه مجبور نیست به لنز خیره شود، اما می‌تواند به دوربین نگاه کند. از هر دو عکس بگیرید و ببینید کدام موثر است.

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

کادر بندی

اغلب ایده‌ی خوبی است که سوژه‌ی اصلی عکس خود را با استفاده از قانون یک سوم تنظیم کنید و فضایی را برای سوژه باقی بگذارید. بینی آن‌ها از لبه قاب به نظر نرسد.

هنگام نزدیک شدن به یک صحنه، یک تصویر ذهنی از رویداد بگیرید و شروع به حذف عناصر غیر ضروری کنید. به حرکت خود ادامه دهید و به زودی صحنه را به سوژه ای که می خواهید ثبت کنید تقلیل می دهید.

با استفاده از عناصر بصری قوی مانند شکل و فرم و رنگ و نور متضاد، می‌توانید یک تصویر ساده را به چیزی تبدیل کنید که توجه را در صفحه جلب کند، حتی اگر به عنوان یک تصویر مختصر کوچک استفاده شود.

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شماتصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

احساس لحظه

گاهی اوقات شما فقط نیاز دارید که لحظه را ثبت کنید، بنابراین خودکار یا ضبط کننده خود را زمین بگذارید، دوربین خود را بردارید و فقط روی عکس گرفتن تمرکز کنید.

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

چشم انداز

چشم اندار خود را تغییر دهید؛ از موقعیت‌های بالا و پایین عکس بگیرید، نه فقط ایستاده.

 جزئیات کوچک

آیا کلوزآپ‌هایی وجود دارند که زمینه یا جزئیات کوچکی را اضافه کنند که بتوانید در طول داستان از آن‌ها استفاده کنید؟ هنگام عکاسی از یک مکان، اغلب بهتر است بر روی برخی جزئیات یا بخشی از یک ساختمان تمرکز کنید. تصاویر گسترده‌ای که صرفا نمای خیابان به نظر می‌رسند چیز زیادی فراتر از یک انعکاس ساده از یک مکان اضافه نمی‌کنند. اگر می‌توانید از نور برای اضافه کردن حالت استفاده کنید.

در اینجا زنی که با او مصاحبه شده بود، سگش را زیر پای خود نگه داشته بود. این با داستانش مرتبط بود و کاملاً در نوشته مؤثر عمل می‌کرد.

تصاویر؛ راهنمای شکوفا کردن مهارت‌های شما

ویرایش

به تمام تصاویر خود نگاه کنید، آن‌ها را در کنار هم مقایسه کنید و بهترین را برای داستان خود انتخاب کنید. بازنمایی واقعی از یک رویداد یا شخص چیست. چه چیزی توجه خواننده را در یک تبلیغ جلب می‌کند؟ بهترین بخش از بهترین کار خود را برای یک روایت صریح و شفاف انتخاب کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.