روزنامه‌نگاران چندرسانه‌ای، روزنامه‌نگاری سنتی را با طراحی‌ها و تصاویر خلاقانه ترکیب می‌کنند تا گزارش‌هایی منحصربه‌فرد تولید کنند.

با گسترش رسانه‌های دیجیتالی، استفاده از آن‌ها در عرصه‌ی روزنامه‌نگاری هم گسترش پیدا کرده است. روزنامه‌نگاران چندرسانه‌ای، روزنامه‌نگاری سنتی را با طراحی‌ها و تصاویر خلاقانه ترکیب می‌کنند تا گزارش‌های منحصر به فردی تولید کنند. اگر فردی خلاق هستید و مهارت ارتباطی قوی دارید، ممکن است شغل روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای مناسب شما باشد. در این متن، مهارت‌های لازم برای روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای را تعریف خواهیم کرد و نمونه‌هایی از این توانایی‌ها و چگونگی بهبود بخشیدن به آن‌ها را شرح خواهیم داد.

مهارت‌های روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای شامل توانایی‌های متعددی است از جمله مهارت‌های فنی و دانشی که به متخصصان کمک می‌کند تا با استفاده از انواع مختلف رسانه، روزنامه‌نگارانی موفق باشند. توانایی‌های فنی شامل نوشتن، ویرایش کردن و مهارت‌های دیجیتالی مانند ویرایش عکس و ویدئو می‌شود. با افزایش و پیشرفت تکنولوژی، روزنامه‌نگارانی که در کارهای چندرسانه‌ای مهارت دارند نسبت به دیگران برای مشغول شدن به کار برتری دارند. برای روزنامه‌نگاران بسیار مهم است که مجموعه مهارت‌های خود را گسترش دهند و به‌روزرسانی اخبار را به روش‌های خلاقانه ادامه دهند.

مهارت‌هایی که روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای لازم دارد، ممکن است بسته به نوع رسانه‌ای که با آن سر و کار دارد، متفاوت باشد. صنعتی که یک روزنامه‌نگار در آن کار می‌کند، مانند وبلاگ‌نویسی، مجلات یا روزنامه‌های چاپی، به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند. با این حال، مهارت‌های اساسی‌ای وجود دارند که به روزنامه‌نگاران چندرسانه‌ای کمک می‌کنند تا به موفقیت برسند. از جمله‌ی این مهارت‌ها:

الف) مهارت‌های ویرایشی

مهارت در ویرایش، چه ویرایش یک گزارش مکتوب باشد چه یک ویدئو، به روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای کمک می‌کند تا کاری با کیفیت بالاتر تولید کند. دانش تصحیح و بازنویسی و دانش کار با نرم افزارهای ویرایش فیلم و عکس ممکن است توانایی روزنامه‌نگار را در ایجاد یک تغییر خاص در کار بهبود ببخشند. مهارت‌های ویرایشی، کار روزنامه‌نگار را پیش از انتشار، اصلاح می‌کند.

ب) تفکر انتقادی

این مهارت به روزنامه‌نگار کمک می‌کند تا گزارش‌هایی جذاب و با کیفیت بالا تولید کنند. قبل از نوشتن یک محتوا، برای روزنامه‌نگار مهم است که به‌صورت انتقادی در رابطه با چگونگی بدست آوردن اطلاعات و زاویه مناسب تمرکز بر داستان فکر کند. بعد از انجام تحقیقات، روزنامه‌نگار ممکن است با ارزیابی انتقادی محتوا و مخاطب تصمیم بگیرد که از کدام رسانه برای آن استفاده کند.

ج) مهارت‌های ارتباط میان‌فردی

از آنجایی که روزنامه‌نگار برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با یک گزارش با مردم ارتباط برقرار می‌کند، مهم است که دارای مهارت‌های ارتباط میان‌فردی باشد. این مهارت به او این توانایی را می‌دهد که با مردم در رابطه با موضوعات چالش‌برانگیز صحبت کند و سوال بپرسد. مهارت ارتباط میان فردی همچنین به روزنامه‌نگار کمک می‌کند تا ارتباطاتی حرفه‌ای ایجاد کند که ممکن است در آینده نیز به او در جمع‌آوری اطلاعات کمک کند.

د) بهینه‌سازی موتور جستجو

روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای ممکن است برای پلتفرم‌های دیجیتالی مانند وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها محتوا تولید کند؛ پس داشتن دانش بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) وی را برای انجام این کار تقویت می‌کند. SEO یعنی گنجاندن برچسب‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با یک مطلب دیجیتالی برای بهبود وضعیت آن‌ در صفحات جستجو. روزنامه نگار با دانش SEO می‌تواند به‌طور موثر، گزارش‌ها را برچسب‌گذاری کند و ترافیک کاربران را در پلتفرم‌های دیجیتالی‌شان افزایش دهد.

ه) مهارت‌های گرافیکی و طراحی وب

روزنامه‌نگاران چندرسانه‌ای که برای پلتفرم‌های دیجیتالی کار می‌کنند، اغلب باید در زمینه‌ی گرافیک و طراحی وب دانش و مهارت داشته باشند تا یک رسانه‌ی آنلاین موفق داشته باشند. این مهارت‌ها به روزنامه‌نگاران کمک می‌کند تا محتوایی تولید کنند که از نظر بصری جذاب باشد.

و) مهارت در رسانه‌های اجتماعی

منابع خبری ممکن است گزارش‌هایشان را در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی تبلیغ یا منتشر کنند؛ بنابراین روزنامه‌نگارانی که در رسانه‌های اجتماعی مهارت دارند در فرایند استخدام نسبت به دیگران برتری دارند. مهارت‌های رسانه‌های اجتماعی موجب می‌شود که روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای بتواند محتوا را در چندین پلتفرم دیجیتال قرار دهد. روزنامه‌نگاران و خبرگزاری‌ها با انتشار مطالب در رسانه‌های اجتماعی، خوانندگان خود را افزایش می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی فضایی را برای بحث‌های آنلاین فراهم می‌کنند؛ بنابراین مخاطبین می‌توانند مطالب را به اشتراک بگذارند یا نظرات خودشان را بیان کنند.

ز) مهارت کار با دوربین

توانایی کار با دوربین برای عکس و ویدئو، ممکن است روزنامه‌نگاران را ترغیب کند تا طیف گسترده‌ای از داستان‌ها را دنبال کنند. به‌عنوان مثال، یک روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای که مد را در یک جشنواره موسیقی پوشش می‌دهد، ممکن است از چند نفر که در جشنواره شرکت کرده‌اند، عکس بگیرد تا مد نمایش داده شده را به صورت بصری نشان دهد. این عکس‌ها گزارش یک روزنامه‌نگار را تقویت می‌کنند.

چطور مهارت‌هایمان را تقویت کنیم؟

برای تقویت مهارت‌هایتان در روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روزنامه‌نگاری نیاز به کسب تجربه دارد. شما ممکن است از طریق یک دوره کارآموزی یا نوشتن برای نشریه دانشگاه در این کار تجربه کسب کنید. کارفرمایان معمولا به دنبال طیف وسیعی از مهارت‌ها از جمله تجربه کار دیجیتال، عکس و فیلم هستند. اگر به‌دنبال شغل روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای هستید، سعی کنید برای ارتقای رزومه‌ی خود، در زمینه‌های خاص و متنوع تجربه کسب کنید.
  • تغییرات روزنامه‌نگاری دیجیتال را دنبال کنید. اگر در رشته‌ی روزنامه‌نگاری تحصیل کرده‌اید، ممکن است در حال حاضر دانش نظری قوی‌ای در رابطه با این حوزه از روزنامه‌نگاری داشته باشید. با این حال سعی کنید زمانی را صرف تحقیق در رابطه با روزنامه‌نگاری چندرسانه ای کنید. خواندن مجلات دانشگاهی در رابطه با تغییرات روزنامه‌نگاری یا پیشرفت‌های فناوری می‌تواند مفید باشد.
  • دوره‌های متنوعی بگذرانید. دوره‌هایی را که ممکن است به بهبود مهارت‌های شما در روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای کمک کند، بگذرانید. به‌عنوان مثال اگر جایی دوره‌های آموزشی عکاسی برگزار می‌کند، ممکن است شرکت در این دوره‌ها برای شما مفید باشد.
  • تمرین کنید. صرف نظر از مجموعه توانایی‌های فعلی شما، مهم است که زیاد تمرین کنید. چه در حال یادگیری عکاسی هستید و چه در حال تقویت مهارت‌های ویرایشی، تمرین کردن به شما کمک خواهد کرد. یکی از راه‌های مهم تمرین، نوشتن گزارش‌هایی است که مستقل از حرفه شماست.

برچسب‌ها