-
خونریزی صورتی
ژورنالیسم تصویریتهران- ایرنا مدرسه- مادام رولان از فعالین اجتماعی و سیاسی و از حامیان انقلاب فرانسه، هنگامی که در «عصر ترور» با گیوتین، قربانی انقلاب خونین شد، جملهای به یادگار گذاشت که در تاریخ جاودان شد: «آه آزادی، چه جنایتها که با نام تو مرتکب نمیشوند».
-
راهنمای تهیهی گزارش ویدیویی
ویدیو روایت میکند (۶)
ژورنالیسم تصویریدر رسانه، اینکه ما بتوانیم مفهموم مورد نظرمان را همانطور که میخواهیم، به مخاطب منتقل کنیم و او دقیقا بفهمد ما چه منظوری داریم، کار پیچیده و دشواری است. ویدیو اما ابزاری است که بیشتر از سایر قالبهای رسانهای، این کار را برای ما راحت میکند.
-
راهنمای تهیهی گزارش ویدیویی
ویدیو روایت میکند (۵)
ژورنالیسم تصویریگاهی کلمات، برای بیان آنچه در ذهن داریم، کافی نیستند. هرچه تلاش میکنیم تا لغات را به استخدام خود دربیاوریم، گویی نمیتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. ویدیو ابزاری است که به کارگیری درست آن، در این مواقع، ما را نجات خواهد داد.
-
راهنمای تهیهی گزارش ویدیویی
ویدیو روایت میکند (۴)
ژورنالیسم تصویریدر دنیای امروز تعداد مخاطبان ویدیو از متن، بیشتر است. این افزایش مخاطب، میتواند برای شما زنگ خطر باشد، یک ویدیوی خوب، بیشتر از یک متن باکیفیت، اثرگذار است و به همان اندازه یک گزارش ویدیویی بیکیفیت بسیار بیشتر از یک متن نامطلوب، اعتبار شما را در خطر قرار میدهد.
-
ویدیو راویت میکند (۳)
ژورنالیسم تصویریروزنامهنگاران، اغلب در تهیهی محتوای متنی، مهارت دارند و گزارش ویدیویی برای آنها، عرصهای نو است. ویدیو ابزاری است که با توجه به سلایق جدید مخاطبان امروزی، خواسته یا ناخواسته باید به سمت آن برویم. ورود به این دنیای جدید، نیازمند راهکارهایی تازه است.
-
راهنمای تولید گزارش ویدیویی
ویدیو روایت میکند (۲)
ژورنالیسم تصویریمردم به آن چیزی که میبینند، بیشتر اعتماد میکنند. ویدیو، ابزاری است تا حقایق را پیش چشم مخاطب بیاوریم. این ابزار اطمینانساز، گاهی برعکس عمل میکند و اعتبار سازندهی خود را از بین میبرد. رعایت چند راهکار کاربردی، کافی است تا از این اتفاق جلوگیری کنیم.
-
راهنمای تولید یک گزارش تصویری
ویدیو روایت میکند
ژورنالیسم تصویریمردم با ویدیو ارتباط بیشتری برقرار میکنند. گویا این قالب، به فضای حقیقی نزدیکتر است. گزارش ویدیویی، ابزاری است تا تعداد مخاطبان و اثرگذاری روایت را افزایش دهیم.
-
بازنمایی انسان و جامعه در سینمای سرمایهداری
شما لایق فقر هستید
ژورنالیسم تصویریویلیام شکسپیر نویسنده معروف انگلیسی زبان در یکی از مشهورترین نقلقولهای خود میگوید: «جهنم خالی است و تمام شیاطین اینجا هستند.» این نقل قول پر از گلایه از شکسپیر خیلی شبیه چیزی است که امروز دربارهی بازنمایی انسان در فیلمهای هالیوودی دیده میشود؛ انسان در هالیوود، موجودی پست و رذل است. اما چرا باید پرطرفدارترین کمپانیهای فیلمسازی جهان بودجههای هنگفتی را خرج کنند تا ثابت شود «انسان موجودی رذل است»؟
-
بررسی کارکرد رسانه در بقای دنیای سرمایهداری
آرمانشهرهای سینما، در خدمت کاپیتالیسم
ژورنالیسم تصویری«تصور کردن پایان جهان از تصور کردن دنیای بدون سرمایه داری آسانتر است» این جمله را مارک فیشر، نویسنده بریتانیایی در کتاب «واقع گرایی سرمایه دارانه» به کار برده بود. این عبارت بازتاب دهنده ادعای فیشر است که در جامعه معاصر، برای اغلب افراد آسانتر است تا سناریوهای فاجعهآمیز یا آیندهای آخرالزمانی، مثل هجوم زامبیها را تصور کنند تا تصور جهانی بدون سرمایهداری.
-
تاریخچه خبرنگاری شهروندی و شیوه تهیه گزارش تصویری شهروندی
چگونه یک شهروند عکاس خبرنگار شویم
ژورنالیسم تصویریبسیاری از تصاویری که در اخبار مشاهده میکنید توسط یک عکاس یا فیلمبردار حرفهای ضبط نشدهاند؛ بلکه این محتواها توسط شهروند خبرنگاران تهیه شدهاند. در دنیای موبایل ژورنالیسم مسیر تبدیل به شهروند خبرنگار، بسیار سادهتر از گذشته در دسترس است.
-
تمرین عکاسی از نمای نزدیک، درک تأثیر میزان نور و استفاده از تقارن و الگوها
۶ تمرین عکاسی برای فیلمبرداری بهتر (۲)
ژورنالیسم تصویریاصول مشترک عکاسی و فیلمبرداری عناصری است که این دو را به یکدیگر متصل میکنند و اگر این اصول را عمیقاً درک کنید در هردو بهتر عمل میکنید. در این مطلب سه تمرین را معرفی میکنیم که در این راه به شما کمک کند.
-
تمرین تنظیمات دستی، قانون یک سوم و عکاسی در نور طبیعی
۶ تمرین عکاسی برای فیلمبرداری بهتر (۱)
ژورنالیسم تصویریعکاسی و فیلمبرداری اصول مشترکی دارند. همین باعث میشود که برخی تمرینات عکاسی از شما فیلمبردار بهتری بسازند. در این متن به سه مورد از این تمرینات میپردازیم.
-
راهنمای ورود به دنیای موبایل ژورنالیسم و خبرنگاری کوله پشتی
روش فیلمبرداری و تدوین محتوای تصویری در تلفن همراه
ژورنالیسم تصویریبا پیشرفتهای عمده در فناوری ویدیوی تلفن همراه، فیلمبرداران و فیلمسازان بیشتری در سراسر جهان تولیدات ویدیویی خود را با استفاده از تلفنهای هوشمند ایجاد میکنند. اصلاً همین موضوع موجب ایجاد روزنامهنگاری موبایلی شده است. یک روزنامهنگاری موفق باید مراحل تولید محتوا را به خوبی بداند و بر روند فعالیت تسلط داشته باشد.
-
چگونه پالتهای رنگ منسجمتر روایت شما تأثیرگذارتر میکنند
با رنگها بهتر روایت کنید / کارکرد رنگ در روایت تصویری
ژورنالیسم تصویریاز رویترز تا بی بی سی جهانی، بخش عمدهای از درآمد خود را از طریق فروش تولیدات تصویری خود کسب میکنند و این تولیدات بخش عمدهای از اثرگذاری آنها را به خود اختصاص میدهد. برای ایجاد یک روایت تصویری منسجم و اثرگذار باید ابزارهای مختلفی را به کار ببرید؛ رنگ، یکی از اصلیترین ابزارهای شما برای این هدف است.
-
۶ تمرین برای ویدئوژورنالیستها (۲) / از تمرین با لنز تا ایجاد درام
ژورنالیسم تصویریتمارین آشنایی و تسلط بر عمق میدان، فواصل کانونی و مختلف و ایجاد درام در روایت تصویری مواردی است که در این نوشتار به شما آموزش خواهیم داد.
-
۶ تمرین برای ویدئوژورنالیستها (۱) / چگونه بهتر فیلمبرداری کنیم
ژورنالیسم تصویریهیچ فیلمبرداری چه از دوربین و چه از تلفن همراه به عنوان ابزار خود برای تهیهی فیلمهای خبری استفاده کند، بدون تمرین و یادگیری مهارتهای ضروری یک فیلمبردار نمیتواند محتوی تأثیرگذاری تهیه کند. در این متن تمارینی را معرفی میکنیم که بتوانید فیلمهای بهتری را تهیه کنید.
-
فوتوژونالیسم محیطی/همه چیز درباره عکاسی از محیط زیست
ژورنالیسم تصویریتهران- ایرنا مدرسه- هدف عکاسی محیطی بیان یک داستان از طریق پیوند یک تصویر با دنیای طبیعی است. شما میتوانید آن را در بسیاری از طاقچههای عکاسی، از جمله پرتره، حیات وحش، و عکاسی طبیعت پیدا کنید. از آنجایی که جهان بر نگرانیهای محیطی تمرکز میکند، این سبک از عکاسی پیامی قوی را منتقل میکند.
-
دستها روی شاتر / برای عکاسی خبری همیشه آماده باشید
ژورنالیسم تصویریعکاسی، شکار لحظههاست اما از همهی شاخههای عکاسی بیشتر، عکاسی خبری است که ثانیهها برایش مهم است. یک عکاس خبری باید همیشه دوربین خود را در دست داشته باشد و همانند ماشه تفنگ دستش روی شاتر آماده ثبت بهترین عکس باشد.
-
آشنایی با فیچر فوتوژورنالیسم
عکسهای بدون زمان / عکسهای خبری گیرا را بشناسیم
ژورنالیسم تصویریتصاویری وجود دارند که به افراد عادی اهمیت میدهند. حتی قبل از اینکه آنها درگیر حادثه و تصادف و یا اتفاقات این چنینی بشوند زندگی آنها را به زیبایی به تصویر میکشند و به راحتی قادر هستند تمام خوانندگان را وادار به همذات پنداری و اهمیت دادن به چیزهایی کنند که به صورت عادی جالب توجه نیست.
-
روش روایت حوادث از قاب دوربین خبرنگار
عکاس بحران؛ روایت تاریخ و مدیریت حوادث
ژورنالیسم تصویریحادثه همیشه خبرساز است؛ اگر روزانه یک میلیون نفر از بزرگراه تهران-شمال به سلامت عبور کنند، خبری چاپ نخواهد شد اما زمانی که تصادفی مرگبار در این جاده رخ بدهد همه میخواهند درباره کیفیت این تصادف اطلاعات داشتهباشند. این جا نقطهی ورود خبرنگار بحران است.
-
اصول حرفهای ژورنالیسم تصویری که باید بدانید
تصاویر اخلاقی و بی اخلاقی تصاویر
ژورنالیسم تصویریدر تمام حرفهها، تفاوت یک تازهکار و یک حرفهای، به صراحت و روشنی، آشکار است؛ یکی از بهترین معیارها برای سنجش میزان تسلط یک شخص بر یک مهارت، میزان پایبندی او به اصول اخلاقی و حرفهای است.
-
روش گزینش ترکیب رنگ مناسب در تصویرسازی
آفرینش احساسات به وسیلهی رنگها
ژورنالیسم تصویریاینکه رنگی را دوست دارید یا خیر، اغلب به خاطرات دوران کودکی و ارتباط بین رنگها و احساسات شما برمیگردد. اگر روزی مادرتان شما را مجبور به پوشیدن رنگ زرد کرده باشد و همکلاسیهایتان شما را مسخره کرده باشند، احتمالاً زرد رنگ مورد علاقه شما در بزرگسالی نخواهد بود.
-
چگونه تصویرسازی را آغاز کنیم
روایتگری با زبان تصویرسازی
ژورنالیسم تصویریتهران- ایرنا مدرسه- از زمانی که عکاسی در سال 1830 ایجاد شد، تا امروز تغییرات زیادی داشته و عکاسان ژانرهای مختلفی را امتحان کردهاند. شاید تصویرسازی عکس را مانند عکاسی خیابانی، عکاسی پرتره یا عکاسی خبری نشود به طور قطعی ژانری از عکاسی پذیرفت؛ اما بهطور حتم تصویرسازی عکس، ریشه در عکاسی دارد. این سبک از عکاسی در قرن بیستم به طور گسترده استفاده میشد و در سالهای اخیر بیشتر در تبلیغات تجاری از تصویرسازی عکس استفاده میشود.
-
داستان کمیکها در روزنامهنگاری
ژورنالیسم تصویریتهران- ایرنا مدرسه- مردم خواندن اخبار را دوست دارند؛ اما بیشتر از همه آنها عاشق داستانهایی هستند که جنبههایی از زندگی ما یا رویدادهای خاصی که در سراسر جهان اتفاق میافتد را آشکار میکند. در عصر مدرن که اطلاعات از طریق رسانهها و اینترنت به سرعت منتقل میشوند، مردم ترجیح میدهند نوشتههای کوتاه را بخوانند و مقالات بلند را نادیده میگیرند. در اینجا روزنامهنگاری کمیک به میان میآید.
-
تأثیر تصاویر بر احساسات عمومی جامعه
هر تصویر، هزاران احساس
ژورنالیسم تصویریکنفوسیوس، فیلسوف ژاپنی، به خوبی گفت: «تصویر پیامی جهانی برای ما ارسال می کند؛ بسیار پیچیده تر از استفاده از کلمات و بدون هیچگونه مانع زبانی. بیش از یک ایده ساده، تصویر همه چیز را برای خشنود کردن دارد: اصالت، احساس و...»
-
قدرت تصاویر در کلیشه سازی و روایت خبری
جای خالی این عکسها را حس نمیکنیم
ژورنالیسم تصویریروزانه نزدیک به 10 میلیارد تصویر در اینترنت بارگزاری میشود و این تعداد روز به روز در حال افزایش است؛ اما آیا این تعداد قابل توجه از لحظات ثبت شده، به تنهایی میتوانند تضمین کنند که ما هیچ قسمتی از اتفاقات جهان را نادیده نگرفتهایم؟
-
چگونه عکس مستند بگیریم
عکاسی مستند، روایت زندگی با دوربین
ژورنالیسم تصویریبه قاب کشیدن تجربه زیسته انسانی کار سادهای نیست. تجربهی زیستهای که شاید چندان شیرین و دلچسب هم نباشد. عکاسی مستند واقعیت سیال زندگی را همانگونه که هست روایت میکند؛ نه خیلی زیبا و نه چندان بینقص اما روان و دیدنی همچون روایت یک زندگی.
-
عکاسی خبری و عکاسی خیابانی؛ دو روی یک سکه
ژورنالیسم تصویریعکاسی خیابانی برخاسته از میل جمعی برای دور شدن از تراژدیها و درامهایی است که عکاسی خبری در طول جنگ به تصویر میکشید. تفاوت خواستگاه، هدف و نوع مخاطبان در دو ژانر متفاوت عکاسی میتواند در مسیر حرکت به سمت تبدیل شدن به عکاسی توانمند کمک کند.
-
عکاس ورزشی، پا به پای ورزشکاران
ژورنالیسم تصویریتهران- ایرنا مدرسه- تا زمانی که جهان ورزش را دوست دارد، به عکاسی ورزشی هم نیاز است. این مسیری جذاب برای علاقهمندان به ورزش و عکاسی است؛ اما به معنای راحت بودن آن نیست. ممکن است فضا متشنج شود یا دچار حادثهای شوید. همزمان با شما ممکن است هزاران عکاس دیگر، عکس بگیرند؛ شاید کارتان به خوبی پیش نرود و آخر سر حتی یک عکس قابل انتشار هم نداشته باشید اما لازم است تجربه کنید.
-
جنگ، آغاز عصر عکاسی
از ثبت اولین عکس تا فوتوژورنالیسم مدرن
ژورنالیسم تصویریفوتوژورنالیسم مدرن دیگر صرفا برای اطلاع رسانی به مردم نیست، بلکه داستانی را بیان میکند که قدرتمندتر از هر شکل دیگری از روزنامهنگاری است. البته در هستهی فوتوژورنالیسم، عکاسیِ جنگ همچنان محرک اصلی است.